Gå til innhold

Tilbakelevering av førerkort, oppkjøring/teori før sperretiden er ute?


cmx2k

Anbefalte innlegg

Vært uten førerkort en liten stund etter et lite stunt, ikke no farlie greier menmen..

 

Uansett, må ta teorien og den praktiske førerprøven på nytt.

 

Har ca 5mnd igjen til tiden er ute og lurer da på følgende, som jeg har hørt (ikke fått bekreftet)

 

Jeg kan ta teorien før tiden min er gått har jeg hørt?

Jeg kan også søke om og få ta den praktiske førerprøven før tiden er gått, kansje ca 1-2mnd før, slik at jeg får førerkortet tilbake så fort som mulig?

Mener altså da at den praktiske prøven avlegges, og førerkortet utlevers datoen sperrefristen går ut.

 

Noen som vet/har noen erfaringer rundt dette?

 

Takker så mye :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av trafikkopplæringsforskriften pgf 29-2 første ledd første punktum at du må tilfredsstille (bl.a.) vandelskravet før du kan få gjennomføre den praktiske førerprøven. Dette innebærer at du må få politiet til å gi en tilfredsstillende vandelsuttalelse. Den teoretiske prøven kan du ta når du vil, men den må være avlagt senest tre år før praktisk prøve avlegges.

 

Rettslig sett er det ingen bestemmelser som direkte hindrer deg i å kjøre opp før tapsperioden din er utløpt, og det er strengt tatt ingen grunn til å kreve nær sammenheng i tid mellom den praktiske førerprøve og det å ta ut førerretten nå som trafikkopplæringsforskriften pgf 29-1 sjette ledd fastslår en femårsfrist for å ta ut førerkort etter at avsluttende prøve (praktisk for de fleste klasser, teoretisk for noen) er bestått.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt inn det skjemaet som finnes på vegvesen.no 'søknad om førerkort' og da vil vel politiet gi et tilbakemelding til SVV ang vandel antar jeg.

 

Jeg har hørt at denne søknaden må være godkjent før teoriprøven kan avlegges da, spiller ingen rolle, får vel svar på denne ganske snart uansett håper jeg.

Så jeg må ikke søke noen plass om å ta den praktiske førerprøven før sperrefristen min går ut? (November)

Da altså etter at søknaden om førerkort er godkjent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...