Gå til innhold

Mitt aller første gaming-desktop oppsett.


Anbefalte innlegg

Hva syntes dere (nota bene! dette har jeg aldri gjort før...)?

((Er forresten delene kompatible med hverandre?))

Muligens litt i dyreste laget for meg...

 

 

CPU: Intel Core i7-3930K 3.2GHz 6-Core Processor

 

CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing

 

Motherboard: ASRock X79 Extreme11 EATX LGA2011

 

Memory: Corsair Vengeance 32GB (4 x 8GB) DDR3-2133

 

Storage: Corsair Force Series 3 480GB 2.5" Solid State Disk

 

Video Card: Asus GeForce GTX Titan 6GB

 

Sound Card: Asus Xonar Essence STX 24-bit 192 KHz

 

Case: Corsair Obsidian Series 800D ATX Full Tower

 

Power Supply: Corsair Enthusiast 650W 80 PLUS Certified ATX12V / EPS12V

 

Optical Drive: LG UH12NS29 Blu-Ray Reader, DVD/CD Writer

 

Operating System: Microsoft Windows 8 Professional (OEM) (64-bit)

 

Case Fan: ...

 

Thermal Compound/Paste: TUNIQ TX-4 Extreme Performance

 

Keyboard: Logitech Illuminated Keyboard K800

 

Mouse: Corsair Vengeance M65 Performance FPS Gaming Mouse

 

Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2411T

 

 

Hva er forresten "Wired Network Adapter" og "Wireless Network Adapter", og hva er forskjellen mellom de to?

 

 

Er det ved noen sjanse, en komplett maskin (til en billigere penge) som jeg kan skaffe meg i stedet for å måtte bestille all delene separat?

Hva med en av disse:

 

http://www.komplett.....aspx?sku=10753

http://www.komplett.....aspx?sku=10754

http://www.komplett.....aspx?sku=10718

 

 

Takk så mye.

Endret av LetThisEndNoah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du virkelig en så dyr maskin? Du kan få en PC som kan kjøre alt av spill bra til halvparten av prisen av det du har satt opp. Men skal du gå for det oppsettet der, så må du i så fall ha en større PSU, i hvert fall hvis du skal overklokke, noe du absolutt bør med Titan og 3930k. Anbefaler Corsair AX 850. Skal du overklokke mye, og kanskje skaffe deg SLI i fremtiden bør du gå helt opp til HX 1050.

 

Et annet og litt billigere forslag er å bytte CPU til i7-3770k, hovedkort til Asus P8Z77-V Pro og skjermkort til HD Radeon 7970 eller GTX 780. 32GB RAM tviler jeg du får bruk for. 16GB bør være mer enn nok. Trenger du 500GB SSD? Et alternativ kan være å bytte SSD-en til en litt mindre en, f.eks. Samsung 840 Pro 250GB, og så legge på en gammeldags HDD på 1TB til 500kr. Anbefaler Seagate Barracuda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oki, ser at du har plusset på litt i prisen, da kan kanskje dette oppsettet her være noe for deg om du skal ha noe som sparker ganske bra.

 

Varenummer, antall, navn, pris:

 

745112 1x ASUS RAMPAGE IV EXTREME, Socket-2011 2895kr

648701 1x Intel® Core i7-3930K Processor 4179kr

782145 2x EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA 10798kr

755448 1x Corsair Dominator DDR3 2400MHz 16GB 3399kr

755465 1x CM Storm Stryker Gaming Big Tower 1229kr

758479 1x Corsair HX 1050W PSU 1745kr

757621 1x Corsair H70 Cooler + 2x SP120 Quiet Edt. 745kr

765953 1x Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM 1699kr

621172 1x WD Desktop Black 2TB 1129kr

630907 1x Microsoft Windows 7 Home Premium NO 849kr

759898 1x Logitech G710+ Gaming KB Pan-Nordic 710kr

460665 1x Noctua NT-H1 Kjølepasta 95kr

745010 1x ASUS DVD Writer, DRW-24B5ST 239kr

 

Totalt: 29711kr + frakt 99kr (komplett.no)

Endret av cronbach alpha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger du virkelig en så dyr maskin? Du kan få en PC som kan kjøre alt av spill bra til halvparten av prisen av det du har satt opp. Men skal du gå for det oppsettet der, så må du i så fall ha en større PSU, i hvert fall hvis du skal overklokke, noe du absolutt bør med Titan og 3930k. Anbefaler Corsair AX 850. Skal du overklokke mye, og kanskje skaffe deg SLI i fremtiden bør du gå helt opp til HX 1050.

 

Et annet og litt billigere forslag er å bytte CPU til i7-3770k, hovedkort til Asus P8Z77-V Pro og skjermkort til HD Radeon 7970 eller GTX 780. 32GB RAM tviler jeg du får bruk for. 16GB bør være mer enn nok. Trenger du 500GB SSD? Et alternativ kan være å bytte SSD-en til en litt mindre en, f.eks. Samsung 840 Pro 250GB, og så legge på en gammeldags HDD på 1TB til 500kr. Anbefaler Seagate Barracuda.

 

Nei, behøver vel ikke en maskin såpass dyr, ville jeg tro.Dilemmaet er det at jeg er ny innenfor dette og har vansker med å finne riktige deler, til riktig pris. Er det like greit å kjøpe en komplett gaming-desktop?

Kunne du ha henvist meg til en annen maskin, til en mer rimelig pris, som uten problemer vil kunne takle PCSX2 (Final Fantasy XII), på "6x native resolution"?

Lenke til kommentar

Nei, behøver vel ikke en maskin såpass dyr, ville jeg tro.Dilemmaet er det at jeg er ny innenfor dette og har vansker med å finne riktige deler, til riktig pris. Er det like greit å kjøpe en komplett gaming-desktop?

Kunne du ha henvist meg til en annen maskin, til en mer rimelig pris, som uten problemer vil kunne takle PCSX2 (Final Fantasy XII), på "6x native resolution"?

 

Du trenger definitivt ikke en PC til 20k for å spille Final Fantasy ;) Med oppsettet du satt opp vil du kunne kjøre Battlefield 3 på tre skjermer på ultra kvalitet med 60 fps.

 

Hvis du vurderer ferdigbygde maskiner, så er dette et bra tilbud: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10782

Et annet bra, men en del billigere tilbud: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10772

Bare se gjennom lista over komponenter og eventuelt gjør noen endringer på lagringsmediene. Skal du overklokke trenger du en CPU med K-endelse, som f.eks. i7-3770K. i7-3770 er samme CPU en hundrelapp eller to billigere, men med låst CPU-multiplikator.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger definitivt ikke en PC til 20k for å spille Final Fantasy ;) Med oppsettet du satt opp vil du kunne kjøre Battlefield 3 på tre skjermer på ultra kvalitet med 60 fps.

 

Hvis du vurderer ferdigbygde maskiner, så er dette et bra tilbud: http://www.komplett.....aspx?sku=10782

Et annet bra, men en del billigere tilbud: http://www.komplett.....aspx?sku=10772

Bare se gjennom lista over komponenter og eventuelt gjør noen endringer på lagringsmediene. Skal du overklokke trenger du en CPU med K-endelse, som f.eks. i7-3770K. i7-3770 er samme CPU en hundrelapp eller to billigere, men med låst CPU-multiplikator.

 

Jeg forstår. Mine unnskyldninger for at jeg stadig repeterer meg selv, men vil denne maskinen (http://www.komplett.....aspx?sku=10753) uten problemer kunne takle Final Fantasy XII på høyeste innstillinger? Er det slik å forstå at den har et dårlig kjølingssytem? Hvis så, vil dette stå meget i veien for maskinens ytelse? Har samt hørt at med vannkjølingssystem, så er det fare for lekkasje (det står at det ikke trenger vedlikehold). Hva er sjansen for at noe slikt skulle hende?

 

Vil jeg ha null og niks problemer med å kjøre FFXII således som denne (uten lag og i likledes kvalitet):

 

hans specs: Intel Core i7-3770K 3.5GHz Quad-Core processor, 16GB RAM DDR3, EVGA GeForce GTX 690 4GB Video Card

 

Endret av LetThisEndNoah
Lenke til kommentar

Jeg forstår. Mine unnskyldninger for at jeg stadig repeterer meg selv, men vil denne maskinen (http://www.komplett.....aspx?sku=10753) uten problemer kunne takle Final Fantasy XII på høyeste innstillinger? Er det slik å forstå at den har et dårlig kjølingssytem? Hvis så, vil dette stå meget i veien for maskinens ytelse? Har samt hørt at med vannkjølingssystem, så er det fare for lekkasje (det står at det ikke trenger vedlikehold). Hva er sjansen for at noe slikt skulle hende?

 

Vil jeg ha null og niks problemer med å kjøre FFXII således som denne (uten lag og i likledes kvalitet):

 

hans specs: Intel Core i7-3770K 3.5GHz Quad-Core processor, 16GB RAM DDR3, EVGA GeForce GTX 690 4GB Video Card

 

 

PC-en du linket til har bedre specs enn han med videoen har, så det bør ikke bli noe problem å spille Final Fantasy, nei :)

 

Kort sagt deler vi vannkjøling i to: lukkede og ikke lukkede systemer. Et lukket system er et ferdigfylt vannkjølingssett, hvor alt er satt sammen på forhånd og alt du trenger å gjøre er å montere settet (når du kjøper ferdigbygd PC trenger du ikke det heller). Et ikke lukket system er at du kjøper slange, radiator, pumpe, osv. og bygger alt selv og fyller på vann selv. Dette er mye mer jobb, krever mer erfaring og bringer en høyere risiko, i tillegg til at du mister garanti på eventuelle komponenter som blir ødelagt pga. lekkasje. Men de vannkjølingssettene du får kjøpt på komplett er lukkede systemer som ikke krever vedlikehold og som du ikke kommer til å få noen problemer med.

 

Kjøling begrenser ikke ytelsen med mindre det er veldig dårlig kjøling det er snakk om. PC-en du linket til har ikke dårlig kjøling.

 

Eneste endringen jeg ville gjort på den PC-en er å bytte strømforsyning til HX 850. Skal du overklokke (noe jeg anbefaler å gjøre med det oppsettet) må du bytte CPU til i7-3930k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PC-en du linket til har bedre specs enn han med videoen har, så det bør ikke bli noe problem å spille Final Fantasy, nei :)

 

Kort sagt deler vi vannkjøling i to: lukkede og ikke lukkede systemer. Et lukket system er et ferdigfylt vannkjølingssett, hvor alt er satt sammen på forhånd og alt du trenger å gjøre er å montere settet (når du kjøper ferdigbygd PC trenger du ikke det heller). Et ikke lukket system er at du kjøper slange, radiator, pumpe, osv. og bygger alt selv og fyller på vann selv. Dette er mye mer jobb, krever mer erfaring og bringer en høyere risiko, i tillegg til at du mister garanti på eventuelle komponenter som blir ødelagt pga. lekkasje. Men de vannkjølingssettene du får kjøpt på komplett er lukkede systemer som ikke krever vedlikehold og som du ikke kommer til å få noen problemer med.

 

Kjøling begrenser ikke ytelsen med mindre det er veldig dårlig kjøling det er snakk om. PC-en du linket til har ikke dårlig kjøling.

 

Eneste endringen jeg ville gjort på den PC-en er å bytte strømforsyning til HX 850. Skal du overklokke (noe jeg anbefaler å gjøre med det oppsettet) må du bytte CPU til i7-3930k.

 

Takk! Du er sannelig en skytsengel, hah

Så, hvis jeg bytter både til HX 850 og til i7-3930k, vil jeg ende opp med en fabelaktig maskin? De vil vel montere de overnevnte delene for meg? Hvor mye kan jeg da overklokke den til? Er dette farlig? På den originale prosessoren står det "i7-3820, Quad Core, 3.6GHz", og den du henviste til: "i7-3930K, 6-Core, 3.2GHz". Hva er forskjellen mellom disse? Hva slags kabler til skjermen trengs det? Jeg har HDMI kabler...

Endret av LetThisEndNoah
Lenke til kommentar

Takk! Du er sannelig en skytsengel, hah

Så, hvis jeg bytter både til HX 850 og til i7-3930k, vil jeg ende opp med en fabelaktig maskin? De vil vel montere de overnevnte delene for meg? Hvor mye kan jeg da overklokke den til? Er dette farlig? På den originale prosessoren står det "i7-3820, Quad Core, 3.6GHz", og den du henviste til: "i7-3930K, 6-Core, 3.2GHz". Hva er forskjellen mellom disse?

 

Bare hyggelig å hjelpe :)

 

Ja, det kan du si. Med den PC-en vil du kunne spille alt som finnes på markedet. Ja, de monterer alt. Vanskelig å si hvor langt du kan overklokke, fordi det varierer fra CPU til CPU. Men du vil nok kunne få den til 4.5 GHz med den kjøleren uten problemer. Nei, det er ikke farlig, og hvis du stiller for høyt slår PC-en seg av og tilbakestiller innstillingene før noen komponenter blir ødelagte. Det finnes også veldig bra og detaljerte guider på nettet. Forskjellen mellom i7-3820 og i7-3930k er at sistnevnte har ulåst multiplikator og kan derfor overklokkes. Ytelsen du får med fabrikkinnstilinger er så å si den samme.

Endret av moby_duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare hyggelig å hjelpe :)

 

Ja, det kan du si. Med den PC-en vil du kunne spille alt som finnes på markedet. Ja, de monterer alt. Vanskelig å si hvor langt du kan overklokke, fordi det varierer fra CPU til CPU. Men du vil nok kunne få den til 4.5 GHz med den kjøleren uten problemer. Nei, det er ikke farlig, og hvis du stiller for høyt slår PC-en seg av og tilbakestiller innstillingene før noen komponenter blir ødelagte. Det finnes også veldig bra og detaljerte guider på nettet. Forskjellen mellom i7-3820 og i7-3930k er at sistnevnte har ulåst multiplikator og kan derfor overklokkes. Ytelsen du får med fabrikkinnstilinger er så å si den samme.

 

Den endte opp på den nette sum av kroner 26000 nok. Er det virkelig verdt det, eller er det mulighet å få en i nærheten like bra maskin til en mer trivelig pris?

Lenke til kommentar

Blir det for dyrt bør du heller gå for denne: http://www.komplett....gSystemId=10782 Selv om du bytter CPU til 3930k og velger litt større harddisk ender du opp godt under 20 000 totalt. Og forskjellen mellom GTX 780 og Titan er på ingen måte ikke verdt 6000kr+.

 

"Og forskjellen mellom GTX 780 og Titan er på ingen måte ikke verdt 6000kr+."

 

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...