Gå til innhold

Oppgradere fra MSI Z77MA-G45 eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei!

Kort fortalt har jeg et hovedkort som har tatt kvelden.

 

Specs atm:

Windows 7 64-bit

CPU Core i7 2600K

RAM: 2 x Corsair 8GB Module DDR3

Grafikk: Nivida GTX 670

Hovedkort: MSI Z77MA-G45

 

Jeg er ikke kjent med hva som passer til hva osv, derfor er jeg avhengig av tittel på hovedkort, evt link:

Jeg skal ha et nytt hovedkort i samme prisklasse, 700 - 1000,- kan strekke meg litt hvis det er sykt stor forskjell. Burde jeg kjøpe det jeg har hatt, eller har dere anbefaling om et annet ?

Til orientering bruker jeg pcn til gaming og videoredigering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser alltid noen helt hinsides anbefalinger på hovedkort, selv om de aller, aller fleste ALDRI har bruk for de ekstra funksjonene de gir. Det du må spørre seg selv om ved valg av billig vs. dyrt hovedkort er:

 

Skal du kjøre flere enn ett grafikkort?

Trenger du flere enn 2xUSB3.0 porter?

Må du ha hovedkort som støtter minne med høyere frekvens enn 1600 MHz?

 

Hvis ja på alle, må du opp på de dyrere modellene. Det som dog er sant i de fleste tilfeller er at folk sjelden kjører flere enn ett GPU, trenger sjelden fler enn 2 USB3.0 porter, og de aller fleste klarer seg helt fint med 1600 MHz ram. Ergo er det liten vits i å betale 1000 kr ekstra for funksjonalitet du aldri vil ha behov for.

 

Et annet punkt er software features ifm. overklokking etc. De fleste hovedkort lar deg overklokke til fornuftige punkter, men hvis du skal begynne å presse ting til ytterkantene trenger du et HK med bedre termiske egenskaper og bedre SW (enten det er i selve BIOS eller desktop applikasjoner). Så lenge hovedkortet har Z77 chipsetet så kan du overklokke CPU.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...