Gå til innhold

Hjelp til bygging av mitt første vannkjøling system


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har bestemt meg at det er på tide og oppgradere dataen min lite granne.

 

 

Kort fortalt skal jeg oppgradere til Haswell Z87.

Atm har jeg en i7 3770k så det blir ikke store gevinsten på prosessoren men jeg får derimot støtte for 2x16 sli og quad memory som vil hjelpe meg ytterligere.

Har lagt ut dataen jeg har nå på itavisen:

http://www.itavisen.no/pimp-my-pc/stormtitan-62801

 

Sammen med dette vil jeg bygge et vannkjøling system.

Jeg har aldri bygget et før så dette blir første gang, men har derimot ikke tenkt og nøye meg med noe smått.

 

Kabinett jeg skal kjøpe er Corsairs Obsidian D900 som har mulighet for installasjon av 5 radiatorer. 2x480, 1x360 og 2x240 etter som jeg har forstått. Mulig det var 2x360 og 1x240 også.

 

Bilde av d900 med 2 loops vannkjøling.

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?27622-Corsair-Obsidian-D900

 

Målet mitt er og bygge en pen maskin og øke kraften litt fra det jeg har nå.

 

Jeg ser for meg 1 eller 2 480 radiatorer montert i bunnen av kabinettet for skjermkortene mine og en 360 til prosessoren.

 

Jeg har ikke enda begynt og grave meg inn i verden av vannkjøling, så lurte på om noen kunne hjelpe meg litt i gang.

 

Hvilken side er best og bestille fra? Jeg tittet på lista over butikkene men hvilke av de anbefaler dere?

Non topic related, er det noen sider som newegg jeg kan bestille hovedkort og cpu av, uten at det blir noe særlig dyrer til slutt? Utvalget er veldig begrenset i norske butikker.

 

Hva trenger jeg?

Jeg har 2 GTX titan kort og det er mulig jeg anskaffer et trejde kort også.

Så vannblokker til de trenger jeg.

Også en vannblokk til cpu'en selvfølgelig.

Er det noen annet på hovedkortet det er mulig og vannkjøle?

Finnes det blokker til ram for eksempel?

 

Så er det radiatorer, vanntank, pumpe, slanger og nipler, noe jeg har glemt?

 

Med planen jeg har burde jeg bygge 2 looper? I kabinettet er det nok plass til 2 pumper om det er nødvendig?

 

Som sagt over har jeg ikke satt meg noe særlig inn i vannkjøling enda så har ikke så mye peiling. Men skal grave meg dypt inn så snart jeg får tid.

 

Takk for all respons og hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har tenkt til og grave meg dypt inn i vann verden så snart jeg får tid :)

 

Tenker på produkter fra rog og asrock en del Evga produkter pluss diverse special edition cases og hardware blant mange ting.

 

Ta en titt på Newegg, de tilbyr produkter som jeg aldri har sett i norske butikker og som er svært interessante.

Endret av Aleksander.dev
Lenke til kommentar

ASRock har Digital Impuls. ROG er jo navnet på enkelte ASUS-produkter, har R4E selv, og det er jo ROG. eVGA er det vel mulig å få tak i også. Har du sett på alle webshopene egentlig?

 

Vet at utvalget på NewEgg er enormt, men det er jo markedet deres også :)

Lenke til kommentar

Ja de har et mye større marked og dermed flere produkter jeg liker. som jeg ikke finner i norske butiker, søkt på prisguiden.no

 

Men spørsmålet mitt var om noen viste om noen gode sider utenom newegg. Og om noen har erfaring med og kjøpe derifra, med tanke på extra kostnadder, frakt mva etc.

Lenke til kommentar

For det første så er prisguiden ikke så aller værst. Ganske få produkter du ikke finner der.

 

For det andre så selvfølgelig ser jeg hva nettsidene har av produkter. Jeg er ut og inn av komplett dustin etc hverdag omtrent etter som jeg bygger opptil flere dataer i uken.

 

Tredje er hvorfor gidder du og svare meg egentlig, bare for og kverulere? Jeg spurte først om noen hadde noe erfaring med butikker fra utlandet. Ikke om noen kunne fortelle meg om det er noe vits for meg og kjøpe, det finner jeg fint ut av selv.

 

Men om du lurer så er det for og kunne tilby data builds noe utenom det vanlige med særpreg. Mange er villig til og betale en god del kun for estetikkens skyld.

Lenke til kommentar

For det første så er prisguiden ikke så aller værst. Ganske få produkter du ikke finner der.

 

For det andre så selvfølgelig ser jeg hva nettsidene har av produkter. Jeg er ut og inn av komplett dustin etc hverdag omtrent etter som jeg bygger opptil flere dataer i uken.

 

Tredje er hvorfor gidder du og svare meg egentlig, bare for og kverulere? Jeg spurte først om noen hadde noe erfaring med butikker fra utlandet. Ikke om noen kunne fortelle meg om det er noe vits for meg og kjøpe, det finner jeg fint ut av selv.

 

Men om du lurer så er det for og kunne tilby data builds noe utenom det vanlige med særpreg. Mange er villig til og betale en god del kun for estetikkens skyld.

 

Nei, tro det eller ei, jeg prøver å hjelpe deg med å finne produkter du påstår du ikke finner? Som sagt så har Digital Impuls ASRock, det savnet du jo. Ellers holder det ikke med Komplett, Dustin, MPX osv. Ta en titt på Proshop, Multicom, CDON og til og med Pixmania så vil du finne mer.

 

Når det gjelder Prisguiden så har de nok ikke all verden der altså. Leter du litt vil du finne MYE mer. Jeg har også skrevet min erfaring med utenlandshandel. Har bestilt en del småtteri fra blant annet overclockers, FrozenCPU, Petras Tech Shop (nedlagt) osv opp igjennom årene. Det er faktisk ikke verre enn å registrere seg, legge inn adresse, legge noe i handlekurva og se hva feks frakten blir. Så kan du legge på moms i tillegg, noe du kan regne ut på hjemmesidene til Tollvesenet.

Lenke til kommentar

Kan svare på det ene spm ditt, om det finnes noen flere blokker og det gjør det.

 

Det man kan kjøle er:

  • RAM
  • HDD
  • Hovedkort
  • GPU
  • CPU
  • PSU (?)

 

Holder kanskje å starte med CPU og GPU?

 

Kan kanskje ta en titt på Singularety Computers på yt, han kan sikkert få deg i riktig stemning ;)

 

 

Endret av sinsyv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...