Gå til innhold

– Den nye konsollgenerasjonen vil ikke kunne kurere et sykt marked


Anbefalte innlegg

Det som koster er hovedsaklig å lage heftig grafikk, og en ny generasjon vil gjøre konkurransen her enda hardere, ergo vil den ikke kurere det syke markedet, men heller styrke den utviklingen vi dessverre allerede ser. Indiespill gjør det bra fordi de ikke bruker alle ressursene på grafikk, og storutgiverne har definitivt noe å lære av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som koster er hovedsaklig å lage heftig grafikk, og en ny generasjon vil gjøre konkurransen her enda hardere, ergo vil den ikke kurere det syke markedet, men heller styrke den utviklingen vi dessverre allerede ser. Indiespill gjør det bra fordi de ikke bruker alle ressursene på grafikk, og storutgiverne har definitivt noe å lære av det.

 

Det er viss sannhet i det du sier, men pen grafikk koster ikke nødvendigvis all verden hvis man er smart med lisensering av allerede eksisterende teknologi. Vi ser jo at EA får utviklerne sine til å lage nestegenerasjonsspill med DICE sin Frostbite 2, og sparer sannsynligvis en hel del penger på dette siden hvert av studioene slipper å bruke mye tid og ressurser på utvikling av in-house cutting edge teknologi. Dette tror jeg vi får se over hele linja fremover, fra Sony, MS, Ubisoft osv. Selvfølgelig har dette vært gjort før, men da i varierende grad og ikke alltid særlig effektivt.

 

Og med tanke på at next-gen konsollene får arkitektur som ligner både hverandre og PC, så kan vi vel ganske trygt konstatere at utviklingskostnadene ikke vil gå opp neste generasjon, men heller holde seg der de er eller i beste fall gå ned.

Lenke til kommentar

Det er viss sannhet i det du sier, men pen grafikk koster ikke nødvendigvis all verden hvis man er smart med lisensering av allerede eksisterende teknologi. Vi ser jo at EA får utviklerne sine til å lage nestegenerasjonsspill med DICE sin Frostbite 2, og sparer sannsynligvis en hel del penger på dette siden hvert av studioene slipper å bruke mye tid og ressurser på utvikling av in-house cutting edge teknologi. Dette tror jeg vi får se over hele linja fremover, fra Sony, MS, Ubisoft osv. Selvfølgelig har dette vært gjort før, men da i varierende grad og ikke alltid særlig effektivt.

 

Og med tanke på at next-gen konsollene får arkitektur som ligner både hverandre og PC, så kan vi vel ganske trygt konstatere at utviklingskostnadene ikke vil gå opp neste generasjon, men heller holde seg der de er eller i beste fall gå ned.

 

For mangfoldet i spillindustrien håper jeg selvsagt at du har rett i dette, men slik jeg har forstått det, så sier vel folk som Mark Rein at utviklingskostnadene må regne med å dobles - altså ikke noe tilsvarende den økningen vi så inn mot denne generasjonen, men likevel betydelig.

 

Det du skriver om både motorer og porting er helt riktig, og jeg skal ikke skryte på meg at jeg er verdens beste når det kommer til tech, men slik jeg har forstått det, så brukes mesteparten av ressursene på å lage teksturer/modellere omgivelser osv - og dette kan ikke bare "rasjonaliseres bort" selv om en bruker samme motor - om da ikke vi vil at spill skal bruke samme bakgrunn/klær/ansikter/annet på tvers. Men som sagt - jeg håper selvsagt du har rett og at nestegenerasjon vil hjelpe de mange utviklerne som per i dag taper penger - slik at vi kan vinne tilbake noe av det mangfoldet som gjorde bransjen så interessant i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mangfoldet i spillindustrien håper jeg selvsagt at du har rett i dette, men slik jeg har forstått det, så sier vel folk som Mark Rein at utviklingskostnadene må regne med å dobles - altså ikke noe tilsvarende den økningen vi så inn mot denne generasjonen, men likevel betydelig.

 

Det du skriver om både motorer og porting er helt riktig, og jeg skal ikke skryte på meg at jeg er verdens beste når det kommer til tech, men slik jeg har forstått det, så brukes mesteparten av ressursene på å lage teksturer/modellere omgivelser osv - og dette kan ikke bare "rasjonaliseres bort" selv om en bruker samme motor - om da ikke vi vil at spill skal bruke samme bakgrunn/klær/ansikter/annet på tvers. Men som sagt - jeg håper selvsagt du har rett og at nestegenerasjon vil hjelpe de mange utviklerne som per i dag taper penger - slik at vi kan vinne tilbake noe av det mangfoldet som gjorde bransjen så interessant i utgangspunktet.

 

Mark Rein vil vel bare ha et påskudd for å ta dobbel pris for lisensiering av UE4 siden det er der han tjener penger. En Ubisoft-executive sa vel nylig at kostnadene ville holde seg på det samme hvis jeg ikke husker feil.

 

Når det gjelder innholdsgenerering(teksturer, modeller, animasjoner) så er nok det en ressurskrevende jobb, men modellene og teksturer skaper man gjerne i en del høyere oppløsning enn konsollene kan bruke siden man trenger penere assets til PC-versjonen og skalerer dem ned til konsoll-versjonen, så dette vil neppe føre til noen økning i ressursforbruk.

 

Og til slutt, håper som deg at indie-utviklerne får fritt spillerom på de nye konsollene, jeg vil ha alt av mobilspill og lignende på konsoll, med cross-save og alt det der. Det er der mye av kreativiteten i dagens spillbransje finnes.

 

Men la oss også beholde noen blockbustere bare for moro skyld. For fanboykriger og den slags.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Jeg vil ha rom for både de store blockbusterne, middelspillene og de mindre utgivelsene. Det jeg føler vi først og fremst mister er de spillene i mellom, og jeg tviler vel egentlig på at det vil bedre seg i fremtiden - men det er lov å håpe!

 

Er ellers ikke uenig i noe av det du skriver, og det kanskje største spørsmålet blir om de som er ansvarlig for slikt klarer å holde igjen på budsjettene der det gir mening - i så fall bør ikke spill flest bli spesielt mye dyrere - men storselgere som Battlefield, Gears eller GTA kanskje kan ta ting til et nytt level - både når det kommer til grafikk og ressursbruk :)

Lenke til kommentar

Selvsagt. Jeg vil ha rom for både de store blockbusterne, middelspillene og de mindre utgivelsene. Det jeg føler vi først og fremst mister er de spillene i mellom, og jeg tviler vel egentlig på at det vil bedre seg i fremtiden - men det er lov å håpe!

 

Er ellers ikke uenig i noe av det du skriver, og det kanskje største spørsmålet blir om de som er ansvarlig for slikt klarer å holde igjen på budsjettene der det gir mening - i så fall bør ikke spill flest bli spesielt mye dyrere - men storselgere som Battlefield, Gears eller GTA kanskje kan ta ting til et nytt level - både når det kommer til grafikk og ressursbruk :)

 

De vil nok forsøke, men jeg tror det er nokså risikofylt, se for eksempel på Bioshock Infinite som har tatt 6 år å lage og er godt likt av både fans og kritikere - det er mye som tyder på at salget ikke har gått alt for bra hvis vi ser på uoffisielle kilder som Vgcharts(siden vi ikke har fått offisielle data). Det kan nok være fort for en utgiver å overvurdere en series popularitet og sprøyte inn mer penger enn man kan tjene inn.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

 

I mars meldte toppsjefen i EA, John Riccitiello, sin avgang. Årsaken var i følge han selv at selskapet hadde tapt for mye penger under hans kontroll. En av storsatsingene under både Riccitiello og Zeschuks styre var Star Wars: The Old Republic, som ble ryktet å være det dyreste spillet noen sinne laget. Zeschuk mener derimot at Riccitiello ikke var årsaken, men at han var et offer av dette såkalte «syke markedet».

 

Spillerene er markedet.

 

Jeg er fryktelig sent ute å svare på dette, jeg er ikke så ofte inne her. Uansett, det der er en ekstrem forenkling i beste fall. Mener du at f.eks. boligmarkedet består av kun boligkjøpere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...