Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ZyXEL P2812 som trådløst AP


Anbefalte innlegg

Hallo! Bare slik at det er sagt, så har jeg fått oppsettet til å virke. Det består av et Cisco EPC3925 modem, to Devolo powerline brikker, og en ZyXEL P2812 som switch/trådløst AP. Siden jeg hadde denne routeren fra de dagene med Telenor, så er den satt opp med et annet navn enn Cisco modemet, slik at en må manuelt koble seg til en av disse. Er det en måte å få dette til å skje sømløst?

 

Og hvordan kommer jeg meg innpå ZyXEL routeren?

Endret av Frekvens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Benytt deg av ROAMING, sett opp begge med samme SSID og PW skal gjøre at du kan gå sømløst fra et nettverk til et annet. Du må også la bare en av nodene (ruter/mordem) ha aktiv DHCP.

 

Koble til ZyXel (Gitt at det er resatt):

 

Koble til med nettverkskabel (Cat-5, Cat-5e, eller RJ-45).

 

Skriv inn i adressefeltet i nettleseren (kan være litt forskjellig): 192.168.1.1, 1928.168.0.1, 192.168.1.0 eller 192.168.0.0.

 

Brukernavn: Admin/admin

Passord: Admin/admin/"blankt"

Endret av cronbach alpha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk! Forøvrig så var ip'en jeg måtte bruke for å komme meg inn på ZyXEL modemet 10.0.0.138, og passordet det samme som på det trådløse nettet til den :)

 

Ingen problem, når jeg så nærmere på modellen så har jeg faktisk noen slike modem liggende, så kunne bare ha sjekket der :p Men at du har ip-adressen 10.0.0.138 er pga oppsett fra Telenor (ikke en normal standard lokal-ip). Dobbelt sjekket i manualen til modemet og der var det satt til 192.168.1.1 (ganske standard på de fleste modem). Brukernavn var: admin og passord: 1234

 

Men da har du trolig ikke tatt fabrikk-resett av modemet. Om du gjør det vil det som jeg har nevnt over være gjeldende. Om det er dette modemet du bruker som primærmodem kan det også hende at telenor har satt opp slik at den automatisk laster ned konfigurasjoner på nytt ved en rs og da vil den informasjonen du benyttet mest sannsynlig være gjeldene.

 

Om det er noe mer, er det bare å spørre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men da har du trolig ikke tatt fabrikk-resett av modemet. Om du gjør det vil det som jeg har nevnt over være gjeldende. Om det er dette modemet du bruker som primærmodem kan det også hende at telenor har satt opp slik at den automatisk laster ned konfigurasjoner på nytt ved en rs og da vil den informasjonen du benyttet mest sannsynlig være gjeldene.

 

Det er coaxialfiber (er det riktig?) levert fra Get, så jeg er nødt til å bruke det modemet :)

 

Forøvrig, skulle gjerne hatt en Cat 5e nettverkskabel uten kontakter på rundt 50m, men jeg sliter med å finne dette. Vet du om noen sider som selger slik? 100m blir litt for mye.

Endret av Frekvens
Lenke til kommentar

Da har de sikkert lagt fiber fram til bygget også benyttes coax som spredenett inne i boligen.

 

Butikker selger som regel lengder innenfor normalen, men 50 meter vil jeg tro at ikke er innen for normalen :p Det jeg ville ha gjort da er å kjøpe kabelen løst og laget den selv. Ingen problem å finne info om hvordan du gjør dette på nett.

 

Cat-5e har fire par ledere (altså 8 ledere), om du skal benytte deg av hastigheter 10 og 100 Mb/s trenger du bare å benytte 2 av disse 4 parene. Skal du benytte deg av 1 GB/s må du benytte alle 4 parene.

 

Hvor du kan kjøpe dette er litt usikkert, er en stund siden jeg har kjøpt nettverkskabel løst. Men mener at lefdal bruker å selge kabler på trommel (slik at du kan bestemme lengden selv). Om ikke, er det bare å søke på google så finner du sikkert en butikk (fysisk eller på nett) som selger dette. Men vær obs på at når du skal kjøpe nettverksabler av denne lengden er det en liten risiko på at det kan være brudd på kabelen.

Lenke til kommentar
Hvor du kan kjøpe dette er litt usikkert, er en stund siden jeg har kjøpt nettverkskabel løst. Men mener at lefdal bruker å selge kabler på trommel (slik at du kan bestemme lengden selv). Om ikke, er det bare å søke på google så finner du sikkert en butikk (fysisk eller på nett) som selger dette. Men vær obs på at når du skal kjøpe nettverksabler av denne lengden er det en liten risiko på at det kan være brudd på kabelen.

Skal lage kablene selv, ettersom at flere at dem skal bare være 10-20cm. Ser at Clas Ohlson har en trommel på 100m, men dette blir litt for mye. Er 100m den minste trommelstørrelsen?

Lenke til kommentar

Men da har du trolig ikke tatt fabrikk-resett av modemet. Om du gjør det vil det som jeg har nevnt over være gjeldende.

Nei, disse rutemodemene er "infisert" med telenor-firmware og ved fabrikk-reset brukes fortsatt 10.0.0.138, brukernavn vil være admin og passord resettes til det på klistrelappen under boksen.

Lenke til kommentar

Nei, disse rutemodemene er "infisert" med telenor-firmware og ved fabrikk-reset brukes fortsatt 10.0.0.138, brukernavn vil være admin og passord resettes til det på klistrelappen under boksen.

 

Nja, ser den, kan godt hende at telenor har makket litt mer med disse og at det senere ble nevt at modemet benytter coax (noe jeg ikke har på modemet liggende her) som gjør at det ikke blir eksakt samme. Men det blir litt mer i tråd av det jeg nevnte litt lenger nedenfor fra det du siterte av meg. Det skal ikke være noe problem å bli kvitt den 10.x.x.x.x adressen, er flere reseter du kan gjøre. Er også andre ISP som benytter samme modem fra samme produsent, så det telenor har lagt til skal også kunne fjernes.

Lenke til kommentar

Skal lage kablene selv, ettersom at flere at dem skal bare være 10-20cm. Ser at Clas Ohlson har en trommel på 100m, men dette blir litt for mye. Er 100m den minste trommelstørrelsen?

 

Nei, jeg har sett 50 meters trommler. Men du kan også kjøpe 3x20 meter og bare klippe opp disse (må selvfølgelig kjøpe nye hoder).

Lenke til kommentar
Er også andre ISP som benytter samme modem fra samme produsent, så det telenor har lagt til skal også kunne fjernes.

Nei, tror ikke det er noe å fjerne. Det er mange som leverer P2812, men det er forskjellige versjoner. Telenor sin heter egentlig P2812HNU-F3 og oppfører seg helt forskjellig fra f.eks. Altibox sin (har dessverre ikke eksakt betegnelse). Den kan man ikke logge seg på i det hele tatt, innstillinger må gjøres via "Min side" på web. Og versjonen P-2812HNU-F1 har 192.168.1.254 som default IP som heller ikke er "standard"...

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, tror ikke det er noe å fjerne. Det er mange som leverer P2812, men det er forskjellige versjoner. Telenor sin heter egentlig P2812HNU-F3 og oppfører seg helt forskjellig fra f.eks. Altibox sin (har dessverre ikke eksakt betegnelse). Den kan man ikke logge seg på i det hele tatt, innstillinger må gjøres via "Min side" på web. Og versjonen P-2812HNU-F1 har 192.168.1.254 som default IP som heller ikke er "standard"...

 

Dem har sikkert lagt til funksjoner som skal gjøre det vanskeligere eller eventuelt gjort avtaler med produsenten slik at de kommer med spesielle spesifikasjoner. P2812NHU-F3 er et vanlig modem som ISP'er kan benytte, til å med jeg kan få kjøpt dette.

 

Her er for så vidt en link til P2812NHU-F3 og P2812NHU-Fx serien:

http://www.zyxel.com/no/no/products_services/p_2812hnu_fx_series.shtml?t=p

 

Jeg har makket og konfigurert et hav av modemer og har vært borti modem som skal være ment for en ISP og der de "skal" alltid kommer tilbake til deres innstillinger, men der er alltids omveier. Jeg vet ikke om en ISP som har et "eget" modem og jeg tror dette ville ha kostet mer en det hadde gjort godt for seg. Men kan hende at de har fått til noe spesielt med produsenten eller at Telenor har en avdeling som gjør dette, men jeg har fortsatt til gode å komme over et slikt modem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...