Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av gammel Corsair HX620


Anbefalte innlegg

 

@Straits: Hvorfor ikke send en mail til f.eks Dustin om muligheten for å få tak i Seasonic P-660 (eventuelt P-760). De har tydeligvis en distributør som har Seasonic i sortimentet. De skaffet i alle fall meg en kabinettdel som ikke fantes i nettbutikken, men som jeg viste distributøren hadde.

 

Helt til den dagen du putter inn litt flere disker og anna snacks, samt at dustin hadde ikke P-660 som han ville ha. Men utrolig at du var så sykt i mot at jeg anbefalte P-760, også plutselig sier du nå "eventuelt P-760" selv? Sorry for at jeg argumenterte mot deg mr perfect =).

 

Jeg står fast ved anbefaling av en P-760, er så kipt å måtte kjøpe noe større ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt til den dagen du putter inn litt flere disker og anna snacks, samt at dustin hadde ikke P-660 som han ville ha. Men utrolig at du var så sykt i mot at jeg anbefalte P-760, også plutselig sier du nå "eventuelt P-760" selv? Sorry for at jeg argumenterte mot deg mr perfect =).

 

Jeg står fast ved anbefaling av en P-760, er så kipt å måtte kjøpe noe større ved en senere anledning.

 

Om han vil sende en epost og spørre så bør han da spørre om begge to. Har heller aldri skrevet at jeg er sykt mot P-760, jeg mener det bare er å kaste 200 kroner ut gjennom vinduet. Og han skal putte inn utrolig mye snacks før han belaster 660 Watt noe særlig mer enn 60 - 70 %. Den største PSU-en jeg har er 620 (jeg har bare Seasonic og build by Seasonic) - og jeg har i 6 - 7 år fått kommentaren at jeg kjøper for små PSU-er, realiten er at de siste årene har jeg gått ned på ytelse på PSU, rett og slett fordi CPU, minne. hardisker og hovedkort bruker mindre og mindre strøm (nå kjører jeg ikke de kraftigste skjermkortene). Samme gjelder i stor grad skjermkort - GTX 480 som var toppkort en ca 3 år siden brukte faktisk betydelig mer strøm, faktisk nesten 100 Watt, til og med GTX 470, GTX 275 brukte mer. HD 5870 brukte omtrent akkurat samme mengden strøm. I realiteten har ikke behovet for Watt økt på 4 år.

 

Hadde P-660 f.eks vist avvik på ripple etc ved maks load, så hadde jeg garantert anbefalt større PSU - men både P-520FL og P-660 er dønn stabile fra 0 - maks.

 

Synes det er helt greitt at du argumenter i mot, men personlig så synes jeg det er ille å se alle anbefalinger om å kjøpe PSU-er med mye Watt hvor man vet at PSU-en neppe noen gang vil komme over 40 - 45 % belastning. Spar heller de pengene og bruk de til noe annet - f.eks bedre vifter, bedre kjøler - name it. Butikkene vil heller ikke velge å ta inn mellommodellene når vi ikke spør etter disse.

Lenke til kommentar

Jeg fulgte faktisk rådet ditt, og sendte Dustin en mail for litt siden :)

Jeg hadde vel kanskje greid meg med en 520FL også.. Men er uansett skeptisk til en vifteløs psu.. Ikke vil pc'en bli noe roligere heller, ettersom skjermkort og radiatorvifter fortsatt er det som bråker mest. :)

Endret av Straits
Lenke til kommentar

Hei, nå som trådstarter har fått svar på det han lurte på, så tar jeg meg frihet til å spør om noe nesten det samme:

 

Jeg har en HX620 også, og jeg har tenkt til å hoppe på Haswell + GTX770 bølgen. Er det slik å forstå at jeg bør kjøpe en ny PSU til dette, eller holder HX620'en?

 

Ser at 770 gjerne vil ha 42A på 12V, og det er vel bare to 12V innganger på skjermkortet. HX620 har jo 4 railer, hver på 18A. 2x18A blir jo bare 36A, og ikke 42A som GPU vil ha. Vil dette skape noen problemer?

 

Og hvis min gamle HX ikke duger, hva kan anbefales til i5 4670K, 770, 2 ssd + 2 hdd. Det bør gjerne koste så lite som mulig, og helst ikke lage en lyd, men være kvalitet. Skal ikke klokke, og spiller egentlig ikke fælt mye. :)

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne gitt deg fasiten her, men det kan jeg rett og slett ikke. :)

 

Men jeg har lest litt om dette selv, og fant ut at HX620 er en single-rail psu, og kan levere 50A på 12V.

Selv om den er splittet opp i 3 railer på 18V hver. Med mindre jeg har mistolket det hele.

 

Even though the Corsair HX620 has three +12V rails rated at 18A each, there has been some talk that this power supply is actually a single-rail unit without OCP circuits “splitting” the output into three rails. The combined output of the +12V rails (or rail in this case) is an astounding 600W or 50A. Considering this power supply has an output of 620W, the fact it can output nearly 97% of its output to the +12V rail will have it punching far above its weight category. From looking at competitors, we can see than the Corsair HX620 will even give most 700W power supplies a good run for their money when it comes to +12V output

 

http://www.hardwarec...ply-review.html

 

Håper dette kan gi deg noen svar på spørsmålene dine. :)

 

Ellers vil jeg jo selvsagt anbefale deg å legge noen kroner i psu'en. Det er tross alt en enhet som kan følge deg i mange mange år frammover. Når man kan legge 3000 + i gpu, 1000 + i hk og 1500 + i cpu, så mener jeg helt seriøst at 1400 for en kvalitets psu er småpenger. :)

 

EDIT: Jeg kan også legge til at jeg er superfornøyd med mitt valg av psu, den lager ikke en eneste lyd, vifta spinner kun 3 sekunder etter oppstart, og det finnes ikke antydning til coil-whine med min psu.

Det er ingen fancy farger, ingen glorete braided cabels. Men en psu som gjør jobben den skal 110% uten å markere seg. :)

Endret av Straits
Lenke til kommentar

Enig i at PSU er en viktig komponent i ethvert system, og det ikke burde spares på. Men på en annen side, så gidder jeg ikke kjøpe noe nytt hvis det jeg har kommer til å fungere helt utmerket. Det er jo utvilsomt en god PSU jeg har. Og jeg har også høstet inn meninger fra andre folk, og vi har vel kommer frem til at PSU'en ikke har noen problemer med mitt planlagte system. Og hvis det er noe rart som skjer (artifacts, BSOD, ukontrollerte reboots e.l) så er det jo bare å legge en liten tusenlapp i en ny PSU.

Lenke til kommentar

Personlig skal jeg kjøpe denne http://www.dustinhom...0-750w-modular/

 

Har opplevd coil whine med både Corsair HX850W og XFX Pro Series Black Edition 750W - begge er lagd av Seasonic. Vet ikke om jeg bare har hatt veldig uflaks, men tar ikke sjansen med Seasonic igjen.

 

Coil Whine var et problem Seasonic har hatt på sin G-serie (som nye Corsair HX er bygd på) og enkelte modeller i X-serien. Så vidt jeg vet har Seasonic lokalisert feilen (problemkomponenten) og fikset denne. Hadde jeg hatt tid til å lete så skulle jeg funnet informasjonen om dette.

Lenke til kommentar

Coil Whine var et problem Seasonic har hatt på sin G-serie (som nye Corsair HX er bygd på) og enkelte modeller i X-serien. Så vidt jeg vet har Seasonic lokalisert feilen (problemkomponenten) og fikset denne. Hadde jeg hatt tid til å lete så skulle jeg funnet informasjonen om dette.

 

Jeg har da uansett kjøpt og installert Be Quiet PSUen, og det er ikke en eneste lyd å høre her lenger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...