Gå til innhold

Centurion AL-100 Aircooler


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en Centurion AL-100 Aircooler til hybelen for å overleve drepende sommervarme så lurte jeg på om noen hadde erfaring med dette eller tilsvarende produkter.

  • Klarer den å senke temperaturen på et rom med datamaskiner og annet inventar?
  • Hvordan fungerer vannsystemet, kan den stå på 12 timer ubevoktet uten å trenger påfylling/tømming?
  • Er tømming svært tidkrevende og er det noe man må gjøre ofte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Sitter å vurderer en slik selv , men er litt skeptisk til at det er kjøleelementer som brukes til å kjøle ned luften.

Venter i spenning på svar fra andre brukere som kanskje har litt erfaring på denne fronten :)

 

Jeg bruker til dagen varmepumpa i stuen for å kjøle ned på de værste dagene... Denne er av merket IVT og kan virkelig anbefales.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor i alle verden vurderer man noe slikt? Det er jo ikke noe annet enn en bøtte med is, og en vifte. Om du ser bort fra det faktum at is kjøler ned luft mye raskere enn kjøleelemter?

 

Lav pris sier jo seg selv, når skikkelig utstyr faktisk "aktivt" senker tempen. Ved å trekke varmen bort og ut av huset.

Netto kjøling av lufta er vel tilnærmet null. Men har du den rett forran deg så blir det sikkert en form for kjøleeffekt på samme måte som en vifte og et kjøleelement bak.

 

Nei, idiotisk, og de eneste som kjøpte slike var de som ikke visste hva det var. (Når jeg jobbet i butikk)

Lenke til kommentar

For min del trenger jeg noe som kan senke temp ifra ca 27-28 til nærmere 20 i ett rom på ca 25. Har ikke mulighet til å montere på utsiden eller gå imellom vegg. Slanger ut av vindu passer dårlig pga støy(stor forskjell på gløtt og helt stengt vindu). Da står jeg vel igjen med noe som ligner på den som er linket til men den må jo selvf funke og helst ikke være flymotor.

 

Føler jeg må ha ett eller annet da jeg ikke ser frem til å prøve å sove før jeg skal ha nattevakter om ca en ukes tid, plagsomt nok på varme dager allerede.

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke noe litt fysikk og matte i \kke kan gjøre. :)

 

La oss se hvor mye is som kreves for å kjøle rommet fra 28 grader, ned til 20. ;)

 

1.184 kg pr kubikkmeter i tør luft ved 25 grader. (Ca det samme som ved 27-28 grader)

Med 2.5m under taket så er rommet på 62.5 m3. Dette gir 74 kg luft.

Varmekapasitet av tør luft:

1.06 KJ/kgC * 74kg * (20-28 Celsius) = -628 KJ energi må du fjerne.

 

Nå skal vi regne mengden is vi trenger for å smelte for å fjerne så mye varme. Vi må da regne med bidraget is gir ved å gå fra -20 grader til 0 grader. Så må vi ta med faseforandringen (det er et massivt bidrag når is går til vann). Og så hvor stort bidrag vann på 0C gir ved å øke til 20 C.

 

Latent varmekapasitet til is som smelter: 334KJ/kg

Varmekapasitet på is som går fra -20 til 0C: 2,108 KJ/kgK

Varmekapasitet til vann som går fra 0C til 20C: 4,187 KJ/kgK

 

Per kilo is du tar fra fryseren så fjerner du følgende mengde energi:

(2,108KJ * 20C) + 334KJ + ( 4,187 KJ * 20 C) = 459,9 KJ

Altså ca 460 KJ.

 

Det betyr at vi trenger 628 KJ/ 460 KJ/kg = 1.37 KG IS

MEN! så ser vi på en annen interessant egenskap, og det er et fantastisk høyt strømforbruk!?

Ser vi på at selve cooler-enheten trekker 70W, og at den oppgir en maks tid på 4 timer (antar dette er hvor lang tid det tar for full kapasitet til alt har smeltet. Noe som er realistisk siden vi bruker varmeelemnter som forsinker smletetiden). Dette betyr at selve enheten vil bidra med en økning energi på: 70W = 70J pr sekund. 4Ttimer = 14400s * 70 = 1008 KJ !

 

Legger vi det til: 628 KJ + 1008 KJ = 1636 KJ = 3,56 KG med is (gitt at enheten ville kunne smelte så mye is i løpet av 4 timer)

 

Slenger du med det veggene og andre rom stråler så kan du nok regne med at det i praksis vil bety at du trenger å bruke en god del mer is. En dobling er nok ikke helt usannsynlig.

Kort sagt så trenger du absolutt minimum 3-4 KG med is.

 

Tar vi regnestykket med skikkelig saker:

En aircondition på 2,5 Kw kjøleffekt (en normalt liten sak)

 

Vi må kvitte oss med 628KJ:

628000J/2500J pr sekund = 251s/60 = 4,18 minutter.

 

Dette er da forenklet da rommet hele tiden får tilført mer varme fra omgivelsene, og airconditionen genererer også varme, hvor litt alltid vil stråle ut i rommet. Samt at effektiviteten ikke trenger å gi 2,5KW kjøleffekt i hele spekteret. (Eff. faller når temp gjør det)

 

Rundt 10-15 min er nok mer sannsynlig. (fra når enheten er kjølt ned og opererer på full guffe)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så hvis gud og enhver man hadde en slik så ligger polarisen dårlig ann :hmm:

 

Hva koster "skikkelige saker" og finnes det i mobil utgave? Støy og evt slanger kan jeg sikkert leve med så sant den ikke trenger stå på i timesvis(f.eks en times kjøling før en legger seg går jo).

 

Ser opp til 7 laken for bærbare på prisjakt. Kan sikkert strekke meg til 3-4 bare den gjør jobben.

Lenke til kommentar

Hehe, polisen blir nok ikke noe mer truet med mindre du henter is derfra. :p

 

Greia er vel den at du må ha en fryser som klarer å produsere nok is, daglig til å mate et slikt system. En ting er jo at rommetfryseren står i vil bli langt varmere enn før(all energien u henter ut av rommet ditt på kvelden) har i praksis havnet i kjelleren eller hvor fryseren nå står). Det kan i værste tilfelle bli problematisk at fryseren skal presses så tungt, da verken kjøleanlegget sjelden er dimensjonert for slike tunge 24/7 laster. ^^

 

Jaja, ser vi på mobile aricondition-enheter så koster de ikke så mye. Hvitevarer er dog ikke helt optimalt å finne på prisjakt og slike sider. Da er det like greit å gå til de gode gamle butikkene. Ta .feks Elkjøp.

Du får en som burde ta det meste av varmen til 2500kr: http://www.elkjop.no...dition-mpa9kwrn

(2,64 KW kan den fjerne hver time)

 

For 4000kr så får du en som er en del kraftigere og ment for å kunne jobbe effektivt i slike rom som ligger på 25 kvm. Den vil nok da også ha nok effekt til å holde dette kjølig, selv på dagen. (3,5 KWh)

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/klima/MPA12KH/matsui-aircondition-mpa12kh

 

Sistnevnte har også en ventil som snur loopen andre vei. Aka. Blir den da en varmepumpe.

Så om man trenger å senke kostnadene på strøm om vinteren/høst/vår så kan man spare noen kroner her. Eller bare supplere varmemessig. Varmepumpedelen er nok rimelig langt fra å være så gode som en større, stasjonær og dyrere varmepumpe. Og med det så vil du ikke spare like mye (men det sier jo seg selv til den prisen) og under minus 10-15 grader så vil effektiviteten raskt nærme seg det samme som en varmovn (effektfaktor 1) . ALtså ingen ekstra sparing.

 

Har selv hatt begge, og fikk kjøpt de billig via bruktmarkedet. (600kr og 1400kr)

Jeg har dog modifisert de kraftig, og brukt som kjøleanlegg til PCen, men kan fint bruke det til å kjøle ned rommet om jeg vil. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Alrighty. Kjerringa til bruttern jobber på Elkjøp så kan ta en tlf til henne blir det noe derifra.

 

Ett siste spm. Hva med http://www.prisjakt....t.php?p=1630630? Ca samme pris som den kraftigste du linka. Ser også elkjøp selger en "mindre" modell http://www.elkjop.no...ondition-ac-10w til en høyere pris. Lurte da bare på om wilfa er ett ok merke.

 

Bare ikke bland ac12w med acw12 slik jeg gjorde med en gang :blush: Ikke at jeg finner de store forskjellene på dem men det er 2 modeller og elkjøp selger acw12 og ikke ac12w som jeg lurer på.

 

Føles også litt patriotisk med wilfa(er ikke det norsk?) :love:

 

Edit: Jobber du på finn eller? Hehe, tok en kjapp tur der og så at finn foreslår matsui mpa12kh.

Endret av OndGud
Lenke til kommentar

Nja, har selv jobbet på hvitevareavdelingen til elkjøp noen år, og må si at det faktisk var modellen deres fra Zibra, og deres matsui (kinesisk merke som kun selger for elkjøp i Norge) som imponerte mest nrår det kom til praktisk bruk. Zibraen kostet vel rundt 6000kr, men dæven som den kjølte ned. Gikk ikke så alt for lavt i temperatur (18 grader), men det holder for de fleste. :p

 

Matsui er egentlig et billigmerke, men som lager meget kosteffektive enheter. Derfor er det imponerende at de kjører såpass hardt med en så stor modell. Ikke noe spesielt negativt å si om den. Føles litt billig, men det gjør alle i den klassen (dyrere so Zibraen hadde et stål-skjellett, bedre byggmaterialer osv.). Den store modellen til matsui er også ganske fysisk stor, (større enn Wilfa). Positive er at den har flere funksjoner (som varmefunksjon), som Wilfa ikke har.

 

Stemmer at Wilfa er norsk. Har ikke for mye erfaring med dem, men føler de legger seg på samme nivå som matsui. Nå husker jeg ikke helt, men jeg mener det ikke føltes som om den kjølte like mye som de andre i butikken, men den er rimelig kompakt, som selvsagt er positivt for plassering. AC-10W vil ikke påstå at den er verdt den ekstra tusenlappen, og i tillegg yter den dårligere på de fleste ting.

 

Ps: Husk at om du skal bestille over nett så kommer nok ikke 34-35 KG til å koste sånn alt for lite å frakte. ;)

 

Hehe, nei jeg jobber nok ikke for finn.no. :p

Lenke til kommentar

Alternativet hadde vært AC-12w fra netonnet med fri frakt(ca samme pris). Ser Mpa12kh skal være på lager i den lokale elkjøpen så da spørs det om ikke 5 min kjør og hent frister mere enn 6-10 dager levering.

 

Takker for hjelp til å slanke lommeboka :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...