Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en laptop som jeg er stolt av å kunne spille på i de situasjonen jeg av en eller annen grunn ikke gidder dra med meg stasjonære bort.

Jeg fikk den utrolig billig som et skolestart-tilbud hos Elkjøp. Jeg gav 6000kr for 2 år siden, og fikk:

 

Packard Bell Easynote TS11:

CPU - I7 2630QM 2.20GHZ

RAM - 4GB DDR3

GPU - GeForce GT 540M 1GB

HDD - 640GB

 

På den tiden var det et overraskende bra tlbud, mens nå er det ganske vanlig pris. Men men, nok om det. Problemet er nå det at når jeg spiller, så blir den veldig varm, og man kan lett brenne seg på siden / under. Og hele tastaturet blir bra lunkent også. (Jeg er overrasket noe ikke har tatt fyr ennå!)

Det at det går utover meg kan jeg forsåvidt leve med når jeg vet om hva jeg ikke skal gjøre, men dette går også utover effektiviteten til enten grafikkort eller prosessoren. For alle spill begynner å få nærmest konstant fps-drop fra normal 40 - 80, ned til 10 - 30.

 

Jeg antar i7 og et greit skjermkort tilsammen er ganske lite nedkjølbart mm. man spytter inn 2-4000kr ekstra ved kjøp. Jeg vet det finnes ganske fint nedkjølte oppsett der ute, men jeg har ingen planer å kjøpe ny før denne tar kvelden...

 

Så, er det noen som har tips til noe som kan hjelpe en vesentlig forskjell?

Jeg har en billig kjølevifte hjemme, men poenget er at det skal være enkelt å dra med seg i en eneste ryggsekk, og gjerne ha god plass til andre ting. Jeg har en stor gaming ryggsekk som nesten er fylt opp, og det er sjelden plass til det brettet...

 

(Venter tålmodig på den dagen man kan bygge bærbar på lik linje med stasjonær.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er jo de kjøleplatene du setter under da, med vifter på, hvor effektive de er :hmm:

 

Er ikke noen vidunderløsninger på det her så vidt jeg vet, liker ikke gaming laptops, nettopp fordi de er for nett og blir megavarm og det går igjen ut over ytelsen.

 

Ja, det er en sånn kjøleplate jeg har da, den holder nok til at det ikke mister ytelse, men er ikke praktisk å dra med seg. Eneste grunn til at jeg liker bærbar er at stasjonære veier godt over 30kg, og det er ikke serlig moro å drive å labbe med seg rundt over alt. =/

Lenke til kommentar

Vet ikke hva slags kjølebrett du har, men selv bruker jeg Cooler Master Notepal U3 Notebook Kjøler. Denne kan man legge rundt den bærbare når man skal frakte den, slik at den tar minst mulig plass. Har tre kjølevifter du selv kan montere der de passer best i forhold til hvor PC'en din blir varm.

Lenke til kommentar

Ble den like varm under spilling da den var ny? I så fall er vel det å bruke kjøleplate eneste hjelp. I og med at du sier at det blir varmt på undersiden av laptopen, er jo maskinen din også velegnet til å få noe hjelp av en slik plate, skulle man tro.

 

Hvis den derimot har blitt varmere etterhvert, så er problemet ditt innvendig støv og skitt, og oppsamling av skitt på viftebladene. Ta en rens.

Lenke til kommentar

Ble den like varm under spilling da den var ny? I så fall er vel det å bruke kjøleplate eneste hjelp. I og med at du sier at det blir varmt på undersiden av laptopen, er jo maskinen din også velegnet til å få noe hjelp av en slik plate, skulle man tro.

 

Hvis den derimot har blitt varmere etterhvert, så er problemet ditt innvendig støv og skitt, og oppsamling av skitt på viftebladene. Ta en rens.

 

Det har vært et problem hele tiden egentlig, men har også økt en merkbar del i det siste tør jeg påstå, jeg kan overhode ikke sitte med pcen dirrekte på fanget og spille. Da får jeg forbrenninger på låret i løpet av 15 minutter. Etter den har kjørt tungt i omtrent den tiden, så kan man heller ikke holde på undersiden uten å brenne seg.

Tror jeg skal støvblåse den en dag. Har bare et billig kjølebrett fra Clas Ohlson (299kr), det hjepler nok en del ja, men er ikke transporterbart!

 

Denne tar dess uten opp en usb-plass, noe jeg helst vil unngå hvis mulig, jeg har alt for lite usb-porter! (3 stk, 1x usb3, og 2x usb2) ene usben blir kostant avsatt til mus. Og usb3 som oftest lagring som harddisk eller minnepenn. Det er altså 1 "ledig" men jeg foretrekker også å ha en ledig til alle tider, sånn i tilfelle jeg skulle trenge den til noe. Men må den brukes til kjøling, så er det verdt det for stabil framerate!

 

Kan bare nevne at hendene blir veldig varme av å bare ligge oppå tastaturet etter den samme tiden. Det er godt på vinteren egentlig, men ellers plagsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...