Gå til innhold

Slackware på skolelaptop


Anbefalte innlegg

Tommelen opp for Debian.

Jeg gikk selv fra Arch både på min bærbare og stasjonære PC, siden jeg ble lei av mange oppdateringer og har hatt problemer ved oppdateringer tidligere (raskt løsbare riktignok).

Jeg valgte Debian på den bærbare for lett Netflix-klargjøring, samt rolling release uten bleeding edge (Catalyst legacy-kort), og kommer nok til å holde meg der lenge.

 

På den stasjonære har jeg Slackware, siden jeg ønsket Gnome 3.6 (Dropline), samt å prøve det igjen for første gang på rundt 8 år.

Har ikke sett meg tilbake enda, selv om det har blitt en del kompilering (som jeg riktignok noen ganger har valgt over rpm2txz).

Endret av Learning To Fly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er litt merkelig at det TS opprinnelig spurte om, forvillet seg til å bli en diskusjon om hvorvidt han burde bruke Ubuntu/Kubuntu, eller begynne å bygge pakker via Archlinux sine PKGBUILDS..

 

Uansett, for å svare på spørsmålene dine TS:

 

-Stabilitet

 

Dette er noe av det Slackware er kjent for. Jeg har brukt Slackware siden 2006, og har forsøkt flere andre distribusjoner utenom, men det er denne distroen jeg alltid returnerer til. Aldri (eller i hverfall svært sjeldent) noe galt med de offisielle pakkene, og ting fungerer rett og slett. Jeg vet ikke hva annet jeg kan si her enn ryktet Slackware generelt har, samt min egen erfaring med distroen.

 

-Støtte for prosjektor

 

Dette burde i utgangspunktet ikke være noe problem, men det kommer an på flere faktorer - deriblant hva slags skjermkort du har, samt driverne du har installert, og hvordan X er konfigurert. Sistnevnte har ikke så mye å si på nyere versjoner av Slackware, da dette skjer hovedsakelig automatisk. I de aller fleste tilfellene i dag (med mindre du har noen veldig spesielle greier), så fungerer bruk av eksterne skjermer ut av boksen. Det største problemet for mange er konfigurering av skjermoppsettet dersom du bruker et DE (skrivebordsmiljø) som er litt mindre vanlig, eller ikke noe DE i det hele tatt - og kun kjører en egenkonfigurert WM (vindusbehandler).

 

Du skriver at du bruker KDE, og der tror jeg at det er innebygde verktøy for å velge hvilken skjerm du vil ha aktiv, og hva slags skjermoppsett du vil bruke (Dual screen eller clone), så dette burde være ganske enkelt å legge til rette for.

 

Selv bruker jeg ikke noe sammensatt DE, men jeg foretrekker å bruke i3, som er en "tilling" WM (vindusbehandler). Der har jeg ikke noe innebygget verktøy som hjelper meg med å håndtere eksterne skjermer, men da bruker jeg bare kommandolinje-verktøyet xrandr som gjør jobben for meg. Det finnes også grafiske lag til xrandr som gir deg tilsvarende funksjonalitet som en er vant til fra Windows (slik som lxrandr og python-xrandr).

 

-Støtte for officepakke, da helst Libre Office (gjør research på denne selv, prøver å få det installert i VM)

LibreOffice finnes ikke som en offisiell Slackware-pakke, men i de tilfellene er slackbuilds.org helt fantastisk. Slackbuilds.org er noe av det samme som AUR i ArchLinux-verden, hvor build-scripts (eller SlackBuilds) gjøres tilgjengelig av folk som bruker Slackware. Siden styres i hovedsak av dev-teamet til Pat Volkerding (mannen bak Slackware). Hvem som helst kan lage og laste opp et Slackbuild-script, men alle må godkjennes av de som administerer siden. For å gjøre bruken av Slackbuilds.org enda enklere, finnes det et verktøy som heter sbopkg, som gir deg et ncurses-grensesnitt til build-scriptene. Jeg bruker sistnevnte selv for å administrere maskinene jeg bruker Slackware på, og det fungerer helt utmerket.

Lenke til kommentar

Så bra at du skjønner Slacker mentaliteten.

 

Hvis du vil ofre litt trygghet kan du alltids kjøre Slackware Current, som er en meget stabil bleeding edge rolling release modell. Om ikke har du iallefall et motargument til alle de uinformerte anti-slackware klisjeene.

 

Jeg kjører Slackware 14 x86_64 med 32bits støtte på både desktop og skolelaptop, og stabiliteten er upåklagelig. Jeg kjører også KDE 4.10.2. I de siste versjonene av KDE har de forbedret støtten for flere skjermer, så hvis du oppgraderer burde det være en smal sak å koble opp skjermen til en ekstern monitor. Jeg bruker Intel HD3000 og kobler opp til ekstern monitor via HDMI porten min hver gang jeg sitter på datarommet. Jeg kjører også Libre Office 4.x for de få gangene jeg behøver å åpne en doc fil.

 

Alle disse pakkene er ferdig kompilert av en stor Slacker som går under navnet AlienBob. http://alien.slackbook.org/blog/

 

32bit støtten finner du under 'multilib'. Når du ser i pakkebrønnen han opprettholder, skal du ikke se bort ifra at du finner noen andre godbiter. Der ligger også de siste Libre Office pakkene.

 

 

Du må gjerne sende meg en PM hvis det er noe du lurer på angående Slackware. Jeg er langt ifra noen ekspert, men hvis du lurer på noe jeg har erfaring med er det alltid hyggelig å kunne dele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...