Gå til innhold

Nå kan du skanne negativer med mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Nå jeg går inn på Play og ser på Helmut ser jeg ingen anbefalte apper som gjør det samme og det ville jeg tro det gjorde dersom de fantes.Hvilke apper er det du sikter til?
Det er rundt 10 år siden de første telefonene med kamera kom på markedet. Alle disse kan gjøre det førstnevnte, avfotografere bilder. Mange av disse, særlig nyere modeller har enten innebygde "negativ-filtre" eller mulighet for 3.parts programmer med negativ-filtre. Det er på ingen måte begrenset til bare Android. Søk på "android camera filter negative" så får du opp en lang liste.

 

Søket gir som resultat en lang liste av apper med masse filtere. Flere av de har filter for negativ konvertering, altså fra positiv til negativ. Ingen av de 10 første jeg så på hadde negative konvertering. Og jeg finner heller ingen slike blant de 10 første dersom jeg søker "camera filter negative" direkte på google Play.

 

Igjen, kan du forteller hvilke apper det er du sikter til som skal kunne klare negativ tll positiv konvertering, slik Helmut gjør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søket gir som resultat en lang liste av apper med masse filtere. Flere av de har filter for negativ konvertering, altså fra positiv til negativ. Ingen av de 10 første jeg så på hadde negative konvertering. Og jeg finner heller ingen slike blant de 10 første dersom jeg søker "camera filter negative" direkte på google Play.

 

Igjen, kan du forteller hvilke apper det er du sikter til som skal kunne klare negativ tll positiv konvertering, slik Helmut gjør?

Hvis du tar bilde av et negativ med et negativ filter, hva tror du skjer da?

 

Edit: legger til en illustrasjon. Ilford Delta 4x5 og en rodenstock 150mm. Notatene mine har jeg dessverre kastet, så jeg husker ikke eksponeringstid og blender.

post-143577-0-02854000-1367065914_thumb.png

Endret av fredderen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Søket gir som resultat en lang liste av apper med masse filtere. Flere av de har filter for negativ konvertering, altså fra positiv til negativ. Ingen av de 10 første jeg så på hadde negative konvertering. Og jeg finner heller ingen slike blant de 10 første dersom jeg søker "camera filter negative" direkte på google Play.

 

Igjen, kan du forteller hvilke apper det er du sikter til som skal kunne klare negativ tll positiv konvertering, slik Helmut gjør?

 

Ja dette er jeg også nysgjerrig på - jeg har søkt etter dette flere ganger både på iOS og Android men aldri funnet noe som gjør mer enn å konvertere svart hvitt bilder til/fra negativ. Fargenegativer med den karakteristiske oransje fargen på er fortsatt noe jeg har til gode å se apper gjøre - inntill denne.

 

Det finnes dog en ganske ok plugin til GIMP som gjør dette:

 

Nyeste versjon ligger nederst på denne forumlinken

 

http://forum.meetthegimp.org/index.php/topic,708.15.html

 

nærmere beskrivelse av funksjonalitet og eksempler er på første siden

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...