Gå til innhold

[Løst] Ekstern HDD: eSATA-tilkoblingen funker ikke


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Freecom Quattro 3.0 1TB disk med bl.a. eSATA-tilkobling for å bruke til Steam-samlingen min. Men jeg får den ikke til å fungere via eSATA. USB går fint men ved eSATA-tilkobling vises disken verken i BIOS eller Vista 64.

 

Er det noen innstillinger et eller annet sted som er feil?

 

I BIOS kan jeg sette "hovedinnstillingen" for harddiskene mine til enten IDE eller RAID. Jeg har satt den til IDE. Jeg har 3 vanlige harddisker (bl.a. to Velociraptorer hvis det har noe å si) som er koblet til SATA-plugg 1, 2 og 4... det skal vel ikke ha noe å si om jeg bruker plugg 4 istedenfor 3? Alle diskene funker som de skal.

 

eSATA-innstillingen kan være enten IDE, AHCI eller RAID. Her har jeg satt AHCI (har også prøvd IDE uten at det hjalp).

 

Hovedkortet er et MSI P7N Zilent som er oppgradert til siste BIOS-versjon (1.4).

 

Under Storage Controllers i Device Manager står det listet "JMicron JMB36X Controller" og "Microsoft iSCSI Initiator" (men kjører jeg MSI Live Update 5-programmet sier det at JMicron-driveren ikke er installert...)

 

Ved oppstart kommer en beskjed fra JMicron hvor det står at tilkoblingene er sjekket og ingen disker funnet.

 

Noen tips? Finnes det en generisk eSATA-driver jeg kan bruke isteden for JMicron-driveren? Er på randen av å reinstallere Vista i håp om at det skal fikse biffen, men... håper å slippe det! :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, da jeg koblet til med USB fikk jeg inntrykk av at det var noe FAT-greier. Og jeg fikk tilgang til å se innholdet på disken (preinstallerte verktøy og slikt), så filsystem skal ikke være problemet tror jeg. Etter å ha lest tråden du linket til står jeg igjen med at problemet enten er driver-relatert eller at eSATA-plugg/kabel er kaputt. Siden MSI Live Update 5 mener at driveren ikke er installert selv om kontrolleren er listet under Device Manager, så kan det kanskje være en slags konflikt et sted... :|

Lenke til kommentar

Vel, da jeg koblet til med USB fikk jeg inntrykk av at det var noe FAT-greier. Og jeg fikk tilgang til å se innholdet på disken (preinstallerte verktøy og slikt), så filsystem skal ikke være problemet tror jeg. Etter å ha lest tråden du linket til står jeg igjen med at problemet enten er driver-relatert eller at eSATA-plugg/kabel er kaputt. Siden MSI Live Update 5 mener at driveren ikke er installert selv om kontrolleren er listet under Device Manager, så kan det kanskje være en slags konflikt et sted... :|

 

Ja, kanskje noe med tilkoblingen, prøv å plugge den ut og vent i 5 minutter, så koble til igjen og vent i 5 minutter til. Eller du kan prøve å installere driveren til den eksterne HDD-en fra produsenten sin nettside. MSI Live Update eller Windows sin Update etc. leverer ikke alltid de nyeste driverne.

Endret av PokemonLuv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...