Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc booter ikke som den skal.


Anbefalte innlegg

Bygde meg pc for et år siden, men har den siste uken begynt å få problemer med boot, når jeg skrur den på kommer den bare til gigabyte skjermen, der hvor man kan komme inn i bios, boot meny etc. Her fungerer det ikke å komme inn i bios boot etc. altså den fryser. Om det er lys i tastaturet er litt sporadisk.

 

 

HK: gigabyte z68xp-ud3 revisjon 1.3

Noen som har en løsning, vil det hjelpe og oppdatere bios?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gjort noen endringer med pc'en? Med mener jeg for eksempel å bytte ut harddisker, etc.

 

Hadde lignende problem etter jeg byttet kabinett og satt inn en ekstra SSD. Feilen hos meg var at disken med OS ikke var satt i riktig SATA port og maskinen eller bios ga ingen indikasjoner på at det var dette som var feil. Maskinen startet, kom til intro bildet og frøys rett før windows loading. Alle disker be detektert og alt virket ok fra bios sin side. Det var egentlig bare som en last resort at jeg begynte å teste med å bytte om på SATA kablene og vips loadet den normalt igjen.

 

Om du ikke har gjort noen endringer, kunne du altids testet med å flashe bios.

Lenke til kommentar

Er systemdisken en SSD eller HDD? Hvis det er en HDD kan den være døende (en SSD aner jeg ikke hvordan er "nær slutten av livet"): jeg har en eldre boks stående som plutselig begynte å være vrang under boot, noen ganger virket det, andre ganger bare stoppet alt (kunne være nårsomhelst under boot) - jeg monterte OS-disken eksternt til en annen maskin, og en sjekk viste fort plenty av sektorfeil på den.

Gav maskinen en ny disk (måtte formatere, for gamledisken var "too far gone" til å kunne gjøre en backup av) og alt virket fint igjen.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...