Gå til innhold

Dynamisk forside som viser undersider?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har en mappe på serveren min hvor det havner mange undermapper som inneholder egne websider, og jeg skulle gjerne hatt en slags landingsside som kunne peke meg videre til disse undersidene. Det er snakk om billedgallerier generert ut fra et program, og det hadde vært kjekt om jeg kunne slippe å måtte distribuere en ny lenke hver gang, og heller ikke måtte oppdatere en index.html-fil hver gang jeg legger ut et nytt galleri.

 

Spørsmålet er rett og slett om det finnes noe enkelt jeg kan bruke her? En side med noe kode som rett og slett lister opp alle mapper i den aktuelle mappen, og gir meg link videre inn?

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Serveren min er linuxbasert og kan kjøre det meste. Jeg kjører både php og python på den nå. Men jeg vet ikke helt om disse galleriene er helt hva jeg er ute etter. Slik jeg forstår dem har de til hensikt å være totale cms-system for fotovisning, mens det jeg er ute etter kun skal være en slags index-side som viser hvilke undersider/-mapper jeg kan gå inn på.

 

Men takk for tipset, det kan være at php-galleriene kan integreres på andre steder på nettsida mi.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er rett og slett om det finnes noe enkelt jeg kan bruke her? En side med noe kode som rett og slett lister opp alle mapper i den aktuelle mappen, og gir meg link videre inn?

 

Takk for all hjelp!

 

Altså, dette kan jo webserveren gjøre for deg, men apache f.eks. er vel konfigurert til å nekte katalogbrowsing i utgangspunktet. Du bør jo da også fjerne oppsett av default-side, sånn at ikke funksjonen "overskygges" når det fins en index.html eller lignende i mappa.

 

Om ikke annet er dette ihvertfall enkelt, muligens for enkelt ... :o) En av ulempene vil være at man ikke bare ser mapper, men alskens andre filer html, css etc. når man browser, og i forhold til sikkerhet skal man tenke seg om litt før man gjør dette også, jo mindre andre vet om site'n din jo bedre.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Det finnes mange add-ins til apache som gir deg folder browsing med forskjellige muligheter uten at du trenger å legge inn html-filer e.l. i disse folderne.

 

f.eks http://www.validatethis.co.uk/news/give-your-apache-file-index-a-face-lift-with-h5ai/

 

Hvis katalogen innehodler en "startside" så vil jo denne vises, men hvis ikke vil selve folder-innholdet vises.

 

Det bør kunne dekke behovet ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...