Gå til innhold

Har jeg mulighet til å oppgradere?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg håper på å piffe opp pc'n litt til billigst mulig penge.

Det er hovedsaklig dokumentbehandling, deretter noe enkel bilderedigering, og hadde håpet at jeg skulle få muligheten til å spille litt en sjelden gang. Ser da for meg at aktuelle spill er flysimulator, simcity og mulig noe BF.

Håper også på å oppgradere 19" skjermen til 2 eller 3 stk ca. 24".

 

Det jeg har i dag er følgende:

1x Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's

1x Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2

16MB 7200RPM

1x Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX,

Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

1x XFX GeForce 7950GT 610M 256MB XXX GDDR3,

PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe

1x Cooler Master Centurion 534, Sort/Sølv,

Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

1x NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm

Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin

1x Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket

LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

 

Har noen tips eller forslag på hva jeg bør/kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan f.eks. dette være fornuftig?

EVGA GeForce GTX 650 med 1 GB GDDR5 til 690,- eller pakke med SSD:

Kingston V300 120GB+GTX650 1GB (samme kort som over) til 1399,-

 

Men ved å bare bytte disse, vil jeg ikke bremses veldig ned av RAM og hovedkort/prosessor da?

 

Edit: En annen ting, jeg tenker ikke å bygge etter dette, men jeg kunne tenkt meg å støtte Folding@home når maskinen likevel er på, er det ting å ha i bakhodet for dette?

Endret av Thomza
Lenke til kommentar

De der pakkeprisene har de ikke helt kontroll på heller, så er nok enda en grunn til å plukke de separat ja...

Pakke: 1399,-

Separat: 1359...

 

Støv er jeg ganske flink til å holde unna, så det går fint :) Speedfan varsler meg også når temperaturene blir for høye.

Lenke til kommentar

De der pakkeprisene har de ikke helt kontroll på heller, så er nok enda en grunn til å plukke de separat ja...

Pakke: 1399,-

Separat: 1359...

 

Støv er jeg ganske flink til å holde unna, så det går fint :) Speedfan varsler meg også når temperaturene blir for høye.

Hehe, hender en gang i blandt, det

Uansett, som sagt så vil jeg ikke anbefale den SSDen ;)

Lenke til kommentar

Så, jeg kan i teorien slippe unna med å kun oppgradere RAM, GPU og SSD, og vente med HK og CPU...?

Jeg har vanskeligheter med å skjønne at det blir så mye raskere enn det er i dag med så gamle og vesentlige deler... Hehe!

 

Hva kan jeg da forvente at maskinen takler? Vil den kunne klare å kjøre SimCity? Den klarte nemlig ikke det når jeg sjekket den på hjemmesidene til SimCity.

 

Takk for hjelp! =)

Lenke til kommentar

Så, jeg kan i teorien slippe unna med å kun oppgradere RAM, GPU og SSD, og vente med HK og CPU...?

Jeg har vanskeligheter med å skjønne at det blir så mye raskere enn det er i dag med så gamle og vesentlige deler... Hehe!

 

Hva kan jeg da forvente at maskinen takler? Vil den kunne klare å kjøre SimCity? Den klarte nemlig ikke det når jeg sjekket den på hjemmesidene til SimCity.

 

Takk for hjelp! =)

Dersom du klarer litt OC på den CPUen, så går nok det fint ;)
Lenke til kommentar

Ja, jeg har vært litt fristet til å prøve, men ikke rukket å se noe nærmere på =)

Jeg ser jo rimelig kjapt om stock-kjøleren duger.

Om jeg ikke husker helt feil, så har jeg sett påstander om at folk har klart å presse den opp i 2,65Ghz, og det høres jo umiddelbart bedre ut.

Du har ikke tilfeldigvis en snarvei til en god noobie-guide? =)

 

Av en eller annen merkverdig grunn oppdaget jeg også at jeg har fått installert 32-bit versjonen av Win7, mens prosessoren takler 64-bit. Vil det hjelpe noe å få inn 64-bit versjonen av Win7 i stedet?

Lenke til kommentar

Hehe, hender en gang i blandt, det

Uansett, som sagt så vil jeg ikke anbefale den SSDen ;)

Hehe, hender en gang i blandt, det

Uansett, som sagt så vil jeg ikke anbefale den SSDen ;)

Hva er galt med den SSDen?

 

E8400 kan du jo se på, ser ut som at det kan være mulig å få til en god deal på ebay med litt innsats.

Lenke til kommentar

Det burde gå ann å få tak i en ny cpu veldig billig brukt eller gratis.

Jeg gav selv bort en E8500 (3.16GHz) for ikke lenge siden.

Samme med DDR2 minne, er sikkert noen du kjenner som har 2x1gb liggende.

 

Du trenger ikke en veldig rask SSD da Asus-P5 serie kun har SATA-300.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Har du kikket på oppgraderingspakker fra f.eks. komplett? http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10297

Jeg bygde studio-pc til kona mi utifra et slikt sett, og det var ganske bra pris synes jeg.

Jeg har blitt for gammel (les 27 ;) til å saumfare nettet etter deler som skal matche noe gammelt. Syntes det derfor var enkelt og relativt rimelig å kjøpe PSU separat og en slik pakke.

 

Torbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...