Gå til innhold

[Løst] HDD + caching eller SSD + HDD


Anbefalte innlegg

Hei. For et par uker siden laget jeg et emne om hvilken SSD jeg skulle kjøpe. Jeg fant ut at Samsung 840 Pro var den jeg skulle velge. Men nå er jeg litt usikker på om det er verdt det. Jeg kjører for tiden Windows 7, men tenkte jeg skulle ha Win 8. Så da vil jeg ha litt hjelp til å velge alternativ 1 eller 2.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Alternativ 1: Oppgradere fra Win 7 til 8 og bruke HDDen til boot drive og kjøpe en 120 GB SSD til caching.

 

Alternativ 2: Kjøpe en 240 GB SSD til OS og bruke HDDen til lagring.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg heller litt mot alternativ 1 da det blir en del billigere. Oppgraderingslisens (win 7 -> win 8) koster 495 kr på komplett.no Og OEM versjon koster over 1000 kr. + at 120 GB SSD er billigere enn 240 GB. Jeg tror jeg får mer enn nok hastighet med alternativ 1. Budsjettet mitt er ganske stramt da jeg skal kjøpe CPU (3570K) + kjøler (Cooler Master Hyper 212 EVO) og noen andre småting også.

 

Kom gjerne med andre alternativ.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Heika98,

 

Min personlige anbefaling vil være alternativ 2.

Kjøp en topp-SSD fra Crucial, og behold Windows 7.

W7 er mer oversiktlig og enklere å forstå seg på enn W8.

Med SSD (opp til 15x raskere enn HDD) kan du sikre deg en lynrask boot-up (hvis OS-filene er på denne).

 

Alternativ 2 er et bedre valg, fordi det øker performancen til PC-en din.

 

Vennlig hilsen

Vinyarion

[email protected]

Lenke til kommentar

Ja, vet det. Men jeg har ikke all verdens med penger for øyeblikket. Jeg har fra før Windows 8 på laptopen og må si jeg liker det ganske godt. Og nå som Win 8,1 kommer ser jeg ikke det som noe problem. Om jeg har caching vil jo de filene jeg bruker mest legge seg på den. Det er litt som apple's fushion drive. Alternativ 1 øker også ytelsen til PCen og med Win 8 som krever mindre resurser ser jeg ikke det som noe problem. Min 3 år gamle laptop med Win 8 er den som starter raskest på skolen, og den raskeste ellers. Jeg er egentlig litt lei Win 7. Tenkte caching var lettest, og tror ytelsen holder i massevis for meg.

Lenke til kommentar

Jeg sjønner ikke helt hva folk har imot Windows 8. Om jeg vil ha Windows 8 så kjøper jeg windows 8. Jeg skal ha Win 8, ferdig med den saken. Men jeg har en ubrukt Windows 7 lisens liggende å slenge en eller annen plass i rotet mitt. Jeg kan kjøpe en 240 GB SSD nå, og en oppgraderingslisens seinere. Om jeg har forstått dere rett er det det dere mener er best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...