Gå til innhold

Beste sted for digital fremkalling av 35mm film?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke peiling på norske steder som scanner. Jeg kommer til å kjøpe egen scanner snart og vil da benytte meg av den. Kommer til å gå for en Epson V750. Akkurat nå venter jeg på å få tilbake scannen min fra england, der jeg har fått velviaen min trommelscannet. Trommelscanning av ett 135mm bilde koster 10 pund. Jeg bruker 4x5 og det koster da 15 pund. Du kan alltids få scannet hos Antonio Stasi, men der er ikke kvaliteten allverdens. Han er dyktig på fremkalling, men scanning var ikke noe særlig.

 

Som sagt, ET 135mm bilde koster deg cirka 90 kr og få scannet proft - og da er den tjenesten den billigste i Europa for trommelscanning. http://www.cheapdrumscanning.com

Lenke til kommentar

Det er ikke så bra utvalg, desverre, og det koster fort noen kroner.

Akersgata Foto tilbyr scan av 135-film for "Kr 99,- pr eksponering ved høyoppløselig scan. Ca 50 mb"

 

Skal du scanne en hel rull med 36-bilder koster det 3569,-.

Nå er det vel heller sjeldent at man har en hel rull med gullkorn som er verdt å scanne på den måten.

Jeg har ingen erfaring med scanningen deres desverre.

Lenke til kommentar

 

Kanskje litt unødvendig å svare på dette, men jeg må si meg enig med fredderen.

Tror de aller fleste på forumet her nå har fått med seg at du helst ser at alle skyter digitalt og du mener analogt er bortkastet, samt alles grunner til å skyte analog. Men det er deg om det. Du MÅ ikke skrive i hver tråd som omhandler analogt foto, når du så tydelig ikke setter pris på det selv.

Og ja, jeg vil si at din tone, viser at du prøver å rakke ned på de som velger å skyte analogt.

 

Du trenger ikke å svare om hva du mener om sensoren.

 

...

.

 

Jeg så denne først nå, og tenkte vel egentlig å ikke svare. Men siden det som står her er noe jeg ikke kjenner meg igjen i og oppfatter til å være fullstendig feil, så må jeg nesten forsøke meg på et tilsvar.

 

Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har ment at alle skal fotografere digitalt og at gammeldags film er bortkastet. Hvorfor i all verden skulle jeg mene noe sånt? Det jeg har sagt, og står for, er at de som har som mål å ende opp med digitale filer av sine bilder velger en tung vei å gå når de fotograferer på emulsjonsfilm. Det er vesentlig enklere å fotografere med et digitalkamera hvis man har som mål å ende opp med digitale filer. Nå er det faktisk enklere for de aller fleste av oss dersom målet er papir også, men det lar jeg ligge i denne omgang...

 

Så sier jeg videre at påstanden om at det er bedre å lære fotografering med et kamera for emulsjonsfilm er en gal påstand. Det er på alle måter enklere å lære foto med et digitalt kamera fordi det gir deg umiddelbar respons på det du forsøker på. Men det handler altså om læringskurven, ikke om bildene i seg selv.

 

Neste påstand jeg motstrider er påstanden om at man må bruke et analog filmkamera fordi man da kan bruke tid på fotograferingen og tvinges til å ta færre bilder av et motiv og gjennom det oppnå bedre læring. For meg sitter dette i hodet på fotografen og ikke i sensoren i kamera. En hver kan velge akkurat den tilnærmingen man selv ønsker til fotograferingen, helt uavhengig av sensoren.

 

Jeg sier, gang på gang, velg den sensoren du vil. Det spiller ingen rolle for andre enn deg selv, men vil man gjøre det enklere, så velger man digitalt. At du får dette til å bli til at jeg vil at ALLE skal fotografere digitalt og at analoge kamera skal på skraphaugen, syns jeg blir som å påstå at jeg sier at alle bør kjøre fly fordi jeg syns at seilbåter går litt sakte.

 

 

Jeg skal, som du oppfordrer til, ikke si så mye om sensoren. Men hvis jeg får lov til litt...:

 

Begge sensorer er analoge, hovedforskjellen på de er i prinsippet følgende:

Emulsjonsbasert engangs-sensor fremkalles med kjemi

Analog RGB flergangs-sensor fremkalles med en AD-konverter og litt programvare

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker igjen for svar.

 

Men, jeg ønsker nok å bruke litt mer tid på å bestemme meg om jeg skal kjøpe skanner eller ei. Så frem til det så tar jeg gjerne flere innspill på fremkalling.

 

Er det ingen i Norge som tilbyr "filmposer" lenger? :)

 

Joda, fotoposer får man fremdeles fra fotoknutsen :-)

Denne tråden har fått meg til å ta fram min gamle Canon A1. Har satt film i den, bestilt fotopose og regner med å sende inn en 24 bilders film straks den ankommer.

Må si jeg gleder meg til å fotografere analogt igjen, det er en stund siden.

I første omgang vil jeg vel nøye meg med papirkopier og hvis jeg finner ut at jeg vil ha noe digitalt så blir det nok å skaffe en skanner og gjøre det selv.

Lenke til kommentar

Joda, fotoposer får man fremdeles fra fotoknutsen :-)

Denne tråden har fått meg til å ta fram min gamle Canon A1. Har satt film i den, bestilt fotopose og regner med å sende inn en 24 bilders film straks den ankommer.

Må si jeg gleder meg til å fotografere analogt igjen, det er en stund siden.

I første omgang vil jeg vel nøye meg med papirkopier og hvis jeg finner ut at jeg vil ha noe digitalt så blir det nok å skaffe en skanner og gjøre det selv.

Takk for tips om fotoknudsen. Fotopose herved bestilt. Lykke til med den analoge fotograferingen! :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen,

 

Da har jeg fått fremkalt min første rull fra Foto Knudsen. Synes generelt sett at skanningene var mye bedre - ikke noe støv, og lite støy i forhold til Elite Foto sin skanning. Selve papirbildene ble like bra begge gangene.

 

Prisen hos Foto Knudsen ble nesten det dobbelte riktignok, mtp. at jeg måtte ha papirbilder: Totalt for frakt, fremkalling, papirbilder og skanning ble det kr 281,50 hos Foto Knudsen.

 

Men, på noen få av bildene kom det noen merker som jeg ikke vet hva er. Se øverst på dette bildet:

post-8809-0-33443800-1373027265_thumb.jpg

 

Er det kamera, filmen eller fremkallingen som har forårsaket disse mon tro?

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...