Gå til innhold

Hjelp til å bygge videoredigerings PC


Anbefalte innlegg

Etter det er har lest på forum og testa så virker det som Intel er det beste valet når det gjeld arbeidskapasitet. Men korleis 4 kjerner med høgare yting mot 8 kjerner som jobbar tregare per kjerne veit ikkje eg.

 

Det er mykje snakk om Haswell. Kortid kjeme den ut? Bør eg venta på den? Eg får uansett tidlegast tid til å byggje PC før 16. Juni. Kva vil eventuellt den nye prosessoren koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe vits å vente. Når Haswell dukker opp, er det uansett noe nytt rett over horisonten som også da blir fristende å vente på. Om man alltid skal holde igjen til den nyeste teknologien, får man aldri handlet.

 

En god i7 holder lenge til videoredigering. Pass på å ha godt med RAM.

Lenke til kommentar

4. juni klokken 8 så for norske forbrukere vil det nok ta litt lengere tid til vi får den i butikken.

 

Pris er vanskelig å si, men vil nok anta det blir ganske likt som ivybridge.

 

Det snakkes om 10% bedre cpu ytelse og intel HD5000 som godt muligens kommer på nivå som GTX 650M men det er foreløpig ikke bekreftet.

 

Angående det siste, det går vel ann å vente en måned, men er enig det ikke er vits å vente for lenger heller.

 

Selv vil jeg vente, men det er heller fordi jeg har sandy brige prosessor i en annen maskin og det er ikke noe vits å ha 2 like pcer, og vil bytte ut en eldre LGA 775 cpu, derfor vil jeg ha det nyeste for å være oppdatert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kjøp billigere hovedkort, f.eks. denne http://www.komplett....aspx?sku=660758 billigere kjøler (du trenger egentlig ikke vannkjøler til en locka CPU). En luftkjøler holder (legger link inn seiere). Kjøp corsair CX 750M isteden for TX 750. Ikke kjøp dominator RAM. Det er den samme som de andre f.eks. vengeance, bare at den har annen heatsink og LED lys. Tror corsair AF/SP vifter er billigere enn noctua.

 

EDIT: her er linken til luftkjøler http://www.komplett....ku=656313#extra denne holder i massevis til den du skal ha. Det er som intel stock kjøler bare for socket 2011 og med blå LED. Men hvis du spør eg sjønner jeg ikke hvorfor du skal ha socket 2011. Det blir mye billigere om du kjøper Asus p8z77-v pro isteden, og I7 3770k (I5 3570k [er ikkeså veldig mye forskjell at det har noen stor betydning] om du vil spare mer, tror den holder til ditt bruk uansett) og da synes jeg du kan vurdere vannkjøling. Men jeg ville ikke kjøpt vannkjøling med en gang. Jeg kan godt lage et forslag om du vil.

 

Vil bare påpeke at man kan overclocke 3820.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412
I have to tell you, without the K or the X moniker at the end of the i7-3820, I was initially very skeptical of its overclocking ability. Sandy Bridge doesn't have the greatest track record in my mind with its ability to easily overclock. For the most part, you are limited to overclocking just the turbo boost. I was pleasantly surprised by what I found, however.

 

Man har mulighet til å øke bus speed, ikke multiplikator.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Nei.

 

I dette tilfellet så blir han mer nødt til å bruke Turbo Boost og div. Å tukle med Bus Speed er noe man ikke burde gjør, henger sammen med PCI-E.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Takk til alle.

Ser ut som 3770K vil vera eit bra val ut frå benchmark. Den støtter og Intel Quick Sync.

Med vannkjøling og overklokking vil nok redigering gå som ein draum.

 

@John Reese: ser veldig bra ut det oppsettet ditt. Eg har tilgjengeleg eit skjermkort som eg håper kan vera like bra: Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB.

Har og kjøpt ein 27" skjerm. Trur og eg kjem til å kjøpe 16 Gb minne. Det er veldig lite forskjell i pris.

https://prisguiden.no/produkt/corsair-vengeance-ddr3-1600-16gb-2x8gb-cl9-169595

1179,- på komplett

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Sapphire HD 7970 Ghz Edition er meget bra mener jeg. Jeg har 2x selv men Vapor-X utgaven som jeg kjører i CFX.

Jeg ville nok anbefalt det jeg valgte ettersom at det er Low Profile. Er greit å ha om man skal kjøpe Noctua D14 eller annet engang i fremtiden f.eks. + Det yter bra samt. krever mindre.

Lenke til kommentar

7970 Ghz er et bra skjermkort hvis du skal bruke maskinen til mer enn bare videoredigering. Quick sync fungerer bare i kombinasjon med den integrerte grafikkdelen til ivy/sandy bridge prosessorene. En gpu kan ikke ta seg av alle beregninger og det er store mengder med data som må flyttes mellom en dedikert gpu og cpu. Det er derfor 3770k med quick sync knuser en maskin med feks intel 3820 og gtx 680. Skulle forklart bedre om hva jeg mente med å spare penger. Du trenger ikke et amd eller nvidia skjermkort, bare et hovedkort med skjermutgang. En ren cpu encoding/transcoding gir best kvalitet, men det tar lengre tid. Hvis det er kvalitet du er ute etter, da vil en x79 prosessor og helst en 6 kjerner være det raskeste valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...