Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Diktanalyse av "Nattergalen"


Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt min siste prøve på vg3 innen Nynorsk, og fikk en karakter jeg ikke er fornøyd med. Er det noen her inne som kunne sett på denne oppgaven, og sagt hva de mener er den rette karakteren på denne analysen?

 

Diktet eg har valt å analysere heiter «Nattergalen» er skrive av Leonard Cohen. Diktet blei publisert i diktsamlinga Lengselens bok og vart gitt ut i 2006. Diktet tar opp tema som handlar om kjærleik til dyr, venleik og sorg. Bodskapen er nok at sjølv om ein har eit godt forhold til dyr, så må mi berre godta at livet går vidare dersom noko galt skjer. Det er brukt fleire verkemiddel til å få fram temaet og bodskapen i diktet. Eit av verkemidla er det alminnelege og enkle språket som er brukt for å nå fram til lesaren. Eit anna verkemiddel er rim og rytme, som kan ha vore brukt til å framheve synspunktet forfattaren har om temaet. Synspunktet kjem fram i dette sitatet: «Så kvil i fred min nattergal under kristtornen borte i lia»

 

Fleire retoriske verkemiddel er brukt til å styrke bodskapen i diktet. Forfatteran generaliserer ved å si «Din son om venleik stilnar no» og «Du song nett på denne tida». Han snakkar òg direkte til lesaren med ord som «deg», «din» og «deg». Dette gjer at eg blir inkludert i diktet. Eit anna retorisk verkemiddel som forfattaren har brukt er det å appellere til seg sjølv: dette gjer han ved å skriv «eg» i diktet.

Diktet sin komposisjon er òg eit verkemiddel. Det er brukt gjentaking i diktet for å gjere det lettare å hugse. Sitatet «Farvel til deg min nattergal» er skrive to gangar. Bruken av dette gjer temaet tydelegare. Eit anna sitat «og om du syng ein anna stad kjem eg ikkje til å høyre» gjer at me får ein sorgkjensle.

Personleg så synest eg at teksten tar opp eit viktig tema. Bodskapen i diktet er veldig viktig synast eg. Sjølv om eit menneske opplever vonde ting i livet, må ein uansett sjå på dei positive tinga i kvardagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Nattergalen"

 

Eg bygde eit hus tett ved ein skog

for eg ville høyre deg synge

Og det var fint og det var godt

og kjærleiken kunne begynne

 

Farvel til deg min nattergal

Så lenge sidan eg fann deg

Din song om venleik stilnar no

og skogen tetnar rundt deg

 

Og sola glader bak eit slør

Du song nett på denne tida

Så kvil i fred min nattergal

under kristtornen borte i lia

 

Farvel til deg min nattergal

Eg lånte deg mitt øyre

Og om du syng ein annan stad

kjem eg ikkje til å høyre

Lenke til kommentar

Snakker du om sangen "Nightingale" av Leonard Cohen? Eller snakker du om en gjendiktning av Cohens tekster som er fra boka "Lengselens bok"?

 

Edit: Uavhengig av svaret vil jeg si det der er en toer-oppgave, muligens en treer.

Dette var altså en kortsvarsoppgave med fokus på nynorsken.
Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte etter å ha lest diktanalysen, var at den kanskje var litt mangelfull, selv om du har skrevet en kortsvarsoppgave. Det jeg tenkte på var at man burde se temaet og budskapet fra forskjellige synsvinkler, at selv om den setningen kan bety det og det, kan noen tolke det som det og det. Dette fører til at hva budskapet i diktet er også kan være andre ting enn det du nevner, selv om oppgaven skulle være kort og at det viktigste var å legge vekt på nynorsken.

 

Har du nynorsk som sidemål?

Lenke til kommentar

Snakker du om sangen "Nightingale" av Leonard Cohen? Eller snakker du om en gjendiktning av Cohens tekster som er fra boka "Lengselens bok"?

 

Edit: Uavhengig av svaret vil jeg si det der er en toer-oppgave, muligens en treer.

 

Vennligst begrunn hvorfor...

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte etter å ha lest diktanalysen, var at den kanskje var litt mangelfull, selv om du har skrevet en kortsvarsoppgave. Det jeg tenkte på var at man burde se temaet og budskapet fra forskjellige synsvinkler, at selv om den setningen kan bety det og det, kan noen tolke det som det og det. Dette fører til at hva budskapet i diktet er også kan være andre ting enn det du nevner, selv om oppgaven skulle være kort og at det viktigste var å legge vekt på nynorsken.

 

Har du nynorsk som sidemål?

Fikk oppgave om å skrive en kortsvarsanalyse på ca 300 ord. Hovedfokuset på oppgaven var det språklige, men skulle også ha budskap, tema og et par virkemidler med.

Ja, har nynorsk som sidemål :)

Lenke til kommentar

Diktet tar opp tema som handlar om

 

Du kan ikke si "Diktet tar opp tema som handlar om", det blir en ulogisk setning.

 

Teksten din burde vært lengre, men det er generelt lettere å finne noe å skrive om tradisjonell lyrikk.

Er ofte ikke så mye å skrive om en sangtekst fra musikkens verden.

 

"Skogen tetnar rundt deg" kan bety at situasjonen blir vanskeligere for nattergalen, at nettet snøret seg sammen på en måte. Den er nær døden, og går i praksis tilbake til skogen.

 

"Og sola glader bak eit slør", sola står opp som bak et slør i tida etter at nattergalen er borte. Det oppleves ikke som at sola lyser like sterkt som før.

 

Syns ikke diktet sier så mye om å se positivt på ting etter sorgen. Er ikke dette noe du har lagt til selv?

Diktet sier kun farvel til vennen.

Lenke til kommentar

Egentlig rart at dere fikk karakter på en slik oppgave. Jeg mener det er et dårlig karaktergrunnlagg. Hadde det vært jeg som skulle gitt karakter og siden du går siste året på vgs. og oppgaven skulle være på 300 ord burde du ikke fått noe dårligere enn fire, men jeg mener du kanskje kunne fått fem da det er begrenset med hva man kan ha med på 300 ord...

 

Hva fikk du?

Lenke til kommentar

Vennligst begrunn hvorfor...

 

Språklige feil og mangler på så grunnleggende nivå som at "vi" skrives som både "mi" og "me" på ulike steder i oppgaven, for å nevne et eksempel. I tillegg vil jeg si at det er megabom på diktets (sangens) tema, samt at forfatterinformasjon og kunnskap om når og hvorledes diktet (sangen) er publisert er mangelfull.

 

Som kortsvarsoppgave vil jeg nok si den greier seg til en treer, men det ble ikke informert om i førstepost, og jeg bedømte derfor tekstens lengde til å være kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...