Gå til innhold

Stabilitetsproblemer med en Cisco RS4000 og en Asus EA-N66.


Anbefalte innlegg

Hei sann der, jeg sitter her med et veldig irriterende problem som gjentar seg selv til forskjellige tider.

Problemet er som følger:

 

Folk I huset sitter som vanlig på Dataene og er koblet opp til det trådløse nettet og det koblede nettet I huset, dette går helt fint til nettet stopper opp så og si, ingen sider blir lastet inn, YT stopper buffringen og Spoitify stopper opp. Alt stopper brått slik uten at Internet ikonet forandrer seg i det hele tatt, ingen trekant eller rød sirkel dukker opp med feilmelding, i følge ikonet er vi koblet til nettet.

Når dette skjer så dukker det rare med feilen opp, når vi åpner ei ny fane i nettleseren og taster inn for eks VG.no eller Hardware.no får vi opp en innlogging-skjerm som tilhører Asus aksesspunktet, taster vi inn rett brukernavn og passord får vi bare opp ei ny feilmelding fra Asus Aksesspunktet.

Problemet her er da at CISCO RS4000 er ruteren og den er konfigurert som en ruter mens Asus EA-N66 er satt opp som et aksesspunkt så den skal ikke klare og overstyre ruteren som jeg selv vet, men det er da dette som skjer her ser det ut som.

 

Problemet fantes ikke i starten da vi satte opp Aksesspunktet rundt Jul, det dukket opp først i slutten av Februar og har fortsatt tilfeldig opp til nå.

Jeg har da lite til ingen peiling på hvordan detter kan skje i det hele tatt da jeg trodde at aksesspunkt ikke kunne "overstyre" en ruter slik som det fra Asus gjør...

Problemet er da meget irriterende da jeg må re sette ruteren for og fikse det før det enten forsvinner igjen eller så dukker det opp i løpet av 1-5 minutter senere.

 

Kort fortalt:

-Asus Aksesspunkt ser ut til og "overstyre" nettet hjemme noe som fører til at Cisco ruteren krasjer og må re settes.

-Alt nettbasert stopper helt opp og vi blir møtt av en innloggings skjerm som fører oss til en feilskjerm når vi prøver å logge inn.

 

Begge enhetene har den siste firmwaren fra produsent installert og de fungerte som sagt ypperlig opp til slutten av februar.

Jeg gjorde ingenting med noen av de I februar eller mars måned, Asus aksesspunktet ble opppdatert i starten av April i et forsøk på og fikse problemet.

Cisco ruteren har fungert i flere år før dette uten problem i det hele tatt, det er først nå dette dukker opp, den er og for gammel til og reklameres hos komplett hvor den ble kjøpt hvis det har noe og si.

Cisco ruteren har en un-managed switch koblet opp til seg men denne er da offisielt støttet fra Cisco og kjører på egen størm, denne og ruteren har fungert ypperlig fram til dette begynte og skje.

 

Spør gjerne hvis du vil ha mer info da jeg vil få fikset dette problemet så fort som mulig.

 

Takker da for alle svar her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at EA-N66 har en DHCP-server som aktiveres ved denne feilen.

Du kan løse noe av problemet ved å endre gatewayadressen for enten Cisco eller EA-N66.

Da vil hvertfall ikke det bli konflikt mellom de to.

 

Jeg har selv EA-N66 satt opp som repeater og denne er heller ikke perfekt. Etter noen dagers drift, så må jeg som regel slå den av og på for at den skal fungere igjen. Trolig er det snakk om crappy firmware fra Asus sin side. Jeg har siste offisielle versjon: 1.0.1.7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, har du noen anbefaling til ny Gateway adresse for Asus'n?

Er ikke helt sikker på hva man kan sette den på uten problemer selv.

 

Jeg får vel se hva enden blir, ved mindre problemet ikke fikses innen grei tid må jeg nokk se etter noe annet da Trådløst nettverk trengs i husholdningen.

Bare sånn litt på spissen her, har du noe og anbefale der i stedet for Asus'n?

 

Takker da for svaret over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...