Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det lovlig med øretelefoner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på en ting. Jeg har en 125cc honda og jeg lurer på om det er ulovlig å kjøre med øretelefoner (sånne som følger med iPod f.eks.). Leste litt om det på nettet og i noen land er det ulovlig.

 

Mange venner av meg som gjør dette. Er det lovlig i Norge?

 

Er usikker, men det burde faen meg ikke være det....

Lenke til kommentar

På samme måte som det er lov med innebygde høyttalere i hjelmen, som kan sende lyd fra radiokommunikasjon, vanlig radio, mobiltelefon og andre kilder, så er det også lov med løse hodesett, f.eks in-ear-typen, som du sikkert tenker på her. Ganske mange motorsyklister bruker dette. MEN, jeg tror ikke jeg vet om noen som er gærn nok til å fyre dette opp på "full guffe" med musikk, når en kjører i områder med endel trafikk og mye å forholde seg til. I tett trafikk må du ha alle sanser tilgjengelig hele tiden. Om du er glad i livet ditt da. Det skal bare et par sekunders uoppmerksomhet fra en av de viktigste sansene dine før livet ditt går fra å være en lykkelig og udødelig tenåring til å få en kropp som fungerer best til organdonasjon. :eek:

Greit å tenke over før du stapper hodet full av lyder når du skal ta den daglige kjøreturen mellom skole og tjommier og heimen... :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En ting jeg ser ingen nevner, er at ikke bare vil høy musikk gå utover oppmerksomheten i trafikken, det påvirker også balanseevnen. Hjernen bruker inntrykk fra både synet og hørselen for å bestemme hva som er "vater", og å rett og slett "kutte ut" hørselen kan ha en negativ effekt på balansen din - noe som kan være langt mer kritisk når du kjører sykkel enn når du kjører bil.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting. Jeg har en 125cc honda og jeg lurer på om det er ulovlig å kjøre med øretelefoner (sånne som følger med iPod f.eks.). Leste litt om det på nettet og i noen land er det ulovlig.

 

Mange venner av meg som gjør dette. Er det lovlig i Norge?

Synst det er idioti, ikke gjør det..
Lenke til kommentar

Jeg elsker å sykkle å høre på musikk, det er noe av det beste jeg vet. Om jeg blir påkjørt og dør, så dør jeg lykkelig. Eller så dør jeg en sakte og smertfull død, kommer litt ann på hvordan dete hele skjer.... oh well... jeg nyter musikken min hvor jeg vil :) selv om det setter livet på linen... YOLO, (det var bare tull)

Endret av speedskater
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...