Gå til innhold

Valg av os til hjemmeserver


Anbefalte innlegg

Nå skal det settes opp en liten hjemmeserver som i hovedsak skal brukes til privat bruk, Maskinen skal brukes til :

 

-Webserver (4-5 nettsider)

-FTP

-Active directory (fildeling i hjemmet) (noe usikker på denne)

-Minecraft server (kanskje 5 brukere)

-Plex media server

-Skal også ha en virtual maskin å eksperimentere på.

-Ellers ting jeg kommer til å finne på.

 

Serverens hardware er :

 

-2,8Ghz quad core

-8gb ram (har tenkt å utvide dette

-2 stk gigabit nettverkskort

-2 stk SSD i raid-1 til os

-Ett tonn disker for lagring i raid-5

 

 

Ønsker til os :

 

-Lett å sette opp

-Lett å forstå

-Helst GUI

-Stabilitet og hastighet er viktig

-Gjerne ett os med "stort" samfunn online for support

 

 

Så, hvilket OS er det fornuftig å bruke til dette? Tidligere har jeg brukt windows server 2008 og 2012 til iis, ftp og fildeling. Linux har jeg lik nada erfaring med, annet enn noen få timer med ubuntu bruk fra minnepenn for å hente data fra disker.

 

Takker for alle svar og forslag.

 

Liten edit :

- Jeg liker godt å jobbe i iis8. Lett å sette opp nye domener og sider med dette. Vil gjerne ha noe lignende for nytt os. Åpen for alle forslag. :)

Endret av Johnsen-it
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg en Ubuntuserver stående på stua; bruker den som en fjellsolid virtualiseringsplattform via KVM. Har blant annet en 2012-VM for AD i heimen, enda en ubuntu-VM som filserver (med afp-støtte for time machine, siden laptopene i heimen er mac).

 

Har du ikke erfaring med Linux og bare ønsker å få opp en server, foreslår jeg at du benytter det du er kjent med; W2012 eller 2008R2. 2008 ville jeg styrt unna. Skal du ha AD direkte (altså ikke virtualisert) på denne serveren, er dette jo også det eneste valget ditt.

 

I sum mener jeg Linux hadde gjort seg bedre til FTP/Web/Minecraft, men så er også apache eller nginx litt mer knotete å få opp skikkelig enn å smekke inn IIS-rollen i windows server...

 

Hyper-V i 2008R2/2012 fungerer jo forresten fortreffelig som virtualiseringsplattform for windows-VMer.

Endret av erudil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg kunne også tenke meg å bruke kraft fra flere maskiner. At hver tjeneste spres ut på fler maskiner mtp ram og cpu bruk. Er det mulig ?

Ja, det er det - hvordan du setter opp avhenger av hva du skal fordele. Men jeg ser ikke noe av det du har tenkt bruke maskina til som tjenester som det er hensiktsmessig å spre så veldig rundt omkring.

 

Og så må du ha lynrask forbindelse mellom maskinene.

 

Det vil nok være enklere å dedikere spesifikke oppgaver til den enkelte maskin om du har flere.

Lenke til kommentar

Selv har jeg en Ubuntuserver stående på stua; bruker den som en fjellsolid virtualiseringsplattform via KVM. Har blant annet en 2012-VM for AD i heimen, enda en ubuntu-VM som filserver (med afp-støtte for time machine, siden laptopene i heimen er mac).

 

Har du ikke erfaring med Linux og bare ønsker å få opp en server, foreslår jeg at du benytter det du er kjent med; W2012 eller 2008R2. 2008 ville jeg styrt unna. Skal du ha AD direkte (altså ikke virtualisert) på denne serveren, er dette jo også det eneste valget ditt.

 

I sum mener jeg Linux hadde gjort seg bedre til FTP/Web/Minecraft, men så er også apache eller nginx litt mer knotete å få opp skikkelig enn å smekke inn IIS-rollen i windows server...

 

Hyper-V i 2008R2/2012 fungerer jo forresten fortreffelig som virtualiseringsplattform for windows-VMer.

 

Du kunne ikke tenke deg en "læregutt"? :)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har mye stående som ikke blir brukt, tenkte jeg kunne utnyttet det. Samtidig vil jeg ha alt på ett sted, for da er det mye lettere å holde på med det.. Har sikkert 15 hovedkort med dual core prosessorer og sikkert 100gb ram liggende rundt..

 

Det er jo klart at du kan eksprimentere med å sette opp en en sky (cloud). Azure som er Windows sin programvare for dette koster vel en god del penger. Ubuntu og OpenStack er gratis. OpenStack er blant annet utviklet av NASA.

 

En annen mulighet å utnytte noe av gammel hardware er som sagt å dediker servere. Jeg har tre stk, hvor en kjører Zimbra og backup, en brukes til virtualisering/testing og den siste til fildeling, Plex, og noen nettsider under testing. Men alle mine kjører Ubuntu - Windows Server er bannlyst.

 

Linux har den fordelen at jeg kan bare røske ut hardwaren, sette inn nytt hovedkort, CPU og minne, koble til den gamle harddisken og så er alt oppe å går igjen. Dog - i alle tilfellers skylde har jeg jo en backup.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er jo klart at du kan eksprimentere med å sette opp en en sky (cloud). Azure som er Windows sin programvare for dette koster vel en god del penger. Ubuntu og OpenStack er gratis. OpenStack er blant annet utviklet av NASA.

 

En annen mulighet å utnytte noe av gammel hardware er som sagt å dediker servere. Jeg har tre stk, hvor en kjører Zimbra og backup, en brukes til virtualisering/testing og den siste til fildeling, Plex, og noen nettsider under testing. Men alle mine kjører Ubuntu - Windows Server er bannlyst.

 

Linux har den fordelen at jeg kan bare røske ut hardwaren, sette inn nytt hovedkort, CPU og minne, koble til den gamle harddisken og så er alt oppe å går igjen. Dog - i alle tilfellers skylde har jeg jo en backup.

 

Jeg vet jo at det er greit å ha flere fysiske servere. Men jeg vil liksom samle alt i en "pakke", for da kan jeg bruke mye ressurser på en ting, f.eks en stor minecraft server på lan, la oss si 100 spillere på en gang. Det vil ikke en av disse maskinene jeg har klare alene..

 

Dette er jo bare tanker. Det er noe jeg vil få til, hvis du skjønner.

Lenke til kommentar

Jeg har mulighet til å dra å hente en IBM eServer xSeries 345. Er dette noe vits? Etter det jeg kan se står det 2stk 3Ghz xeon prosessorer i den, 4gb ram og 6 scsi disker.

Er ett stykke å kjøre, så orker ikke det hvis det blir såpass gammelt at jeg ikke får brukt det :)

Lenke til kommentar

Det spørs litt på hva du tenker å bruke akkurat den IBM serveren til. Den kan fint f.eks fungere som Minecraft server. Selv bruker jeg 2 eldre Dell servere (Poweredge SC 1425), en til Minecraft (denne kjører 4 normale Minecraft servere og en Feed The Beast Minecraft server med dynmap) og den andre er en owerpowered firewall som kjører pfSense. Vel, owerpowered for mitt bruk ihvertfall, men kjekk sak å lære seg ting på. :)

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale og bruke gamle servere, det er mer fornuftig og kjøpe en ny med mindre strømmforbruk og mer ytelse.

Feks: 3570

32gb minne

par disker i raid 5

Og hypervisor of choice.

 

Jeg får den gratis.

 

Uansett, så har jeg grublet litt, og tenker at jeg vil ha linux i bunn, og deretter virtualisere en windows server. Vil gjøre det på denne måten fordi da kan jeg bytte hk, ram, og hardware generelt og sette inn OS disk, og serveren vil da starte på hva som helst (tror jeg?)

 

Så, en enkel Linux distro, helst med GUI. Noen tips?

Lenke til kommentar

Linux + server + gui = katestrofe.

Må du ha GUI, vel Windows.

Skal du ha skikkeleg server, så er du naudt til å bruka shellet.

 

Bokstavelig talt er ikke dette en fasit..

Men om man ønsker å dra godt utnytte av Linux må man tørre å lære seg kommandolinje (shell/cmd)

 

Du trenger ikke å kjøre CMD og hardcore server oppsett for å hoste minecraft og virtualisere en windows på linux...

Lenke til kommentar

Tenkte også på en annen ting. Jeg har 2 stk ATI radeon 4870x2 kort liggende. Altså 2 dobble kort. Jeg vet de ikke er noe monster kort, men er det noe fornuftig å bruke disse til i en server ? Hva kan jeg kjøre som utnytter disse kortenes kraft?

 

Tenkte uansett å ha de i maskinen, slik at jeg kan ha 4 skjermer som viser aktivitet, trafikk, temperaturer og lignende hele tiden.

Lenke til kommentar

Ikke noe så vidt jeg vet, de er vel for gamle til å kunne nyttes til å avlaste CPU. De vil også produsere ekstra varme og bruke strøm selv om de går nesten idle. Du trenger da ikke 4 skjermer til å vise den infoen du har lyst til - det kan du fint klare med 4 stk vinduer på en skjerm.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en ESXi 5.1 Hypervisor. Du må sjekke om din hardware er kompatibel med ESXi.

Booter ESXi fra en USB stick.

 

På denne kjører jeg mange virtuelle servere. De aller fleste er Ubuntu 12.04 LTS Server, men har en Win XP som printserver (for å få airprint på en gammel laser).

 

Jeg har også virtuelle arbeidsstasjoner med GUI på denne ESXi host. En LUbuntu 12.04 LTS og en Mac OS X Lion som jeg bruker til programmering.

 

Jeg er ingen Linux guru, men har klart å sette opp Samba, NFS, AFP, Sabnzbd, Sickbeard, Couchpotato, Plex Media Server osv vha google og youtube søk for hjelp.

 

Du trenger ikke AD for fildeling. Trenger du domenekontroller, mailserver og andre "business" ting kan Zentyal være noe å se på.

Endret av pipati
Lenke til kommentar

Nå er maskinen ferdig bygget, og i dag skal den opp å gå. Den ble testet for feil via Ubuntu livecd i går kveld, og alt så ok ut. Da er det på tide å sette opp riggen.

 

Jeg nevner spesifikasjonene igjen :

 

-2,8Ghz quad core

-8gb ram (har tenkt å utvide dette)

-2 stk gigabit nettverkskort

-2 stk SSD i raid-1 til os, programmer og tjenester

-Ett tonn disker for lagring i raid-5 (havnet på 48tb fordelt på 39 disker)

 

Jeg tror att ssd diskene i seg selv holder til det nødvendige på serveren. Resten av plassen er tenkt til filmer, lagring av bakups og lignende. Altså ingen programfiler.

 

Jeg vil gjerne ha det slik at jeg kan snappe ut ssd diskene og sette de i -Hva som helst- og at det bare starter opp uten masse problemer. Dette kan bli noe vanskelig hvis Windows ligger i bunn, og derfor ser jeg for meg en linux distro i bunn, som starter på stort sett alt av hardware, som skal virtualisere en windows server 2008 r2.

 

Hvis noen har innvendinger på tanken min så si ifra !

 

Derfor spørr jeg nok en gang : Hvilken distro kan egne seg til dette ?

Jeg prøvde meg en gang på Xenserver, men av en eller annen grunn fungerte ikke dette. Det er en stund siden, og jeg husker ikke helt hvorfor.

 

Noen ideer, tanker eller innspill ? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...