Gå til innhold

Bytte av hovedkort Dell Dimension E520

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Dell Dimension pc der jeg håper på å kunne bytte hovedkort. post-97951-0-11241300-1367607372_thumb.jpg Spørsmålet mitt vil være noe slikt som vil et hovedkort kjøpt fra f.eks komplett, passe i kabinettet post-97951-0-15243800-1367607383_thumb.jpg

Sikkert et litt dumt prosjekt, men ønsker

Videoannonse
Annonse
Skrevet

et hovedkort fra komplett.no eller andre nettsider vil passe.

Spørsmålet er hva slags standard hovedkortet er

er det

-Mini Itx

-micro atx

-atx

det hovedkortet ser såpass gammel ut, at du mest sannsynlig må skifte prossessor også

Skrevet

Joda prossessor blir skifta den og, tenkte bare å beholde kabinettet. Så da blir det å sjekke størrelsen og bestille nytt på nettet.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det ikke går.

Dell har egne løsninger med kjøling til CPU og lignede integrert i kassa. Som du ser fra bilder du poster er CPU socketten plassert på skrå på en ganske unormal plass i forhold til et normalt matx/atx hovedkort.

Ved hjelp av dremel og en del andre ting kan det gå, men det er nok ikke verdt arbeidet.

Skrevet

Visst der er bredde 30.5 og dybde 24,4cm = Atx hovedkort, Visst der er bredde 24,4 og dybde 24,4cm= mico atx, Visst der er bredde 17cm og dybde 17 cm= mini Itx - finst andre standarder også :)

Skrevet

Jeg gjorde dette med en lignende pc som jeg hadde liggende og trengte et lite prosjekt. I min pc var hovedkortet av typen m-atx, og jeg byttet HK, prosessor og kjøler. Hvis kabinettet ikke har hull bak hovedkortet med tanke på kjøleren er det bare å installere en kjøler før du setter inn kabinettet, selv brukte jeg en lavprofil kjøler siden kabinettet er smalt. Byttet også strømforsyningen og viftene i kabinettet, de gamle var like høylytte som delta viftene.

Nå har jeg et ordentlig retro kabinett som har 4x3 tb seagate baracuda disker og raidkort. Perfekt lagringsplass hvis du liker å ha en gammel klump ståendes :)

Skrevet

Nei, det går ikke. Det er 100% sikkert at du ikke kan bytte rett over. E520 har fast IO-shield.

Dét sagt, hvis du kutter ut IOshield bak på maskinen og setter på nye hovedkortbraketter, så kan du nok sette inn et µATX-hovedkort.

Skulle du bestemme deg for å gå for prosjektet må du som andre nevner ha ny CPU-kjøler. I tillegg må du nok bytte/modifisere strømforsyning, Dell bruker sjelden standard ATX-strømforsyning. Skjermkort, minne og prosessor må selvsagt også oppgraderes. Da spørs det om det ikke er enklere å bare kjøpe et enkelt kabinett til noen hundre og sette alt i det.

Kilde: Har gjort akkurat samme operasjon selv. Se G5-worklog i signaturen min

Skrevet

Et veldig åpenbart problem er at kabinettet ditt er designet for BTX, mens komplett kun selger ATX-hovedkort.

Forskjellen på ATX og BTX er kort forklart at BTX er et speilvendt mATX-kort.

Ettersom et nytt, bedre kabinett med ATX-plass koster 300-400 kr ser jeg ikke helt grunnen til å modde med mindre du liker utseendet på ditt nåværende kabinett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...