Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Må resette BIOS hele tiden


Anbefalte innlegg

Tidligere i dag, mens jeg snakket i telefonen (gjorde ingenting på datamaskinen) ble skjermen plutselig svart og datamaskinen lagde "reboot"-lyder, men det skjedde ikke noe mer.

 

Det eneste som skjedde, var at på-lyset var på, viftene surra og gikk men det kom ikke noe bilde på skjermen og harddiskene jobbet ikke som de vanligvis gjør ved oppstart. Reset-knappen førte til forsøk på å startet opp, men det skjedde ikke noe mer. Det samme med å holde power-knappen inne i noen sekunder. Forsøk på å restarte etter å ha tatt strømmen til maskinen hjalp ikke (forsøkte flere ganger).

 

Jeg resatte BIOS med reset-jumperne, og alt så ut til å fungere fint igjen. Men ca en time etter skjedde nøyaktig det samme. Da satt jeg og jobbet ved maskinen.

 

Kjedelig med en PC hvor BIOS'en må resettes hele tiden. Så er det noen som vet hvor problemet ligger, og om jeg eventuelt må bytte hovedkortet? Det er et aldrende Asus P5Q-E som har fungert helt strålende frem til i dag.

 

Temperaturen er ok, og spenningen fra strømforsyner virker å være dønn stabil (bortsett fra power CPU og currents CPU, men den skal vel variere en del).

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er jo mulig at det er problemet. Maskinen har imidlertid oppført seg fint etter jeg skrev innlegget i går. Har stått på siden jeg sto opp i dag, og har ikke gått i svart en eneste gang. Men kan jo kjøpe et nytt batteri i morgen og bytte for sikkerhets skyld. De koster ikke mange kronene.

 

Kan det ha vært andre ting? Plutselige spenningshopp i det elektriske i bygget eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Ja, det er jo mulig at det er problemet. Maskinen har imidlertid oppført seg fint etter jeg skrev innlegget i går. Har stått på siden jeg sto opp i dag, og har ikke gått i svart en eneste gang. Men kan jo kjøpe et nytt batteri i morgen og bytte for sikkerhets skyld. De koster ikke mange kronene.

 

Kan det ha vært andre ting? Plutselige spenningshopp i det elektriske i bygget eller noe sånt?

Bruker du å sette pcen i dvalemodus?

 

I så fall er det et problem for mange strømforsyninger å takle dette med å holde en jevn tilgang på 12 volt over tid. Har selv opplevd at en backupmotstand brente av, og da fikk jeg ikke maskinen til å gå i dvale/hvilemodus. Men om du aldri har benyttet deg av det, så kan du se bort ifra denne. Jeg satte i en større motstand, 6 watt, så ble det i orden.

Men jeg kan erindre at jeg måtte resette biosen den gangen. Men jeg har en bryter på frontpanelet, så det tar bare veldig liten tid å resette bios. Har Abit.

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

BMOnline: Jeg setter aldri PC'en i dvalemodus, men takk for svar.

 

Pop: Pc'en var på alle gangene den plutselig gikk i svart og ikke ville starte opp før jeg resatte Bios, så jeg vet ikke hva du mener med avslått en viss tid.

 

Men det var som sagt bare et problem på lørdag. Etter det har det ikke vært noen problemer (nå har den dog bare vært på en halvtimes tid så langt i dag da).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...