Gå til innhold

DIVX VS. DVDX


tjuddi

Anbefalte innlegg

Hei postet en tråd her igår om Divx og forsto dette her med softwarecoding i spiller og dette mangler i standalone dvd spillere.

Men fant programmet dvdx som koder i vcd/svcd istedenfor.

Dette er støttet i stdalone dvd.

Vennligst gi tilbakemeldinger med positive/negative forskjeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VCD benytter seg av MPEG-1. Billedkvaliteten er her relativt lav i forhold til størrelsen og ikke særlig godt egnet til høykvalitets video i full skjerm på PC. På et vanlig TV vil imidlertid tapet i billedkvalitet ikke være så synlig.

 

SVCD benytter seg av MPEG-2, den samme komprimeringsteknikken som en finner på en vanlig DVD.

 

De fleste stand-alone DVD spillere kan spille av MPEG-1 og MPEG-2 og (S)VCD har derfor den fordelen at de kan spilles av ikke bare på PC-en men også i DVDspilleren i stuen.

 

(DivX baserer seg på MPEG-4 noe som foreløpig ikke er implementert i DVD-spillere.)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-14 00:01, Anders Leipsland skrev:

Det jeg har sett av SVCD og VCD (ikke mye altså
;)
har gjort meg veldig skeptisk til de to formatene. Virker som om kvaliteten på (S)VCD ligger godt under det divx kan tilby og seff da enda lengre fra DVD


 

Jeg har poengtert overfor deg før, at forskjellen i kvalitet mellom DivX og SVCD er avhengig av hvor stor bitrate og "rippe-teknikk" som er benyttet. Det nytter ikke å skjære alt under en kam...

 

Les DinSide sin artikkel her? "I motsetning til DivX kan filmer i SVCD-formatet spilles av på de aller fleste stasjonære DVD-spillere i stua, og kvaliteten er som regel svært høy; tilnærmet DVD-kvalitet når filmene vises på en vanlig TV."

 

DivX bruker som regel å ha en bitrate på 700-1000, mens SVCD er ofte opp i 2-3000. Det blir selvfølgelig større filer av det.

 

VCD derimot er grusomt dårlig. Som regel dårligere enn vhs.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-14 00:26, borre skrev:


Jeg har poengtert overfor deg før, at forskjellen i kvalitet mellom DivX og SVCD er avhengig av hvor stor bitrate og "rippe-teknikk" som er benyttet. Det nytter ikke å skjære alt under en kam...


Les DinSide sin artikkel
? "I motsetning til DivX kan filmer i SVCD-formatet spilles av på de aller fleste stasjonære DVD-spillere i stua, og kvaliteten er som regel svært høy; tilnærmet DVD-kvalitet når filmene vises på en vanlig TV."


DivX bruker som regel å ha en bitrate på 700-1000, mens SVCD er ofte opp i 2-3000. Det blir selvfølgelig større filer av det.



 

hmm, du har seff rett. Som jeg sa så har ikke jeg sett mye på VCD og SVCD.

 

Tror jeg har sett 2 filmer (piratkopier fra malaysia) på VCD og 3 filmer på SVCD som for alt jeg vet kan ha vært Divx filer som er brent ut på SVCD. Ikke akkurat mye nei :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...