Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror ikke det er noen spesielle ord du absolutt ikke kan bruke. Man ser jo at i heftet så ble det skrevet "jævler". Men så lenge det går heeeelt over styr, og du skriver noe som "forbanna jævla rasshøl faen i helvete", så tror jeg det går bra! :D

de

 

Tenkte vel mer på ord som ikke er lov å bruke, eller som blir feil. Altså de vanligste feilene folk gjør, som eks å skrive -het og -else ordene :)

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å skrive en artikkel om hva en helt er og hva en helt betyr for meg ( hvis det kommer en oppgave om det da), og så har jeg tenkt å skrive om min helt som er Mormor. Hun har opplevd kreft 2 ganger og mistet mannen sin(alså bestefar) fordi han var utro i over 6 år. Og hun har alltid vært sterk og kommet seg gjennom det og heller sett videre i livet. Hun er min hverdagshelt, hun kommer alltid med innspill i hverdagen som får meg til å smile og i godt humør!

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å skrive en artikkel om hva en helt er og hva en helt betyr for meg ( hvis det kommer en oppgave om det da), og så har jeg tenkt å skrive om min helt som er Mormor. Hun har opplevd kreft 2 ganger og mistet mannen sin(alså bestefar) fordi han var utro i over 6 år. Og hun har alltid vært sterk og kommet seg gjennom det og heller sett videre i livet. Hun er min hverdagshelt, hun kommer alltid med innspill i hverdagen som får meg til å smile og i godt humør!

 

Hva tenker dere?

 

Jeg tenker at det kommer til å bli bra, men det blir kanskje vanskelig å skrive om dette i en artikkel...

Skriver du et debattinnlegg for eksempel, tror jeg det vil fungere kjempe bra. :wee: Men vi vet jo ikke hva oppgavene blir i år...

Lenke til kommentar

Er det noen som vær så snill kan gi meg en betydning på en øyeblikkshelt? :)

 

Øyeblikkshelten: en person som opptrer som en helt ut av det blå overfor en annen person. Dette øyeblikket varer i et kort tidsrom og gjentar seg ikke. Eksempelet finner vi heftet under Maximilian Kolbe som tilbød å hjelpe den ene innsatte ved å ta over hans plass

Lenke til kommentar

Hva skjedde med aktiviten i denne tråden? :)

 

Jeg fikk ikke kommet meg inn på siden...

 

Heisann! Jeg kom også opp i norsk, og har funnet dette forumet veldig nyttig :)

Men jeg lurer på om det er flere enn meg som sliter med å finne noe om øyeblikkshelter på nett? Det finnes egene sider på wikipedia for alle andre typer helter, men jeg finner ikke noe om denne..

 

Da går jeg ut ifra at det ikke er så veldig sentralt. :wee: Derfor har jeg valgt å fokusere på de andre temaene...

Lenke til kommentar

Til dere som sliter med å finne gode eksempler på antihelter: Mr Toad fra Wind in the Willows er jo en perfekt oppskrift på antihelt! Han viser mangel på moral, ingen synlig anger, han har mange negative trekk som leseren samtidig kan kjenne seg igjen, og man forstår hvorfor han tar de valgene han gjør, dermed sympatiserer leseren med han.

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg kom også opp i norsk, og har funnet dette forumet veldig nyttig :)

Men jeg lurer på om det er flere enn meg som sliter med å finne noe om øyeblikkshelter på nett? Det finnes egene sider på wikipedia for alle andre typer helter, men jeg finner ikke noe om denne..

 

Øyeblikkshelten: en person som opptrer som en helt ut av det blå overfor en annen person. Dette øyeblikket varer i et kort tidsrom og gjentar seg ikke. Eksempelet finner vi heftet under Maximilian Kolbe som tilbød å hjelpe den ene innsatte ved å ta over hans plass.

 

Dette er ikke mitt jeg har bare tatt det fra noen andre, men jeg håper det hjelper. :)

Lenke til kommentar

Øyeblikkshelten: en person som opptrer som en helt ut av det blå overfor en annen person. Dette øyeblikket varer i et kort tidsrom og gjentar seg ikke. Eksempelet finner vi heftet under Maximilian Kolbe som tilbød å hjelpe den ene innsatte ved å ta over hans plass.

 

Dette er ikke mitt jeg har bare tatt det fra noen andre, men jeg håper det hjelper. :)

 

Tusen takk, det hjalp veldig! :)

Lenke til kommentar

Er kjempe usikker når det gjelder fot- og sluttnote jeg. Må man bruke sluttnote? Jeg skjønte ikke helt hva man skulle bruke det til. Og liker sensor best at vi bruker fotnote? Dersom man bruker fotnote, skal man oppgi kilden på slutten av artikkelen selvom?

 

Dersom jeg skal skrive et sitat i artikkelen skal jeg skrive: som Henrik Ibsen sa "blablablalal". eller : som Henrik Ibsen sa, blallblalal.

 

Har dere også noen andre forslag til hvordan jeg kan skrive sitater i artikkelen?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det kommer til å bli bra, men det blir kanskje vanskelig å skrive om dette i en artikkel...

Skriver du et debattinnlegg for eksempel, tror jeg det vil fungere kjempe bra. :wee: Men vi vet jo ikke hva oppgavene blir i år...

 

:)

Men hvordan skriver man er debattartikkel? Noen kjennetegn og ting som er lurt å huske på?

Lenke til kommentar

Er kjempe usikker når det gjelder fot- og sluttnote jeg. Må man bruke sluttnote? Jeg skjønte ikke helt hva man skulle bruke det til. Og liker sensor best at vi bruker fotnote? Dersom man bruker fotnote, skal man oppgi kilden på slutten av artikkelen selvom?

 

Dersom jeg skal skrive et sitat i artikkelen skal jeg skrive: som Henrik Ibsen sa "blablablalal". eller : som Henrik Ibsen sa, blallblalal.

 

Har dere også noen andre forslag til hvordan jeg kan skrive sitater i artikkelen?

 

 

4.2 Kildebruk til eksamen i norsk

Arbeid med kilder er forankret i læreplanen i norsk. En kilde er i denne sammenheng publiserte tekster. Ifølge læreplanen skal elevene etter 10. årstrinn kunne bruke publiserte tekster på en kritisk måte og vise til kildene de har brukt:

 forklare opphavsrettslige regler for bruk av tekster hentet fra Internett (etter 7. årstrinn)

 bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte tekstene og referere til benyttede kilder (etter 10. årstrinn)

Det er ikke krav til bruk av bestemte kilder, men i mange sammenhenger er det relevant å vise til hva andre har skrevet, og å bruke dette i egen tekst. Dersom eleven velger å bruke kilder i besvarelsen, bør disse kildene være relevante og brukes på en slik måte at eleven får vist kompetansen sin i å anvende kilder på eksamensdagen, jf. forskrift til opplæringsloven §§ 3-25 og 4-18. Kilder som blir benyttet til eksamen, må oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til dem, og måten eleven eventuelt anvender kilder på, er en del av vurderingsgrunnlaget for sensor.

Det finnes ulike måter å oppgi kilder på, og til norskeksamen kan eleven både vise til kilden som referanse i løpende tekst og i en kildeliste. Kilder i løpende tekst skal også oppgis med fullstendig henvisninger i en kildeliste. Denne kildelisten plasseres til slutt, etter elevens egen tekst. Her skal eleven oppgi forfatter og fullstendig tittel på så vel tekster fra forberedelsmateriellet som lærebøker og annen litteratur. Dersom eleven

Eksamensveiledning 2013: Norsk for elever og norsk for voksne deltakere og privatister i

grunnskolen

Side 6 av 11

bruker utskrift eller sitat fra nettsider, skal nøyaktig nettadresse og nedlastingsdato oppgis her.

Eksempel på kilde i løpende tekst:

«jekke seg ned» (Vanneboe 2006, s. 105)

Vanneboe sier i sin bok at … (Vanneboe 2006)

Eksempel på bokkilde i kildeliste:

Vanneboe, Kjell Ivar (2006): Katta i sekken og andre uttrykk, Oslo: Cappelen

Eksempel på Internett-kilde i kildeliste:

http://www.udir.no/L...id=0&gmi=167313 – lastet ned 26.06.2012

Besvarelser som i sin helhet viser seg å være kopi av tidligere publisert materiale, vil bli vurdert til laveste karakter.

 

 

det er slik det står i eksamensveilednings heftet at man skal føre kilder. :) Håper det hjelper :)

 

Hvis du vill ha dokumentet finner du det her: https://pgsf.udir.no/dokumentlager/DokumenterAndrekataloger.aspx?proveType=Eg

Endret av Erlend27
Lenke til kommentar

Er kjempe usikker når det gjelder fot- og sluttnote jeg. Må man bruke sluttnote? Jeg skjønte ikke helt hva man skulle bruke det til. Og liker sensor best at vi bruker fotnote? Dersom man bruker fotnote, skal man oppgi kilden på slutten av artikkelen selvom?

 

Dersom jeg skal skrive et sitat i artikkelen skal jeg skrive: som Henrik Ibsen sa "blablablalal". eller : som Henrik Ibsen sa, blallblalal.

 

Har dere også noen andre forslag til hvordan jeg kan skrive sitater i artikkelen?

 

Du skriver et sitat, da kan du velge å drøfte om dette sitatet, og du kan til slutt si hva du tenker om dette sitatet.... er du enig, eller uenig, husk at du kan få en pluss i margen om du skriver din egen mening i en artikkel også :) Dessuten er det VELDIG lurt og ha med sitat og ordtak i teksten din, for da viser du at du faktisk har brukt tida før eksamen godt. Du ''beviser'' for sensor at du behersker kildebruken på andre måter enn bare å skrive en lang kildeliste på slutten av teksten, som sensor ikke forstår bæra av. :green:

Endret av krigmotnorsk1997
Lenke til kommentar

hei igjen.. haha! har enda ikke funnet ut forskjellen på en helt og et forbilde? finner heller ikke svaret i forumet :) noen som ville være så snille å svare ?

 

Hmmmm... En helt er noe man blir utnvent for grunnet gjerningen sin. Et forbildet er noe man ser opp til og ønsker å følge fotsporene til. I Vannmannens tid har ord som identitet, idol og forbilde fått samme definisjon som helt. Bare sjekk synonym ordboka

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...