Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk og menneskerettigheter eksamen 2013


Anbefalte innlegg

Dette er programmer som tillater en å browse en hel webside uten internett. Det krever ikke så mye disc-plass heller. Vær forberedt på at pensjonist-sensorer blir litt stressa, fordi de tror du er på internett.

 

Jeg har MacBook da. Her er programmet jeg brukte. Enkelt og gratis. http://www.sitesucker.us/mac/mac.html

 

Jeg har ingen erfaring med programmer som kjøres på Windows, men jeg fant denne artikkelen: http://www.makeuseof...ffline-reading/

 

Si ifra om dere trenger hjelp. IKKE prøv dere på Wikipedia eller andre enorme sider. Trenger du bare et fåtall artikler kan du jo selvsagt bare trykke 'save'/'lagre som' når du er inne på nettsiden, slik at du kan lese dem offline enkeltvis.

Utrolig typisk at jeg bor i Østfold der vi ikke får bruke egen pc.. Har mac selv, så det hadde jo vært awesome med ett sånt hjelpemiddel !

Tror du det går an å bruke det på mac'en(laste ned sier. etc),så overføre det på en minnepinne, så videre i en pc ? Eller bruker mac'en programmet til å vise filene etterpå også? Nå er virkelig ikke jeg no datageni, men hjelper jo ikke å sitte her å klø seg i hue.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen av kapitlene som blir viktige?

 

Kapitlene ang menneskerettigheter er iallefall vesentlig. Kapittel 9 som omhandler aktørene i internasjonal politikk, samt EU, internasjonal handel/globalisering kan være nyttige. Samt kapittel 16 i forhold til terror

Lenke til kommentar

Utrolig typisk at jeg bor i Østfold der vi ikke får bruke egen pc.. Har mac selv, så det hadde jo vært awesome med ett sånt hjelpemiddel !

Tror du det går an å bruke det på mac'en(laste ned sier. etc),så overføre det på en minnepinne, så videre i en pc ? Eller bruker mac'en programmet til å vise filene etterpå også? Nå er virkelig ikke jeg no datageni, men hjelper jo ikke å sitte her å klø seg i hue.

 

Får dere lov å ha med dere minnepenn? Vil ikke dette gå imot hele poenget med å ikke bruke egen PC?

 

Jeg vil tro det blir teknisk krasj, ettersom programmet du bruker ikke vil være installert på den 'nye' PCen. Dessuten blir det vanskelig å bruke et Mac-program på en PC uansett.

 

Om du får lov til å ha med deg minnepenn, ville jeg heller arbeidet meg opp en oversiktelig og hjemmesnekra bunke med Word-filer som kan være nyttige for deg.

Lenke til kommentar

Kapitler fra Politikk og Makt (2012),som det er lurt å lese på:

 

2- makt

17,18- Internasjonale forhold

3, 29, 30 - menneskerettigheter

20- FN

22- EU

24- Sikkerhet og fred

26- Fattige stater

______________________

Andre tips fra min lærer:

 

- se på lærerplanmål, man får ingenting utenom disse

- vi får 100% noe om internasjonale forhold innenfor handel og økonomi

- staters utenrikspolitikk

- Human Rights Watch

- Ha oversikt over konflikten i Syria og Libya.

  • hvorfor gjør ikke FN noe med Syria
  • se på internasjonale forhold her
  • se på Russlands politikk og forhold til Syria
  • se på Irans politikk og forhold til Syria
  • Assad og hvem han samarbeider med
  • Hvorfor velger ikke USA å gripe inn (ønsker ikke et nytt Afghanistan, koster mye penger)

- Ha en god struktur i teksten med små overskrifter ved vært avsnitt

- Finne mange forskjellige kilder på internasjonale konflikter hvor det foregår brudd på menneskerettighetene og et negativt maktforhold

- Lurt å skrive teorien må maktforhold før du kommer på eksamen

_________________________

 

Lure kilder:

www.nupi.no

laste ned dokumenter som PDF

spessielt lese på "menneskerettigheter er for alle" du kommer inn dit via deres blogg.

 

www.amnesty.no

Materiell -> mr.dokumenter. (mye fakta om FN. Alle konvensjoner fra FN og EU)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Får dere lov å ha med dere minnepenn? Vil ikke dette gå imot hele poenget med å ikke bruke egen PC?

 

Jeg vil tro det blir teknisk krasj, ettersom programmet du bruker ikke vil være installert på den 'nye' PCen. Dessuten blir det vanskelig å bruke et Mac-program på en PC uansett.

 

Om du får lov til å ha med deg minnepenn, ville jeg heller arbeidet meg opp en oversiktelig og hjemmesnekra bunke med Word-filer som kan være nyttige for deg.

 

Får ikke ha med minnepenn. Kan eventuelt laste over Word-filer osv rett før eksamen, men under selve prøva så er ikke det tillatt. Dette var kjiper'n.

Lenke til kommentar

Får ikke ha med minnepenn. Kan eventuelt laste over Word-filer osv rett før eksamen, men under selve prøva så er ikke det tillatt. Dette var kjiper'n.

 

Vi får ikke ha noen programmer som ikke i utgangspunktet er på pcen, da dette kan ses på som fusk. IT-avdelingen har også muligheten til å overvåke alle pcene og hva man er inne på.

Pcen må uansett være avslått når man kommer inn i eksamenslokalet, og vaktene ser på deg når du skrur den på.

Hilsen Østfold her vertfall

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar fra deg som har lærer.

Jeg lurer på hva 'teorien om maktforhold' er?

 

bare teori om forskjellige typer makt i verden. Økonomisk makt, makt på dagsorden osv... og hvordan dette fungerer i sikkerhetsrådet i FN. Se på det som står i lærerboka under makt, så får du mange tips :) Det er vertfall lurt å ha skrevet noe på forhånd som du kan flette inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi får ikke ha noen programmer som ikke i utgangspunktet er på pcen, da dette kan ses på som fusk. IT-avdelingen har også muligheten til å overvåke alle pcene og hva man er inne på.

Pcen må uansett være avslått når man kommer inn i eksamenslokalet, og vaktene ser på deg når du skrur den på.

Hilsen Østfold her vertfall

 

Det er jo greit nok, men har aldri vært noe problem før å overføre Word - filer til pc'n før eksamen er i gang. Alle skal jo stille likt. Greia med minnepinne er at det kan være trådløse nettverk eller programmer inne på minnepinnen. Kan love deg at eksamensvaktene ikke er like strenge overalt, ihvertfall ikke i Østfold der jeg har tatt en del eksamener. IT - gutta som jeg har vært borti er ikke akuratt noen rakettforskere de heller. Hadde de hatt mulighet til å overvåke alle pcene under eksamen så hadde det nok blitt oppdaget mer fusk, for å si det sånn. Eneste jeg vet de gjør er å konstant søke etter trådløse nettverk, noe de selvfølgelig tar noen på en gang imellom.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hva ordet maktforhold betyr.

Kan noen komme med eksempler på hva internajsonale maktforhold er :) ?

 

Og kan ikke Korea konflikten være like aktuell som Syria?

(Er det fordi vi ikke "vet" som mye om det som skjer i landet være årsaken?)

 

Greia er at konflikten i Korea er nokså 'fersk'. Eksamensoppgaven vi får på mandag er laget høsten 2012 en gang. Dermed er Syria mer aktuell sånn sett.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som roter meg helt bort på Nupi.no? Om man går inn på menneskerettigheter så kan man velge mellom 5-10 typer menneskerettigheter osv. Så er det del 1, del 2, del 3, del 3 osv på hver av de 5-10 typene igjen, det er jo en evig sirkel av halvveis nyttig stoff. Om det er noen som har funnet noe som faktisk kan brukes 110% så blir jeg glad om du kan sende en link. Takk på forhånd.

Endret av Joakim I
Lenke til kommentar

Welll dramadama.... det var veldig interessant at man kan download en hel netside... men det må da bruke opp mye minne.... eller?? hva er din erfaring med det?

 

Ellers igjen Sofi ! takk for flott tilbakemelding fra din lærer. Så bra. Pussig at h*n er så sikkert på økonomi... Nupi mente det også, men NUPI har alltid bombet på eksamenstema.

Lenke til kommentar

Min Politikk og menneskerettighets lærer har selv sagt at hun har vært med på å lage eksamen, på tenamen fikk vi følgende spørsmål:

 

1. redgjør den politiske situasjonen i Syria, og hvilken hensyn stater må ta stilling til når de vurderer en militær intervensjon

 

2. drøft om hensynet til menneskerettigheter og konvensjonene skal verdsettes høyere enn kravet om statelig suvernitet

 

siden læreren min selv var med på å lage eksamen så kan dette muligens være ett hint på at eksamen ikke blir om syria

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Har skrevet opp en del punkter, som muligens kan være relevante til eksamen.

 

Kine

USA

FN

EU

NATO

OPEC

NORDISK MODELL

INTERNAJSONALT MEDIA.

 

Maktforhold;

Spilleregler, hvem bryter reglene og hvorfor?

 

Hmm. Utrolig åpen oppgave så er vell lett og brenne seg. :(

Tror dere det er like viktig og fokusere på store organisasjoner, eller statlig innflytelse som for eks. Kina sin store eksport?

Lenke til kommentar

Denne oppgaven tror jeg er langt mer ledende enn man skulle tro. Her har dere et par problemstillinger (syntese av de to delproblemstillingene og spissede kompetansemål):

 

-Hvordan påvirker internasjonale maktforhold menneskerettighetene?

 

-Hvorfor kom ikke menneskerettighetene på agendaen før ved Jimmy Carter?

 

-Hvilken rolle kan dermed menneskerettigheter spille i internasjonal politikk?

 

-I hvilken grad kan ulike internasjonale maktforhold bidra til utviklingen av menneskerettigheter?

 

-Og motsatt: Kan menneskerettigheter i seg selv bidra til å regulere internasjonale maktforhold?

 

-Kan ulike typer internasjonale maktforhold underminere mennskerettighetene?

 

-Kan det tenkes at menneskerettigheter kan brukes som et verktøy av en stat til å underminere en annen konkurrerende stat?

 

-Hvilken rolle spiller media i så fall her?

 

-Hvorfor forekommer brudd på menneskerettigheter?

 

-Hvilke organer representerer og håndhever menneskerettighetene?

 

-Hvordan er forholdet mellom staten og menneskerettighetene?

 

-Hvilke sammenhenger er det mellom menneskerettigheter og demokrati?

 

-Og hvordan påvirkes demokratiet av internasjonale maktforhold?

 

-Hvordan er forholdet mellom menneskerettigheter og fattigdom?

 

-Utfordrer den økonomiske veksten i Kina menneskerettighetene?

 

-Hva er årsaken til at F2P gjaldt for Libya, men ikke for Syria?

Endret av mercel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mercel!

 

Meget nyttig innspill... tror det er sånn man må tenke for å forberede seg godt... hvilke mulige problemstillinger kan man koke fram av overskriften... men mulighetene er mange. du setter ikke spesiell fokus på økonomi mens NUPI varslet finanskrisen og flere andre har tolket økonomi som viktig moment.. selvfølgelig vil det flettes inn i flere av dine forslag, men det er ikke fremme i noen av hovedproblemstillingene som du fremmer (som er ellers veldig god)...

 

Lurer på... når man ikke bruke data men må skrive for hånd hvor mange sider er det vanlig å levere... jeg pleier å bruke data men kan ikke denne gangen.

Lenke til kommentar

Det med finanskrisen er selvsagt relevant og meget interessant. Skal tenke mer rundt dette.

 

Det norske oljeselskapet DNO skal begynne med oljeproduksjon i Puntland nå (den velfungerende staten inne i staten Somalia).

 

En interessant problemstilling - men kanskje kjedelig - er jo hvordan investering fra vestlige land kan bidra til å styrke menneskerettighetene. En mer interessant problemstilling er hvordan dette i ulike tilfeller kan endre maktforholdene i verden (vil ikke sannsynligheten øke for at Puntland som følge av investering nå blir anerkjent som egen stat?).

Endret av mercel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...