Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis IP telefoni, er dette sant ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kvaliteten innad i Norge er helt grei..

Trur ikke du får annen kvalitet en vanlig telefon til utlandet, siden telenor sender utenlands-samtalene sine i dag også over ip-telefoni...

Uhm, går det ikke på ATM?

 

Uansett er det ikke noe som er gitt her. Dersom Telio har avtale med et selskap i et annet land sendes det som vanlig IP-trafikk over Internett og dermed kan forsinkelsen bli annerledes om Telio f.eks. ringer over med telenettet som kan være bedre eller dårligere belastet avhengig av landet man ringer fra/til.

Lenke til kommentar

Hei jeg er i samme båt som mange av dere, jeg bestilte før fristen 23. oktober 2003, så gratis frakt og overflytting av tlf.

Bror min bestilte for ca 4 uker siden og fredag fikk han epost om at adapteret var sent.

Hvorfor?

Vi har samme etternavn, fornavnet hans er J mitt er S,.

Vi bestilte begge adapter.

Vi bor i samme område.

Han skal ha nytt nummer jeg beholder mitt.

 

Er det mange av dere som har fått, som beholder samme nummer som dere har i dag?

Eller sender de først til kunder som skal ha nytt nummer?

Lenke til kommentar

Tror nok at det er slik at de som bestiller nytt nummer er de som får først. Naboen har ikke innlagt telefon, bestilte 2 måneder etter meg - har fått adapter. Jeg skal portere 2 nummer, har ikke fått noe enda. Men er like blid, for dette er verdt å vente på.

*Fri fra Statsmaktens åk*

Lenke til kommentar

Litt info fra Telio :

 

Det er riktig at vi endte opp med å dele utsendelsen i to.

1) De som ikke hadde bestilt portering

2) De som har bestilt portering

 

Adaptere til alle som har bestilt ligger klar, og utsendelsesordre er gitt vår logistikkpartner på absolutt alle som bestilt adapter uten portering. Om ikke alle er gått ut per i dag, så går bør de siste gå i morgen.

 

Vi håper også i løpet av denne uken å få gitt utsendelsesordre til alle dem som har bestilt adapter med portering.

 

Årsaken til at disse har tatt lenger tid er at

1) vi vet at en stor andel av porteringsordrer gitt i Norge "feiler" (faktisk så mye som 40 % for de verste operatørene), det vil si at selve porteringsprosessen som om alt går smertefritt tar ca. 6 dager i mange tilfeller tar lenger tid.

 

2) for å sikre at så få som mulig feiler vil vi i forbindelse med utsendelse til de som har bestilt portering også sende en mail der vi ber alle sjekke at persondata knyttet til portering (fødselsdato, telefonnummer, rekkefølge på nummer om man har flere etc.) er helt korrekt. om dette ikke er 100 % korrekt så feiler porteringen, og dette er noe som er helt utenfor Telios kontroll

 

3) fordi "den gamle linjen" kuttes når portering skjer er det spesielt viktig for dem som har bestilt portering at adapteroppkopling fungerer prikkfritt (at adapter fungerer 100 % og at man har IP-konnektivitet som sikrer at adapteren fungerer).

 

4) for at vi i så stor grad som mulig skal kunne kvalitetssikre dette, må alle som har bestilt portering få generert midlertidige nummer som i sin tur skal automatisk tilbakeføres/slettes i forbindelse med selve porteringen. Først når våre provisioning servere finner at adapter er koplet opp og fungerer korrekt med midlertidig nummer vil porteringsordre sendes Telenor. Dette for å sikre at de med portering ikke blir stående uten fungerende telefon. Å klargjøre dette har vært en stor "database jobb". Denne jobben avsluttes i disse dager og da "trykker vi på knappen" også for dem som har bestilt portering.

 

Viktige tilleggsopplysninger som også vil bli oppdatert på vår webside :

- Inntil videre fungerer ikke Telio adapter med statisk IP adresse. Den må få IP-adresse ved DHCP. Årsaken er at DNS server informasjon for adapteren ikke finnes når DHCP blir disabled, og IVR menyen (der man kan sette IP adresse, network mask og gateway) ikke lar deg sette DNS via telefonen. DNS kan kun (med DHCP disabled) settes via et webgrensesnitt som av sikkerhetshensyn er lukket på Telios tjeneste. Vi arbeider med produsent (Sipura) for å få lagt inn setting av DNS også via IVR.

 

Generelt er vår erfaring så langt at ca. 95 % av alle adaptere vi har sendt ut synes å kople seg opp å få summetone i løpet av sekunder. De 5 % som ikke gjør det skyldes i hovedsak 3 ting :

1) adapteren får ikke IP adresse, av ulike årsaker knyttet til kundens bredbåndstilknytning

2) spesielle brannmursinnstillinger og

3) et fåtall som ikke har fått statisk IP adresse til å fungere.

 

1) og 2) vil vi forsøke å redusere gjennom bedre informasjon på vår website om hva som trengs for at Telio skal være "plug and play". 3) arbeider vi som sagt med produsent for å få rettet opp, men inntil videre må man altså bruke DHCP.

 

Med hensyn til 2). Det eneste som skal kreves av brannmuren for at Telio tjenesten skal fungere er at port 5060 og porten 16400-16700 er åpne for utgående SIP/UDP trafikk.

 

Vi er kjempetakknemlig for den positive responsen vi har fått på vår tjeneste så langt, og ber dere fortsatt ha tålmodighet med oss noen måneder mens vi "smører og justerer maskineriet" (og ikke minst får aktivert nye kule tjenester og produkter.

 

mvh

oss i telio

Lenke til kommentar

Jeg får ikke lagt inn fast IP adresse på adapteret. Har fulgt

beskrivelsen til punkt og prikke, men får feilmelding når jeg

taster "111#192*168*0*46# (192.168.0.46 er IP adressen)

 

Før jeg prøver å legge inn fast IP så får jeg valgene:

 

1, 2 eller 3 men i beskrivelsen så skal jeg taste

111#ipadresse

 

Er det andre som har lagt inn fast IP-adresse ?

 

lqpl

Endret av lqpl
Lenke til kommentar
4) for at vi i så stor grad som mulig skal kunne kvalitetssikre dette, må alle som har bestilt portering få generert midlertidige nummer som i sin tur skal automatisk tilbakeføres/slettes i forbindelse med selve porteringen. Først når våre provisioning servere finner at adapter er koplet opp og fungerer korrekt med midlertidig nummer vil porteringsordre sendes Telenor.

Flinke Telio-mannen.

 

Dette er det siste jeg lurte på før jeg bestiller abbonement fra Telio.

Jeg har ikke fått sendt spørsmål til dere på mail ennå, men nå trenger jeg visst ikke det. :D

 

Da regner jeg med å bestille i løpet av et par dager!

Lenke til kommentar

olasoren :

 

etableringsavgift uten porto skal være fakturert dem som bestilte før 25 oktober. om du mener det har skjedd en feil med deg, kan du sende en mail til [email protected]

 

 

iqpl :

som beskrevet over, så statisk IP et problem foreløpig. vi har funnet en "fix" inntil produsent tillater setting av DNS via IVR, og vil publisere denne på web i løpet av kvelden eller morgendagen

Lenke til kommentar

Jeg fikk til å legge inn IP adresse:

 

Tast

 

***

101# velg 0# og 1 for å lagre (disable DHCP)

111# velg 1# tast 192*168*0*46# og 1 for å lagre (Fast IP eksempel)

131# velg 1# tast 192*168*0*100# og 1 for å lagre (Gateway eksempel)

 

Så når DNS beskrivelsen kommer så burde det virke!

 

Edit:

Jeg endret DNS ved å skrive IP adressen til telefonen i Internet Explorer

og endret DNS i oppsettet der!

 

Så nå virker det! :)

 

 

lqpl

Endret av lqpl
Lenke til kommentar
Det er riktig at vi endte opp med å dele utsendelsen i to.

1) De som ikke hadde bestilt portering

2) De som har bestilt portering

 

Vi håper også i løpet av denne uken å få gitt utsendelsesordre til alle dem som har bestilt adapter med portering.

 

Men jeg kjenner en som har bestilt med portering, som fikk dette for ca. 14 dager siden.

 

Da jeg leste dette, snakket jeg med henne, og lurte på om hun ikke hadde bestilt med portering alikevel. Hun ringte til Telio for å få dette bekreftet. Der fikk hun beskjed om at portering var bestilt, men at hun i mellomtiden hadde et midlertidig nummer. Så det er jo tydeligvis at det er sendt ut adapter til de som har bestilt portering også.

Lenke til kommentar

Skal begge lampene i routeren lyse når man setter inn telefonen? Har 2 lamper, en grønn og en gul. På pc så lyser begge.

Får ignen summetone heller. Men får kontakt når ejg taster **** og får tildelt IP. Men ingen summetone :(

Noen som har hatt samme problem og løst det??

 

Problemet løst. De fikset det kjapt hos Telio. Litt annen kundeservice enn hos visse andre ja . :)

Endret av Moony
Lenke til kommentar

Må si at dette funker helt fint jeg har NGT

kvaliteten på lyden er som vanlig telefon.

 

Hadde ingen problemre , koblet den til og jeg fikk summetone med en gang.

(kunne ikke ringe ut før 3 dager etter at jeg hadde betalt)

 

Genialt , håter ikke telio drar en Kvalito og endrer prisene hvær måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...