Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier kommer plutselig med strømregning!


Altitude

Anbefalte innlegg

Hoi!

 

Jeg bor i kollektiv sammen med 5 andre. Jeg har bodd der siden mars 2012 og har leiekontrakt langt fremover.

 

I kontrakten står det husleie + strøm, noe jeg var klar over da jeg flyttet inn!

 

Men helt siden jeg flyttet inn har jeg ikke betalt noe mer enn husleie, strøm har det aldri blitt sendt regning på eller komt telefoner om.

 

Men så idag fikk jeg regning for hele 2012 tom februar i år. Har utleier rett i dette? Og bare sende regning en gang i året?

 

Jeg har betalt depositum for to månder så jeg antar at det ikke er lurt å nekte og betale denne :hm:

 

( kan nevne at utleier aldri har tatt telefonen når noen har ringt han eller svar på meldinger ang ting som ikke stemmer ellers i huset )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så idag fikk jeg regning for hele 2012 tom februar i år. Har utleier rett i dette? Og bare sende regning en gang i året?

Han har nok det. Dette er godt innenfor foreldelsesfristen.

 

Han burde etter min mening akseptere at du betaler i avdrag. (Selv om du strengt tatt burde spart penger i påvente av å måtte betale for strøm etter avtalen.)

 

Husk at du kan "kreve at utleieren ... legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom" hvis han ikke har gjort det.

http://www.lovdata.n...17-003.html#3-4

 

 

 

Jeg har betalt depositum for to månder så jeg antar at det ikke er lurt å nekte og betale denne :hm:

(Depositum har lite med saken å gjøre.)

 

( kan nevne at utleier aldri har tatt telefonen når noen har ringt han eller svar på meldinger ang ting som ikke stemmer ellers i huset )

Dere kan jo ta en titt på Husleieloven § 2-10 og § 2-11:

 

§ 2-10. Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

 

§ 2-11. Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

http://www.lovdata.n...7-002.html#2-10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...