Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-8OkEXm

Læreren min har alltid sagt til klassen min at vi ikke skal avklare begreper, og har vært veldig opptatt av det på alle heldagsprøver vi har hatt. Det som derimot fikk meg til å stusse var den siden her; https://sites.google...nsforberedelser

 

Det står: Mange av begrepene vi bruker i psykologi bruker vi også i dagligspråket. I faget psykologi er mange av disse begrepene komplekse og trenger en avklaring. I oppgavene over bør du derfor gjøre godt rede for hva som menes med en holdning, en konflikt, hvilke typer kommunikasjon vi har, sosial støtte, mestring og psykiske lidelser. Begrepene kan videre forstås på forskjellig måte, brukes på forskjellig måte og ha ulik relevans i ulike disipliner/deler av faget.

Altså at vi bør avklare begrepene.

Føler mye av det du nevner om balanse mellom begge sikkert er lurt, men er veldig usikker..

hvis lærern din har sagt det, så forhold deg til det. Det kommer nok tydelig frem i resonnementet ditt om du har forstått hva begrepet betyr. Eksempelvis stress ville jeg gitt en kort forklaring fordi det har en betydning som dekker både det fysiologiske og det psykiske Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8OkEXm

Vår lærer er sensor i skriftlig + muntlig i både psykologi 1 og 2 - han presiserer viktigheten til avklaring/definering av begreper samt forklaringer av teorier når man skriver en oppgave. Det er knyttet til universitet, hvor bygger opp og skriver essayer/vitenskaplige på denne måten.

 

Her er et eksempel på hvordan jeg valgte å innlede et begrep og en teori til heldagsprøven vi hadde tidligere i år knyttet til selvbilde, identitet og sosial kompetanse (som viste seg å være en tidligere eksamensoppgave):

 

Jeg skal først forklare og definere hva identitet er, i tillegg til å se på noen andre sentrale begrep for diskusjonen videre. Det finnes uttalige definisjoner på identitet, men psykologen Erik Homburger Erikson definerer identitetsbegrepet slik: "å være i overensstemmelse med seg selv og sin kropp og føle at man er den samme i dag som i går, selv om ting har forandret seg. En prosess som forener individet med det sosiale" (Schultz Larsen, Psykologi 1, s. 158). Dette mener han er den personlige identiteten, også kalt for jeg-identitet. Erikson hevder også at mennesket har en sosial identitet. Dette begrepet er knyttet til egenskaper og handlinger som signaliserer til at du hører til et sosialt fellesskap.

 

--

Håper dette avklarte noe. Husk viktigheten av å definere begreper, ellers kan sensor få mistanke om at du ikke vet helt hva du snakker om dersom du vil få frem noe komplisert.

skriver dere på data på eksamen? Vi må gjøre det skriftlig..
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

For hånd? det høres fryktelig slitsomt ut, det blir jo en god del sider etterhvert.

Vi skriver på data.

en håpløs løsning..

Lurer på hvor mange oppgaver en sensor må løse? Det blir mange sider tilslutt og kunne sett for meg at de er mer opptatt av folk kommer til poenget enn å måtte lese utallige sider med fagstoff

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Da var det på tide å legge seg, lykke til med alle som skal ha eksamen i P2! :)

til deg også, takk for tipsene du la ut. Lykke til alle sammen :)
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med dere i dag?

 

Synes oppgavene var greie. Skrev vel en 8 sider på den første og 4 på den andre. Den første var ganske lett, da jeg kunne mye om det. Følte jeg svarte noe vagt på siste, men stod ikke så alt for mye om dette i boken, var heller ikke en drøftingsoppgave, så da ble den heller ikke så lang. Fikk dratt inn relevante teorier på den første ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med dere i dag?

 

Synes oppgavene var greie. Skrev vel en 8 sider på den første og 4 på den andre. Den første var ganske lett, da jeg kunne mye om det. Følte jeg svarte noe vagt på siste, men stod ikke så alt for mye om dette i boken, var heller ikke en drøftingsoppgave, så da ble den heller ikke så lang. Fikk dratt inn relevante teorier på den første ihvertfall.

 

HÆH? skrev du 8 sider på 1 oppgave? :O gode gud.... jeg skrev 8 tilsammens o.O slet litt med å forklare hvordan fysisk aktivitet reduserer stress.... det ble bare noen få avsnitt :S hva har folket skrevet på den?

Lenke til kommentar

Vel, jeg er ikke fornøyd med oppgavene, men jeg var ikke akkurat positiv til tema heller, så relativt sett var de ok. I hvert fall den første. Jeg trakk inn en del på den første oppgaven; Mead, Erikson, Bronfenbrenner, primær-, sekundær- og tertiærsosialisering, signifikante andre, sosialiseringsprosessen, helsedeterminanter, psykisk helsearbeid, formelle grupper, sosialiseringsagenter osv osv (husker ikke alt), så jeg følte at jeg hadde med mye. Men er veldig usikker på om jeg har svart godt på oppgaven, hvordan sensor tenker osv.

Andre oppgaven ble mye pjatt fra boka og resten synsing. Jeg lurer veldig på hvordan karakteren blir, men må egentlig bare vente og se.

Lenke til kommentar

Det gikk forsåvidt greit. Mye teoribruk i oppgave 1, hvor jeg brukte meste av tiden min på. Det ble nok også vagt på besvarelsen til oppgave 2 her også, men de hintet sterkt til den biopsykososiale modellen samt beskyttelsesfaktoren mestring, antar jeg. Til sammen ble det 10-11 sider, spent på evalueringen.

Endret av Heartlust
Lenke til kommentar

Oppgavene var bare helt ekstreme! Likte dem ikke i det hele tatt.

Følte det ble for mye blanding på teorien, mellom oppgave 1 og oppgave 2. Fikk ikke akkurat den beste innleveringen jeg har hatt i psykologien. Kanskje det bare var meg, men følte ikke jeg kunne trekke inn psykologer i relevante sammenhenger.

 

Opg 1 var grei når det gjaldt teori og sånt, men opg 2 var som nevnt ovenfor nesten bare oppramsing og synsing. Nei, huff - denne vil jeg ikke se tilbake til. Bra jobba til dere som klarte det bra!

Endret av Ohgenius
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...