Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hatt noen hobbyer opp gjennom barneårene som fotball,skyting,bueskyting,svømming. Men jeg fant ut etter stunder at disse hobbyene ikke var noe særlig jeg ville drive på med.

 

Da jeg holdt på med en eller annen hobby har jeg jo hatt noe å gjøre på fritida som var ganske 'ålreit' egentlig :)

 

Men nå som jeg ikke sitter med noen hobbyer har jeg ikke en dritt å gjøre på fritida,og det er ganske kjedelig :p

Har for tiden snust litt på å finne meg en ny hobby som jeg forhåpentligvis vil fortsette med og det som da har fattet interessen min er språk. Å kunne ett annet språk er jo utrolig artig,altså å kunne slå av en prat med en spanjol,en kineser eller afrikaner. Det synes jeg høres kult ut :)

 

Det språket jeg har valgt meg ut som jeg skal lære er Japansk.

Jeg kunne tenkt meg å lære muntlig og skriftlig Japansk,siden jeg har engang i framtiden tenkt å reise til Japan :wee:

 

Men nå har det seg sånn at jeg har ikke SNØRING på hvor jeg i det hele tatt skulle starte,har jo så klart søkt meg opp på Google men det er så mange forskjellig sider du kan lære fra. En del av disse sidene er jo gratis og da blir jeg litt skeptisk til hvor bra det egentlig er :hmm:

 

Så,er det noen som er bevandra innenfor Japansk og kunne kanskje foreslå sider/programmer eller eventuelt språkkurs (i Telemark) som jeg kunne lært ifra? :huh:

 

O.J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

 

Jeg har drevet på med japansk i et år nå og vil absolutt anbefale deg å starte med det. Veldig morsomt.

Jeg vil anbefale deg å lære Hiragana og Katakana først. Så raskt som mulig, for da åpner du alle læringsressurser for deg allerede fra starten av.

www.nihongoresources.com er en fantastisk side for å introdusere deg til den grunnleggende grammatikken. Har også en bra software for å øve deg i hiragana/katakana.

Etter det vil jeg anbefale deg å kjøpe/nedlaste bøker som f.eks. Colloquial Japanese eller Genki. De tar for seg grammatikken fra et grunnleggende nivå og bygger videre.

For å få øvd deg i å skrive japansk kan du bruke Lang-8.com. Du skriver et innlegg på et språk og så kommer folk som snakker språket og retter innlegget. Nyttig.

 

Dette er et par av rådene jeg har etter å ha studert alene i et år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tusen takk for de gode rådene Ljòseind! Mye mer nyttig enn det Jarik linka -___-

Får bare starte med de to alfabetene da og ta det videre etter at de sitter :D

 

Det er nok desidert den beste veien å gå helt i starten for oss som ikke kan lære det muntlig først.

I samme slengen må jeg hive ut et par tips til. De siste månedene har jeg brukt en bok+metode som heter Remembering The Kanji av James Heisig.

 

Det er en metode for å lære seg 2042 av de vanligste Kanji-ene og hvordan man skal skrive dem, men det blir litt for langtrekkelig for meg å beskrive framgangsmåten. Vil anbefale deg å søke det opp og lese nøye om metoden. Jeg har de siste 5 månedene lært meg å skrive og gjenkalle 1542 Kanji på denne måten og må bare anbefale den videre til alle som ikke har eksepsjonelt visuelt minne.

Metoden tar ikke for seg uttalen knyttet til noen av tegnene. Det er ikke noe poeng, for med en gang du kan skrive og gjenkjenne et tegn vil uttalen automatisk feste seg mye lettere.

 

Jeg vil også anbefale Anki. Det er et program til PC og smartmobil som er en uvurdelig hjelp i å bygge ordforråd. Programmet baserer seg på SRS (spaced repitition system). Du laster ned et såkalt "deck" med alt mellom 1 og tusenvis av "kort". Hvert kort har en forside og en bakside. På forsiden står et ord på f.eks. engelsk og tilsvarende ord på japansk står på baksiden. Hvis du greier å oversette fra engelsk til japansk uten hjelpemidler, så vil det samme kortet dukke opp igjen om noen dager. Og etter det vil det ta enda lengre tid. Og enda lengre tid. Og enda lengre tid. Dette er for å stimulere langtidshukommelsen. Om du ikke greier et kort må du starte om igjen.

 

Et mer effektivt sted å få japansk-hjelp enn på diskusjon.no er forumene hos kanji.koohii.com. Sida er dedikert til folk som føleger "Heisig-metoden" men også japanskstudenter generelt.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Å kun lese transkrpitert japansk vil føre til problemer når du forflytter deg fra lærebøker over til annet materiale. Japanerne bruker knapt romaji, og da er det liten vits å lese det.

 

Å være analfabet er jo ikke noe morsomt, og skriftspråket er neppe så vanskelig å lære (å lese) som folk flest tror. I tillegg vil det å kunne lese en del kanji gjøre det lettere å lære ord og andre kanji, siden man kan lettere slå opp i ordbøker når man ser hvordan det skrives.

 

Nyttige lenker:

forum.koohii.com -- japansklæringsforum

jalup.com -- en side med en mengte tips, bare hold deg unna alt som kan kjøpes for penger der

ajatt.com -- samme som ovenfor

 

På disse sidene skal du nok kunne finne det du trenger :)

Endret av stifa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Lærte japansk i to år. Om jeg fremdeles husker dem så kan jeg hiragana og katakana og litt Kanji. Japansk er kjempekult språk. Vil definitivt anbefale å lære det :)

 

Det er som de første postene sier. Det hjelper veldig mye å lære hiragana og katakana først. Det føles kult og morsomt å skrive mens man lærer ord og setning på den måten. Uansett så ønsker jeg deg lykke til.

Endret av Fjell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...