Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sidemål eksamen 31.05.2013


Anbefalte innlegg

Nei, det var maaange som gikk tidlig hos oss også. Kikket rundt meg i 13-tiden og det var tynt med folk. 14:00 var det meg og én til. Vi var rundt 60 stk da vi begynte. Kanskje det kan ses i sammenheng med strykprosenten?

Ja, 14:00 var det 3, inkludert meg igjen i klasserommet, og det var bare folk fra klassen min (ser på de andre klassene som noen late jævler). Må si det var morsomt de siste 10 minuttene da. Jeg prøver å lese igjennom teksten min og endre alle bokmålsord til nynorsk for første gang i hui og hast, mens pensjonistene gauler om at "NÅ MÅ DERE LEVERE OM ET PAR MINUTTER ELLERS ER DET FOR SEINT!". Er så irriterende hvordan det alltid ender opp med bråk på slutten av en eksamen eller tentamen. Får ikke konsentrert!

 

Men ja, definitivt en sammenheng med strykprosent og generelt lave karakterer. Litt artig med mattenivået i klassen min forresten. Enten så ligger man på en 2´er, eller så er det 5-6, ingen mellomting. Sier litt om at det er noen som ikke prøver like mye som andre. Men igjen, så kan det jo være at man rett og slett har innsett at mye øving ikke hjelper uansett, at man ikke klarer å forbedre seg selv.

 

Godt skrevet oppgave forresten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, det stemmer. Privatisk javisst! Kunne riktignok kladde på PC, men da jeg bruker OpenOffice ville det i hvert fall ikke hjelpe på ortografien. Jeg prøvde å bytte til nynorsk ordliste i programmet, men da jeg prøvde skrive "hva" byttet den til "kval" :omg:

 

Jeg skriver ganske stort. Ikke 12 punkt for å si det sånn! Får vel satse på at det holder. Hoppet av skolebenken etter tiende. Først nå, 9 år senere er jeg på plass igjen. Alle fag på ett år. På mandag har jeg min syvende og siste eksamen for semesteret. Fy pøken så deilig det skal bli med ferie! :w00t:

Det hadde jeg aldri overlevd. Får vondt i hånda etter én side, og etter det blir det bare uforståelige hieroglyfer og mange pauser. Du skal ha creds for den ;) Hørtes ikke ut som om rettskrivingsgreia i skriveprogrammet var helt stødig heller nei gitt! Kanskje like greit du skreiv for hånd da :p

 

Og 7 eksamener på ett semester? Fy søren, at du orker. Synes det er ille nok med 3 :tease:

 

På ungdomsskolen i 8. klasse skrev jeg førsteutkast på 11 sider, og innlevering på 13 sider på norsktentamen for hånd! Hvorfor i alle dager gadd jeg, hahahah.. Læreren ville lese den opp da, så god var den nå.. Den var faktisk inspirert av Runescape! Hahha, spilt det? :p

Runescape er awesome! Husker jeg alltid brukte navna til de gamle klan-lederne mine som karakterer i noveller jeg skreiv på ungdomsskolen. Jeff og Andy, hehe :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

På ungdomsskolen i 8. klasse skrev jeg førsteutkast på 11 sider, og innlevering på 13 sider på norsktentamen for hånd! Hvorfor i alle dager gadd jeg, hahahah.. Læreren ville lese den opp da, så god var den nå.. Den var faktisk inspirert av Runescape! Hahha, spilt det? :p

Ja faktisk, men ikke noe jeg ønsker å gjenta egentlig. Gjorde noe lignende, skrev plottet til det første Mafia spillet på en tentamen. Men etter 13 + 11 sider som du sier du har gjort, hadde jeg garantert endt opp på legekontoret. Hånden min takler ikke sånt :nei:

Lenke til kommentar

Og 7 eksamener på ett semester? Fy søren, at du orker. Synes det er ille nok med 3 :tease:

 

Sånn er privatistlivet. Hverdagene har bestått av forelesninger og gruppearbeid. Helgene av å gjøre notater om til oversiktlige tekstdokumenter. Har egentlig ikke hatt noe liv de siste ti månedene, hehe. Er nesten så jeg fryter feriedagene uten særlige gjøremål. Men jeg satte blikket mot litteraturvitenskap ved UiO, og uten noen realfagspoeng er det en tøff affære å komme inn. Men med mindre jeg får lavere enn 4 i hoved/sidemål/muntlig skal jeg klare å komme inn. Riktignok hvis det ikke er mange søkere og poengsnittet skyter til værs. Den studieretning har hatt litt av en yoyo-effekt de siste årene.

Endret av UglyCasanova
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten ingen som tok oppgave 1 her :o

 

Synes den så helt forjævlig ut i starten men var faktisk en veldig grei oppgave etter å ha lest vedleggene et par ganger. Klarer ikke novelleanalyse og har aldri klart det heller hah.

 

Jeg valgte oppgave 1. Skrev vel nærmere 2000 ord, men ser i ettertid at jeg burde ha holdt meg til 1500 - både fordi jeg ser nå at jeg har gjentatt meg selv litt - grr - og fordi jeg fikk fryktelig dårlig tid til slutt ifht retting. Men ordene ramla ut, og plutselig var det for liten tid igjen. Jeg er også usikker på hvordan selve drøftingen min var, altså om jeg satt argumenter opp mot hverandre på en god måte :-/

 

Enig med deg at det var en grei oppgave når man kom i gang. Jeg liker å tolke, men det er ofte en modningsprosess jeg ikke har tid til på eksamen.

Lenke til kommentar

Sånn er privatistlivet. Hverdagene har bestått av forelesninger og gruppearbeid. Helgene av å gjøre notater om til oversiktlige tekstdokumenter. Har egentlig ikke hatt noe liv de siste ti månedene, hehe. Er nesten så jeg fryter feriedagene uten særlige gjøremål. Men jeg satte blikket mot litteraturvitenskap ved UiO, og uten noen realfagspoeng er det en tøff affære å komme inn. Men med mindre jeg får lavere enn 4 i hoved/sidemål/muntlig skal jeg klare å komme inn. Riktignok hvis det ikke er mange søkere og poengsnittet skyter til værs. Den studieretning har hatt litt av en yoyo-effekt de siste årene.

 

Da er vi i samme bås, nesten :-) Jeg har seks eksamener dette året fordelt på fem fag: Kjemi 2, Samfunnsfag, Norsk sidemål, norsk bokmål og biologi 1. Riktignok har jeg studiekompetanse så det holder.Har tom mastergrad i økonomi. Og så sitter jeg frivillig på en nynorsk eksamen. Er det mulig... Krysser fingre for at det jeg skrev holdt til en femmer :-/

Lenke til kommentar

Ja, 14:00 var det 3, inkludert meg igjen i klasserommet, og det var bare folk fra klassen min (ser på de andre klassene som noen late jævler). Må si det var morsomt de siste 10 minuttene da. Jeg prøver å lese igjennom teksten min og endre alle bokmålsord til nynorsk for første gang i hui og hast, mens pensjonistene gauler om at "NÅ MÅ DERE LEVERE OM ET PAR MINUTTER ELLERS ER DET FOR SEINT!". Er så irriterende hvordan det alltid ender opp med bråk på slutten av en eksamen eller tentamen. Får ikke konsentrert!

 

Men ja, definitivt en sammenheng med strykprosent og generelt lave karakterer. Litt artig med mattenivået i klassen min forresten. Enten så ligger man på en 2´er, eller så er det 5-6, ingen mellomting. Sier litt om at det er noen som ikke prøver like mye som andre. Men igjen, så kan det jo være at man rett og slett har innsett at mye øving ikke hjelper uansett, at man ikke klarer å forbedre seg selv.

 

Godt skrevet oppgave forresten!

 

Takk, den trengte jeg :)

 

Jeg synes det er rart. På hovedmålseksamen satt minst 50 % igjen kl 14:45. Idag gikk de tidlig.

Det er jo samme slags oppgaver som på forrige eksamen, bare at man må levere på nynorsk. Ville tro at de trengte mer tid, ikke mindre.

 

Vaktene stresser opp stemningen, ja. Derfor avsluttet jeg brått da klokken nærmet seg 14, og forsøkte å bruke "masetiden" på å se over.

Lenke til kommentar

Sånn er privatistlivet. Hverdagene har bestått av forelesninger og gruppearbeid. Helgene av å gjøre notater om til oversiktlige tekstdokumenter. Har egentlig ikke hatt noe liv de siste ti månedene, hehe. Er nesten så jeg fryter feriedagene uten særlige gjøremål. Men jeg satte blikket mot litteraturvitenskap ved UiO, og uten noen realfagspoeng er det en tøff affære å komme inn. Men med mindre jeg får lavere enn 4 i hoved/sidemål/muntlig skal jeg klare å komme inn. Riktignok hvis det ikke er mange søkere og poengsnittet skyter til værs. Den studieretning har hatt litt av en yoyo-effekt de siste årene.

Haha! Kan ikke si jeg hadde ønsket å være i dine sko, men nå har jo du et mål å jobbe mot. Selv orker jeg ikke tanken på å gå videre på skole. Virker ikke som om du er en type som kommer til å få under 4 uansett, så jeg har trua på deg i alle fall ;)

Lenke til kommentar

Haha! Kan ikke si jeg hadde ønsket å være i dine sko, men nå har jo du et mål å jobbe mot. Selv orker jeg ikke tanken på å gå videre på skole. Virker ikke som om du er en type som kommer til å få under 4 uansett, så jeg har trua på deg i alle fall ;)

 

Takker så mye, det hjelper på pulsen. Hvilepuls er kanskje litt for mye å be om enda, men alle monner drar!

 

Da er vi i samme bås, nesten :-) Jeg har seks eksamener dette året fordelt på fem fag: Kjemi 2, Samfunnsfag, Norsk sidemål, norsk bokmål og biologi 1. Riktignok har jeg studiekompetanse så det holder.Har tom mastergrad i økonomi. Og så sitter jeg frivillig på en nynorsk eksamen. Er det mulig... Krysser fingre for at det jeg skrev holdt til en femmer :-/

 

Haha, med mindre jeg stryker skal jeg neppe ta opp nynorsk igjen! Det skal du ha for! Håper karakterene holder for ditt utdanningsønske. Vi sitter nok alle her og krysser alle kryssbare kroppsdeler, om det er lov å si :hmm:

 

 

 

 

 

 

 

 

:nei:

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

Takker så mye, det hjelper på pulsen. Hvilepuls er kanskje litt for mye å be om enda, men alle monner drar!

 

 

 

Haha, med mindre jeg stryker skal jeg neppe ta opp nynorsk igjen! Det skal du ha for! Håper karakterene holder for ditt utdanningsønske. Vi sitter nok alle her og krysser alle kryssbare kroppsdeler, om det er lov å si :hmm:

 

 

 

 

 

 

 

 

:nei:

 

Ha ha. Ja, det er akkurat det. Jeg har til og med en god jobb som konsulent. Men har lyst til å begynne på medisin, så har tillatt meg selv å ta denne sjansen. Er sånn 50/50 sjanse, avhengig av snittet på medisin i Oslo i år (det er kun der jeg kan begynne, og med snitt på 68 for å komme inn... ja, da er det nesten umulig :-p)

Lenke til kommentar

 

Runescape er awesome! Husker jeg alltid brukte navna til de gamle klan-lederne mine som karakterer i noveller jeg skreiv på ungdomsskolen. Jeff og Andy, hehe :wee:

Ja faktisk, men ikke noe jeg ønsker å gjenta egentlig. Gjorde noe lignende, skrev plottet til det første Mafia spillet på en tentamen. Men etter 13 + 11 sider som du sier du har gjort, hadde jeg garantert endt opp på legekontoret. Hånden min takler ikke sånt :nei:

 

Den gangen brukte vi å skrive alt for hånd, ikke pc på skolen for andre enn de med lese- og skrivevansker, så det var ikke noe problem! Brukte også å skrive ca 10 sider for hånd til hver prøve vi hadde, sånne øveark. Men langefingeren på høyrehånden er "skjev" i "siste ledd" om du skjønner, luuuurer på om det kan være en grunn! Passer godt til hvordan jeg holder blyanten (veldig rart)

 

Sukk, runescape.. I 2-3 år spilte jeg det dag ut og inn, gjorde alle free quests, var member også.. Syns faktisk det var bedre enn WoW som jeg spilte årene etter, fuck me right? x)

Lenke til kommentar

Takk, den trengte jeg :)

 

Jeg synes det er rart. På hovedmålseksamen satt minst 50 % igjen kl 14:45. Idag gikk de tidlig.

Det er jo samme slags oppgaver som på forrige eksamen, bare at man må levere på nynorsk. Ville tro at de trengte mer tid, ikke mindre.

 

Vaktene stresser opp stemningen, ja. Derfor avsluttet jeg brått da klokken nærmet seg 14, og forsøkte å bruke "masetiden" på å se over.

Sånn var det faktisk i min klasse også! Blei nesten litt imponert. Tror faktisk nesten samtlige satt igjen. I hvert fall 75% tror jeg (kl 14:00). Men du må huske at det var kortsvar på bokmålseksamen da. Veit ikke hvor lang tid andre folk bruker, men jeg er utrolig treig. Tror klokka var 11:30 før jeg begynte på selve hovedoppgaven. Men nå var kortsvaret det eneste jeg synes gikk bra da :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sukk, runescape.. I 2-3 år spilte jeg det dag ut og inn, gjorde alle free quests, var member også.. Syns faktisk det var bedre enn WoW som jeg spilte årene etter, fuck me right? x)

2-3 år med runescape :nei:

 

Men på en mer seriøs side, var jeg den eneste som tok annonseanalysen? Det er jo ingen her som snakker om den?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hvis du sikter til oppgave 1 så var oppgaven tredelt. Det var kun Ottar Grepstad sin tekst du skulle drøfte. Hvis du ikke la frem noen egne synspunkter rundt vedlegget kan du ende opp med en ripe i lakken. I hvert fall med tanke på at det står "du skal legge mest vekt på del to." som da er vedlegget som skulle drøftes.

 

Jeg syntes jo selv at det ikke skal føre til stryk, da det er utrolig vanskelig å sjonglere tre tekster med ulik form og oppgaver knyttet til de. Og i tillegg skal det være en sammensmelta tekst med all sensorsnacks til? Syntes den oppgaven krevde mye fra eksamenskandidatene og jeg valgte derfor å styre unna. Alle som valgte den oppgaven skal få rikelig med kudos fra meg.

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

Ja, var oppgave 1 jeg siktet til.. Gjorde jo de to andre delen, og prøvde meg frem med noe på den del 2.. Men merker nå i ettertid at det ikke var skikkelig drøfting. Jeg er ikke noe god i norsk fra før av, så lurer på om det blir en stryk der. Kjipt! Føler jeg rotet det skikkelig til nå, angret meg i ettertid men da hadde jeg ikke tid til å bytte oppgave! Får be til høyere makter om at jeg består!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...