Gå til innhold

Varmebestanding kabel klemmer (wago evnt)


Anbefalte innlegg

Hei! Er en spot hjemme som har sluttet og fungere. Når jeg tok spotten ut av hullet så jeg at sukkerbiten som tar for seg koblingen mellom trafoen og spotten var svart og brent. Spørsmålet mitt da er om jeg bare kan bytte ut denne sukkerbiten med to vanlige wagoer, eller må jeg ha sukkerbiter som er varmebestandige? Og evnt. Hvor får jeg tak i dette? Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

kobling i downlightkasse er ikke bra, hvis det må til bør du få din lokale elektriker til å sette opp en godkjent forgrener.

 

Det kommer faktisk an på om det er 230v spot eller 12v spot. På 12v spot så er det lov å koble selv.

 

Er spot pæren med spisse tilkoblingspunkter så er det 12v. Så lenge man holder seg på 12v siden av trafoen så kan man gjøre som man vil.

 

Kjør for den kjeramiske som det ble linket til, eller finne en som takler 90 grader, som er kravet. Normal Wago takler ikke dette, men husker ikke hva som står på dem.

 

Bare vær sikker på at du skrur riktig til, noe som mest sannsynlig er grunnen til at den gamle var brent, dårlig skrudd til.

 

Husk ved bruk av "sukkerbiter" som tilkobling så er det krav til at kablene har endehylser på, siden det er en skrue som holder kabelen i press. Ved å ikke bruke endehylser, vil kabelen, selv bra tvunnet, deler av lederen kan sitte løst, og siden det går mye ampere til en 12v spot, så blir mindre kvadrat mindre, og dermed større brannfare.

 

Husk også å fjern alt av det som er brent på eksisterende kabler, samt ta sikringen på kursen, ikke kun bryteren. Har du gamle skru sikringer, ta begge 2, ikke bare 1 av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...