Gå til innhold

Hackintosh Eller Mac


Anbefalte innlegg

http://appleinsider....na-macbook-pros

 

http://eyesinfo.com/_wsn/page9.html

 

http://www.theretina...c.com/info.html

 

https://discussions....art=15&tstart=0

 

Hadde personlig kjøpt pc fra Asus (6k+), Dell (8k+) eller Acer (10k+) dersom jeg skulle hatt en lett og god pc til bilderedigering og slikt. Filmredigering kan en glemme på en bærbar dersom resultatet skal være salgbart til gode summer.

 

 

En kan installere hvilken som helst ssd dersom en er redd for å miste data, noe en ikke kan med de dritt ssd-ene i mac-bookene med rentina fordi er loddet fast :X

 

I tillegg må en alltid ha backup uansett om datamaskinen er verdens mest feilfrie.

Endret av Vebb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://appleinsider.com/articles/13/03/08/users-report-fan-speed-issues-with-apples-latest-retina-macbook-pros

 

http://eyesinfo.com/_wsn/page9.html

 

http://www.theretinaclinic.com/info.html

 

https://discussions.apple.com/thread/4034848?start=15&tstart=0

 

Hadde personlig kjøpt pc fra Asus (6k+), Dell (8k+) eller Acer (10k+) dersom jeg skulle hatt en lett og god pc til bilderedigering og slikt. Filmredigering kan en glemme på en bærbar dersom resultatet skal være salgbart til god summer.

 

Retinaen trenger en ny modell, men noen av disse problemene har jeg sett vekk ifra, men at bildet brennes inn i skjermen er en for stor faktor. men jeg ser at du reffererer til MBP retina-modellen, jeg skal bare ha en vanlig MBP

Lenke til kommentar

Uff, her var det mye tullpjatt og uvitenhet (fra det jeg vil kalle unge barnerumper). :)

 

Mac OS X, Linux, Windows, med flere har alle sine styrker og svakheter. De er alle hatet og elsket, det kommer helt an på brukeren og hva han/hun foretrekker. Jeg kan ta meg selv som eksempel:

 

- Selv brukte jeg i starten kun Windows, dette var fra vi fikk første datamaskin hjemme (ca 5 år).

- Så var det Linux (Mandrake, Fedora med flere), kombinert med Windows av og på (2-3 år).

- Så Mac OS X en stund, med Windows på siden etter en god stund (1-2 år).

- Så ble det mest Windows igjen, kombinert med litt Mac OS X (to stasjonære)(6 år).

 

Jeg bruker faktisk begge Windows PC-ene til alt mulig rart. Windows (7) er nå foretrukket OS og jeg har aldri problemer med sånt som kræsj, møkka-ware, ustabilitet o.s.v. Jeg er faktisk utrolig fornøyd med hvor godt og stabilt Windows 7 er. Ja, jeg har faktisk ingen ankepunkter overhodet, noe som er rart siden jeg er utrolig kresen og kravstor av meg.

 

Forklaringen er antagelig maskinvaren (+ at jeg ikke er komplett idiot når det gjelder vedlikehold av operativsystemet og programvaren). Den bærbare er selvsagt en ASUS og den stasjonære er selvbygd (også med mye ASUS i seg). Hadde jeg derimot valgt noe billigskrot ville saken ganske sikkert vært en annen.

 

Poenget er dette: Man kan ikke alltid skylde på Windows om man har problemer og man har falt for valget å kjøpe noe billig dritskrot eller bruker PC-en feil (ja, mange gjør faktisk det - de trykker i vildens sky på alt av knapper uten å forstå hva de driver med).

 

EDIT:

 

Jeg skal gi Mac OS X følgende: Det er et mer brukervennlig OS når man er nybegynner eller dum som et brød tvert igjennom. Årsaken er ikke nødvendigvis at GUI-et kanskje er litt smidigere inniblant og enklere å forstå, men at man i større grad slipper den tekniske biten.

 

Til trådstarter: Hackintosh kan du bare glemme ville jeg ikke anbefalt, det er ikke annet enn en uber-hackeløsning som etter det jeg har forstått fungerer bare middels godt.. Alt ettersom hvordan man ser på det (jeg anser meg selv som rimelig "computer savvy", og jeg ville aldri forsøkt å bygge en jævla hackintosh, snakk om bortkastede penger).

Endret av Mr. Krangle
Lenke til kommentar

Har laget en hackintosh selv, og det fungerer helt fint, dersom du har kunnskapen til å bygge en og bruker de riktige delene. I tillegg går du i dag grafikk kort - 7970 og 680 som er tilpasset osx. Ytelsen vil bli den samme som om det var en mac eller bedre, men dette er enklest å få til om du bygger en stasjoner. En ting som kan gjøre byggingen av en hackintosh lettere er å installere programvaren gjennom optisk drev. Dersom det skal gjøre på en bærbar skal en være ganske heldig med bios- instillinger fra fabrikk (må være EFI) i tillegg tror jeg de fleste pc-er med windows 8 har en form for sperre - usikker. Du må huske at hackintosh bare støtter Intel prosessorer ;)

 

Hvis du følger denne listen skal det være pice of cake: http://www.tonymacx8...march-2013.html

 

Ytelsen kan og er ofte bedre enn å kjøpe seg en mac-stasjoner fra appstore ;)

 

Tror jeg hadde bygget den som heter: http://www.tonymacx86.com/339-building-customac-buyer-s-guide-march-2013.html#mini_deluxe

 

Her er en liste du kan følge: http://www.prisjakt.no/list.php?l=45705&view=o

 

Følge instruksene her: http://www.tonymacx86.com/61-unibeast-install-os-x-mountain-lion-any-supported-intel-based-pc.html

 

Ser ut som at de går ut fra at du har en mac tilgjengelig ;P

Endret av Vebb
Lenke til kommentar

Har laget en hackintosh selv, og det fungerer helt fint, dersom du har kunnskapen til å bygge en og bruker de riktige delene. I tillegg går du i dag grafikk kort - 7970 og 680 som er tilpasset osx. Ytelsen vil bli den samme som om det var en mac eller bedre, men dette er enklest å få til om du bygger en stasjoner. En ting som kan gjøre byggingen av en hackintosh lettere er å installere programvaren gjennom optisk drev. Dersom det skal gjøre på en bærbar skal en være ganske heldig med bios- instillinger fra fabrikk (må være EFI) i tillegg tror jeg de fleste pc-er med windows 8 har en form for sperre - usikker. Du må huske at hackintosh bare støtter Intel prosessorer ;)

 

Hvis du følger denne listen skal det være pice of cake: http://www.tonymacx8...march-2013.html

 

Ytelsen kan og er ofte bedre enn å kjøpe seg en mac-stasjoner fra appstore ;)

Interessant! Da må det ha kommet seg betydelig siden sist gang jeg leste om det (er nok en stund siden).

Lenke til kommentar

Uff, her var det mye tullpjatt og uvitenhet (fra det jeg vil kalle unge barnerumper). :)

 

Mac OS X, Linux, Windows, med flere har alle sine styrker og svakheter. De er alle hatet og elsket, det kommer helt an på brukeren og hva han/hun foretrekker. Jeg kan ta meg selv som eksempel:

 

- Selv brukte jeg i starten kun Windows, dette var fra vi fikk første datamaskin hjemme (ca 5 år).

- Så var det Linux (Mandrake, Fedora med flere), kombinert med Windows av og på (2-3 år).

- Så Mac OS X en stund, med Windows på siden etter en god stund (1-2 år).

- Så ble det mest Windows igjen, kombinert med litt Mac OS X (to stasjonære)(6 år).

 

Jeg bruker faktisk begge Windows PC-ene til alt mulig rart. Windows (7) er nå foretrukket OS og jeg har aldri problemer med sånt som kræsj, møkka-ware, ustabilitet o.s.v. Jeg er faktisk utrolig fornøyd med hvor godt og stabilt Windows 7 er. Ja, jeg har faktisk ingen ankepunkter overhodet, noe som er rart siden jeg er utrolig kresen og kravstor av meg.

 

Forklaringen er antagelig maskinvaren (+ at jeg ikke er komplett idiot når det gjelder vedlikehold av operativsystemet og programvaren). Den bærbare er selvsagt en ASUS og den stasjonære er selvbygd (også med mye ASUS i seg). Hadde jeg derimot valgt noe billigskrot ville saken ganske sikkert vært en annen.

 

Poenget er dette: Man kan ikke alltid skylde på Windows om man har problemer og man har falt for valget å kjøpe noe billig dritskrot eller bruker PC-en feil (ja, mange gjør faktisk det - de trykker i vildens sky på alt av knapper uten å forstå hva de driver med).

 

EDIT:

 

Jeg skal gi Mac OS X følgende: Det er et mer brukervennlig OS når man er nybegynner eller dum som et brød tvert igjennom. Årsaken er ikke nødvendigvis at GUI-et kanskje er litt smidigere inniblant og enklere å forstå, men at man i større grad slipper den tekniske biten.

 

Til trådstarter: Hackintosh kan du bare glemme, det er ikke annet enn en uber-hackeløsning som etter det jeg har forstått fungerer bare middels godt.. Alt ettersom hvordan man ser på det (jeg anser meg selv som rimelig "computer savvy", og jeg ville aldri forsøkt å bygge en jævla hackintosh, snakk om bortkastede penger).

 

vist skrevet. Alle Os har sine bruksområder. Men for den gjennomsnittlige pc bruker er OS X det beste. Windows 7 er bra, men har masse potensiale mangen ikke benytter seg av. Linux derimot(spesielt med tanke på ubuntu) er veldig bra, men bare 25% ferdig, resten må man kode selv, men har potensiale.

 

MEN nå er det å bemerke at jeg bare har hatt dårlige windows pcer med svakt hardware, billig pcer. Jeg kan ikke legge hele skylden på Windows, men windows er et mer krevende oprativsystem enn både linux og OS X.

 

I tilleg må jeg si at jeg ikke er en noob. Jeg kan ikke alt om pc, og da windows, men nok til å kunne ta vare på en pc og holde den ved like. Men den jobben orker jeg ikke lengre. Jeg vet at jeg kan få gode pcer til langt under 10 000. Men jeg har mistet litt av tilliten min til windows(ikke 8, det tror jeg blir bedre etter ett par oppdateringer og tid). Det jeg vet at når jeg kjøper en mac, er at jeg får akkuratt det jeg trenger av specs m.m., og en stabil bra pc som varer i mange år uten krasj, vedlikehold og lagg (med untak).Og siden jeg vet å ta vare på pc, og har peil.

 

Men når det er snakk om å instalere os x på en laptop, så virker det som på dere at det kan bli problematisk, selv om jeg klarer å starte det fra BIOS. Jeg har hørt dette flere steder, men kan ikke skjønne hvordan mine venner kan hevde at det vil gå så smertefritt?

 

Jeg har også funnet Minecraft svært fassinerende. Men faktisk har jeg ikke kunne spille det uten lagg, selv på laveste grafikk. Det sier noe om pcene jeg har eid. men faktisk etter å ha instalert ubuntu, har jeg faktisk kunnet spille det, men fortsatt med en god del lagg. Gjort det på en rekke andre pcer. Ærligtalt så foretrekkerjeg ubuntu fremfor windows, men mange av mine spill er windows baserte, i tilleg er det mye koding og slikt jeg ikke tar meg tid til

Endret av Vetle.andre
Lenke til kommentar

Men på dette tidspunktet er også et mac-kjøp aktuelt fordi jeg ønsker å virkelig ta skrittet inn i apples økosystem med en mac som kjører OS X. Det var derfor jeg oprettet denne tråden, for å sjekke mulighetene for å kjøpe en billiger windows pc og instalere OS X på den. For Mountain lion er den største faktoren, ved siden av design, levetid og hardware(delvis)

Lenke til kommentar
[..] Linux derimot(spesielt med tanke på ubuntu) er veldig bra, men bare 25% ferdig, resten må man kode selv, men har potensiale.
Uff, all selvkodingen i Linux er noe man fort blir lei. Jeg ble ihvertfall det. Jeg kunne sitte limt til PC-skjermen opp til 3 uker i strekk for å stadig perfeksjonere noe men det ble aldri 101% bra. Det der var slitsomme tider. :)

 

[..] Det jeg vet at når jeg kjøper en mac, er at jeg får akkuratt det jeg trenger av specs m.m., og en stabil bra pc som varer i mange år uten krasj, vedlikehold og lagg (med untak).Og siden jeg vet å ta vare på pc, og har peil. [..]

Det samme gjelder for meg - men med Windows.. I tillegg føler jeg meg ikke så "fri" i Mac OS X, som jeg gjør i Windows. I tillegg syns jeg Mac er dyrt (hehe, men det er kanskje fordi all Windows-programvare er pirat...!).

 

Jeg har hatt to stk. Mac bærbare og flere Mac Minier, men aldri en Mac som var ment å være hovedmaskin (stasjonær), og det er fordi jeg da ville låst meg selv inne. Behovet for å installere mer eller bedre minne, litt mer diskplass, en annen strømforsyning o.s.v. kan oppstå rimelig fort (enten fordi det er nødvendig eller fordi man bare vil spandere litt på seg selv..).

Endret av Mr. Krangle
Lenke til kommentar

Det samme gjelder for meg - men med Windows.. I tillegg føler jeg meg ikke så "fri" i Mac OS X, som jeg gjør i Windows. I tillegg syns jeg Mac er dyrt (hehe, men det er kanskje fordi all Windows-programvare er pirat...!).[/size]1

 

Jeg har hatt to stk. Mac bærbare og flere Mac Minier, men aldri en Mac som var ment å være hovedmaskin (stasjonær), og det er fordi jeg da ville låst meg selv inne. Behovet for å installere mer eller bedre minne, litt mer diskplass, en annen strømforsyning o.s.v. kan oppstå rimelig fort (enten fordi det er nødvendig eller fordi man bare vil spandere litt på seg selv..).2

 

1.

 

Jeg bruker egentlig bare windows for å game. Med pages og Keynote vil jeg nok bare bruke os x på macen til vanlig bruk, samt noe gaming. Samtidig som det kan være litt vrient å navigere rundt etter filer i os x, føler jeg meg ikke spesielt innesperret, selv om os x gir den noen restriksjoner

 

2.

 

Jeg vil nok tvilsomt komme bort i slike saker, det var derfor ikke et stort offer når jeg tenkte over å kjøpe en MBP Retina.

Lenke til kommentar

vist skrevet. Alle Os har sine bruksområder. Men for den gjennomsnittlige pc bruker er OS X det beste. Windows 7 er bra, men har masse potensiale mangen ikke benytter seg av. Linux derimot(spesielt med tanke på ubuntu) er veldig bra, men bare 25% ferdig, resten må man kode selv, men har potensiale.

 

MEN nå er det å bemerke at jeg bare har hatt dårlige windows pcer med svakt hardware, billig pcer. Jeg kan ikke legge hele skylden på Windows, men windows er et mer krevende oprativsystem enn både linux og OS X.

 

I tilleg må jeg si at jeg ikke er en noob. Jeg kan ikke alt om pc, og da windows, men nok til å kunne ta vare på en pc og holde den ved like. Men den jobben orker jeg ikke lengre. Jeg vet at jeg kan få gode pcer til langt under 10 000. Men jeg har mistet litt av tilliten min til windows(ikke 8, det tror jeg blir bedre etter ett par oppdateringer og tid). Det jeg vet at når jeg kjøper en mac, er at jeg får akkuratt det jeg trenger av specs m.m., og en stabil bra pc som varer i mange år uten krasj, vedlikehold og lagg (med untak).Og siden jeg vet å ta vare på pc, og har peil.

 

Men når det er snakk om å instalere os x på en laptop, så virker det som på dere at det kan bli problematisk, selv om jeg klarer å starte det fra BIOS. Jeg har hørt dette flere steder, men kan ikke skjønne hvordan mine venner kan hevde at det vil gå så smertefritt?

 

Jeg har også funnet Minecraft svært fassinerende. Men faktisk har jeg ikke kunne spille det uten lagg, selv på laveste grafikk. Det sier noe om pcene jeg har eid. men faktisk etter å ha instalert ubuntu, har jeg faktisk kunnet spille det, men fortsatt med en god del lagg. Gjort det på en rekke andre pcer. Ærligtalt så foretrekkerjeg ubuntu fremfor windows, men mange av mine spill er windows baserte, i tilleg er det mye koding og slikt jeg ikke tar meg tid til

 

Når du snakker om Linux sier du at man må kode selv, hva legger du i det?

Jeg bruker Linux daglig og trenger ikke å kode noe som helst.

Kan nevne at jeg bruker Linux til enkel bildebehandling, spille musikk, se filmer og surfe på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vist skrevet. Alle Os har sine bruksområder. Men for den gjennomsnittlige pc bruker er OS X det beste. Windows 7 er bra, men har masse potensiale mangen ikke benytter seg av. Linux derimot(spesielt med tanke på ubuntu) er veldig bra, men bare 25% ferdig, resten må man kode selv, men har potensiale.

 

Skal like se deg bevise den påstanden der!

 

Men tipper du enten er veldig ung, og\eller har lav kompetanse. Siden du klarer å hoste opp slike merkelige utsagn, som ikke stemmer med virkeligheten.

 

Greit å få med at dette er DINE meninger, og ikke en sannhet. Noe det langt ifra er, når det er helt klart at 1: Du er en Apple fanboy 2: Som enkelte påstår, så er det ikke usannsynlig at du bare er ute etter oppmerksomhet\troller.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Begge deler, ung(det vil si student). Men jeg vil nå påstå at det er ganske riktig selv

 

Begge deler, ung(det vil si student). Men jeg vil nå påstå at det er ganske riktig selv.

 

Venter på motargumenter slik at jeg kan øke min kompetanse. Men er i en middels kompetent klasse. Ikke noob, men ikke geni, kan nå inrømme at dette ikke dekker mitt "fagområde"

 

1: Du er en Apple fanboy 2: Som enkelte påstår, så er det ikke usannsynlig at du bare er ute etter oppmerksomhet\troller

 

1.Ved at du kaller meg en "Apple Fanboy" går jeg utifra at du er en windows/linux bruker, kanskje apple kritisk? Det har seg faktisk slik at for så lenge tilbake var jeg veldig apple kritisk selv. Jeg tenkte aldri i verden på å kjøpe meg en Mac. Det var først da jeg fikk min Ipad 3 til jul at jeg sakte men sikkert ble mer og mer "Apple venlig". Det var tilslutt da jeg så spesifikasjonene på de nye MBP 15 tommer og MBP Retina at jeg virkelig fikk lyst på en. Jeg trode tidligere at macene bare hadde dårlige specs og grafikkort. Og sammen med mine dårlige windows opplevelser, har jeg blitt noe av en apple fanboy.

 

2.Den stiller jeg meg spørrende til

Endret av Vetle.andre
Lenke til kommentar

Det du kaller for koding består vanligvis i å legge til noen ekstra repositories for å få tilgang til mere programmer. Det er langt i fra hva jeg forbinder med koding og langt enklere. Egentlig helt triviellt.

 

Jeg er fornøyd bare jeg klarer det, men synes terminal gir mer mening en command prompt

Lenke til kommentar

Hehe, terminal og command promt er jo det samme. Men du behøver ikke bruke dem for å legge til 3 parts programmer(som du kaller det for). Du legger kun til repository i software installeren/pakke behandleren.

 

klar over det, men med tanke på hvordan kommandoene er bygd opp osv., jeg og linux er ikke bestevenner, vi har ikke brukt særlig mye tid sammen.

 

men Third-party software/apps om du vil, og om vi kunne legge håningene/ insiuneringene om min inkompetanse til side når det kommer til linux ville det vært flott

 

 

Endret av Vetle.andre
Lenke til kommentar

problemet vis vi sammenlinger datamaskiner etter pris, i da macens tilfelle, at du får mye mer hardware da, og det er ingen andre laptoper maskinvaremessig lik med macen i samme prisklasse. Man må samenligne både pris, maskinvare og bruksområde. Jeg ønsker åkjøpe en mac fordi den tilfredstiller meg på alle disse feltene(selv om prisen er litt for høy, er det noe jeg er villig i å betale for en datamskin som har så lang levetid)

 

Så i prinsippet mener du at det er helt feil å sammenligne disse:

Apples Macbook Pro

Asus sin konkurrent

Samsungs konkurrent

Lenovo Thinkpad

HP Elitebook

?

 

Hvis ja - hvorfor det? De har mer eller mindre samme ytelse. Den største forskjellen er åpenbart operativsystemet. Jeg vil faktisk si at de nevnte maskinene konkurrerer på pris, maskinvare og bruksområde. Prisen varierer faktisk mindre enn 1000 kroner fra billigste til dyreste og specs er veldig like.

 

At du ønsker å ta et skritt inn i Apples økosystem skal jeg ikke kommentere. Jeg respekterer det valget, men det er uttalelsene dine som ikke henger på grep i det hele tatt. Jeg lurer egentlig litt på hvorfor du i det hele tatt opprettet tråden når du allerede vet svaret ;)

 

Jeg vil påstå at de nevnte maskinene holder like lenge som Apple sin maskin gitt at man behandler de likt. Jeg har sett flere tilfeller hvor folk nærmest kaster fra seg den billige maskinen og med en gang de har et Apple-produkt behandler de den som den var verdt alle pengene på jorden. Det er klart holdbarheten blir forskjellig på slike produkter hvor det billige produktet får stempelet som "dårlig".

 

Men på dette tidspunktet er også et mac-kjøp aktuelt fordi jeg ønsker å virkelig ta skrittet inn i apples økosystem med en mac som kjører OS X. Det var derfor jeg oprettet denne tråden, for å sjekke mulighetene for å kjøpe en billiger windows pc og instalere OS X på den. For Mountain lion er den største faktoren, ved siden av design, levetid og hardware(delvis)

 

Som sagt over; levetid er et ikke-diskusjonstema. Design; det er subjektivt. Hardware; for samme pris som et Apple-produkt kan en få kraftigere hardware, men en kan også velge kvalitativt - d.v.s velge et produkt med god holdbarhet og det behøver ikke bety at det er Apple. De er ikke eneste som lager maskiner i aluminium.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...