Gå til innhold

[Løst] Programmering i Linux på Dell Inspiron 8200


Anbefalte innlegg

Visste ikke HELT hvor jeg skulle plassere denne tråden, så jeg prøvde her.

 

Jeg har fått en gammel Dell Inspiron 8200 av noen bekjente. Denne har egentlig ganske så liten bruksverdi for min del (den har ikke engang trådløst nettverk... :thumbdown:). Dermed vurderer jeg å installere Linux på den og drive med/lære meg noe programmering (Linux har jo bl.a. åpen kildekode og egner seg visstnok godt til programmering så vidt jeg har skjønt).

 

Altså lurer jeg på om dette i det hele tatt har noe for seg? Dvs. Gir det mening å installere Linux for programmering, er PC-en egnet til slik, osv.

 

Noen enkle specs, hvis det skulle være av interesse:

Intel Pentium CPU 2.0 GHz.

512 MB RAM

Windows XP 2002

 

På forhånd takk for svar! :)

Endret av wassup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. Hvis du ikke har snøring på pogrammering fra før, har det veldig lite for seg å begynne å styre med dette. Du kan like godt fyre i gang med litt python, php, java, o.l på en Windows-maskin.

For en nybegynner har du uansett ingenting med å tukle i kildekoden til et operativsystem :)

 

 

Sist men ikke minst. Dersom du ikke kan komme deg på nett med den uten trådløst kort, er det en veldig dårlig idé å lære seg koding der. Dette da google er ditt største hjelpemiddel i mye programmering :grin:

Lenke til kommentar

Sist men ikke minst. Dersom du ikke kan komme deg på nett med den uten trådløst kort, er det en veldig dårlig idé å lære seg koding der. Dette da google er ditt største hjelpemiddel i mye programmering :grin:

 

Tull. Jeg lærte bl.a. php uten å ha trådløst nett. Det gjelder bare å legge tilrette for det.

 

 

Ok, da får jeg heller vente å se det an etterhvert.

 

Nei - bare sett igang du - men som nevnt ovenfor så kan det vel være greit å lære litt generell programmering før du stuper ned i Linux kildekode.

Lenke til kommentar

Nei.

Ok. Kanskje sløyfe "java", men ser ikke hvorfor man ikke kan starte litt med PHP for å lære seg hovedprinsippene? Første delen av å lære seg koding er å forstå hvordan det fungerer med litt lett syntaks uten å måtte forstå alt av datatyper, o.l.

 

Jeg begynte ekstremt smått med java for et års tid sida, men etterhvert fikk jeg ikke tid. Så tenker jeg begynner igjen snart, når jeg får mer tid til overs.

Kjør heller i gang med Python / PHP (ja. jeg mener fremdeles det). Enklere språk.

Lenke til kommentar

Fordi PHP er mental mutilation og vil skade deg for alltid. Det er så latterlig utrolig forferdelig grusomt og alle som anbefaler noen å starte med det bør egentlig straffes offentlig.

De saklige argumentene kommer på rad og rekke ser jeg. PHP holder i massevis til å forstå metoder/funksjoner, løkker, utregninger UTEN at du må sette deg dypt inn casting, datatyper, o.l. Det er et tolerant språk som ikke hiver om seg med Exceptions du kan ha problemer med å forstå i starten.

 

Ikke feiltolk meg. Jeg mener ikke PHP er et veldig bra språk, men som sagt helt greit å starte med.

Endret av Leakim1991
Lenke til kommentar

Les det jeg skriver...

 

 

PHP holder i massevis til å forstå metoder/funksjoner, løkker, utregninger UTEN at du må sette deg dypt inn casting, datatyper, o.l. Det er et tolerant språk som ikke hiver om seg med Exceptions du kan ha problemer med å forstå i starten.

 

Ikke feiltolk meg. Jeg mener ikke PHP er et veldig bra språk, men som sagt helt greit å starte med.

Dere tenker alt for avansert for en nybegynner. Sier ikke at han skal skaffe seg doktorgrad i PHP, bare forstå prinsippene med et tolerant og enkelt språk.

 

Litt lesning

 

Men greit. La oss legge denne død.

Lenke til kommentar

For web? Python er vel det nye store der. Det har også en del andre positive (og noen negative) egenskaper. Jeg ville startet der. Om du vil levere for web har du da også flere frameworks du kan benytte.

 

Jeg programmerer ikke for web. Jeg gjør seriøse saker.

 

hehe, er ikke web fremtiden? Noen mener tilsynelatende det, selv er jeg litt tilbakeholdende. Er ikke så glad i alle disse "appsene", og at programmer skal kjøres i nettleseren istedenfor native, men man ser en klar tendens til at at de store aktørene heller velge å lage webapps som fungerer overalt, enn programmer til hver platform.

Lenke til kommentar

Ja, sant nok. Tenkte ikke på det. Lurer på hvorfor de store ikke greier å gjøre det. Selv er jeg ikke spesielt dreven. Begynner på informatikk til høsten, så har startet litt med PHP, kan også litt Python, men ikke spesielt mye.

 

Skal se på Python for web. Det er vell en del gode frameworks der ute. Django b.la.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...