Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Omo Maskinrens ga ingen resultater

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk noen forslag her på forumet til å skaffe meg Omo Maskinrens for å få en renere vaskemaskin, og slik få renere klær.

"sluken" (eller hva den kalles) som ligger helt nederst i vaskemaskinen var allerede blitt renset 1-2 uker tidligere, så der gjorde jeg ikke noe.

Men ellers gjorde jeg som det sto skrevet på pakken utenom å vaske inne i selve maskinen (der hvor man kaster klærne inn i).

Jeg fylte hovedkammeret (der hvor man har vaskemiddel i), med en dose Omo Maskinrens, og satt den på 95 grader på naturvaskeprogrammet (husker ikke eksakt hva dette programmet kalles), siden dette er det eneste vaskeprogrammet som har en så høy vasketemperatur.

Etter at jeg hadde "renset" maskinen med Omo Maskinrens kastet jeg en bukse inn i den, som fra før egentlig ikke var noe særlig skitten eller støvete, men når jeg tok den ut igjen var det en del hår og støv på den, og dette kunne jeg også tydelig se på limrullen som jeg brukte på buksen etter at den var tørket.

Jeg har fått inntrykk av at dette middelet skulle ha renset maskinen totalt, og kvitte seg med støv, skitt, hår og vond lukt, men dette hadde nærmest ingen effekt.

- Burde jeg kjøre en ny omgang med Omo Maskinrens idag også, for å se om det kanskje kan funke bedre denne gangen?

- Er det ellers andre maskinrens midler som er bedre til å rense maskinen for skitt, støv og hår, og som dere heller vil anbefale?

- Hvorfor funket ikke dette?

- Ellers noen tips til å få et bedre resultat neste gang jeg bruker middelet? :)

Endret av Cooky
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville sjekket filteret i vaskemaskinen, tipper det er ganske tett og dermed ødelegger for vaskingen...

edit: ser du har gjort det, men sjekk gjerne at det er ganske fri flyt i slangen ut fra vaskemaskinen også.

Høres ut som om ett eller annet er tett ett sted.

Endret av aklla
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at dette middelet skulle ha renset maskinen totalt, og kvitte seg med støv, skitt, hår og vond lukt, men dette hadde nærmest ingen effekt.

Det skal ta vond lukt og seige guffer som kan danne seg der skittent såpevann blir liggende igjen og ikke skylles fullstendig ut, men støv og hår? Det bør normalt skylles ut av vann ved normal vasking. De eneste gangene jeg får klær til å bli mer lodne etter vask enn før, er når jeg vasker finskjorte sammen med ullgenser, eller glemmer å ta ut papirlommetørklær av bukselommene før jeg legger dem i maskinen.

Hvor kommer hår og støv fra i maskinen din? Har du et lofilter du ikke har funnet i tillegg til "sluken" du nevner? (På min maskin har jeg ikke tilgang til noe som ligner et "sluk".) Og om det skulle være noe der, er det lite sannsynlig at det kommer opp til maskinens vaskekammer, trommelen. Da må det jo strømme mot vannstrømmen.

Skrevet (endret)

Din beskrivelse "SLUKEN", som ligger nederst i vaskemaskinen, er helt sikket et LOFILTER! Det er ikke noe som heter sluk, eller sluken, på en vaskemaskin! Sluk ligger på gulvet og skal ta unna vann på gulvet! Og det vanlige er at det er montert avløpsrør på veggen, for vaskemaskiner. Avløpsslangen (fra vaskemaskinen), settes ned i dette røret og vannet går da til sluket. Eller direkte til Avløpsrøret.

Jeg har hele tiden undret på din plage, med bl.a. hår i vaskemaskinen. Det er normalt ikke nødvendig med Maskinrens! I alle fall ikke for de som sjekker klærne på forhånd, før de "kaster" klær inn i vaskemaskinen. Og samtidlig vasker på 60 grader, en gang i blandt.

På alle klær som skal vaskes bør en sjekke lommer, for papir, smuss/sand, o.l. Og fjerne slikt, før en legger det i vaskemaskinen. På nye klær kan det også være pålimte papirlapper, som må fjernes. Veldig møkkete klær (eks. med jord, sand, o.l.) fjernes slikt, før en legger klærne i maskinen. Samme med oljeprodukter, o.l. Slikt kan du lese om i div. vaskeråd, hvis du ikke har lært det hjemme.

At du får småpartikkler fra klærne på en "limrull" (beregnet for å fjerne hår/smuss på klær), er ikke utenkelig, spessielt på nye klær. Det vil nesten alltid feste seg partikkler fra de fleste klær (bl.a. bommull), på en slik limrull, selv om klærne er nyvasket og rene! Så hvorfor bruker du limrullen på nyvaskede klær, hvis du ikke ser at klærne er fulle av hår? Jeg undrer på hvor disse hårene, kommer fra! Er det meneskehår, dyrehår, eller....? Har selv bl.a. hund og vasker trekk til hundepose en gang i blandt, uten å ha dine problemer. Tar du feil av hår og tråder fra klesplagget, eller..... ?

Endret av geco5
Skrevet

Din beskrivelse "SLUKEN", som ligger nederst i vaskemaskinen, er helt sikket et LOFILTER!

Ja, det er nok det jeg mente :tease:

Det er snakk om menneskehår.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Hei. Satt akkurat på en vask med omo maskinrens på 60 grader for å vaske maskinen.. Men jeg slang også inn ett par håndkler og sokker. Leste så på pakken og der sto det at man skulle kjøre på 90 grader og med TOM maskin.

Er det "farlig" slik som jeg har gjort det? og burde jeg kjøre håndkleene på nytt for å skylle ut evnt. maskinrens rester?

på forhånd takk.. mvh klønete type

Skrevet

Jeg ville forhørt meg med Omo om noe hvis du ønsker ordentlig svar på det, men jeg vil tippe at maskinrensen er mindre effektiv. Er nok også en god idé å vaske håndkleene dine igjen.

Skrevet

De var stengt til fredag..litt lenge å vente siden den startet isted ;) Jeg tenker mest på om det ikke ligger igjen skadelige rester på håndkleene?

Selve maskinen var ikke så sinnsykt skitten, bare tenkte det var lurt å gjøre det en gang iblant:)

Takk for svar!

Skrevet

Tviler litt på at det er direkte farlig for deg eller håndkleene, men det kan jo kanskje føre til irritert hud og lignende hvis man er sensitiv for slikt. Hvis du noen gang kontakter Omo ang. dette hadde det vært interessant å høre hva de sier! :)

Kanskje (minst) like viktig som en slik maskinrens er vel å rense støvfilteret i maskinen. Tok en stund før jeg skjønte dette etter at jeg hadde flyttet ut hjemmefra for første gang, merket at det var mye støv i maskinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...