Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke overklokket samt aktivert Hyper-Threading Asus P8Z68-V PRO/GEN3 og i7-2600k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et Asus P8Z68-V PRO/GEN3 sammen med en i7-2600k på et Windows x64-system. Problemene er som følger

  1. Ikke mulig å overklokke. Hverken direkte i BIOS eller bruk av egen programvare fra Asus
  2. Ikke mulig å aktivere Hyper-Threading
  3. Turbo boost blir ikke aktivert (3.4 Ghz til 3.8)

Det er ingenting av innstillinger som skulle tilsi at de tre ovenfornevnte problemer skulle oppstå da alt ser normalt ut i BIOS. Problemet er derfor at virkningen av innstillingene er fraværende. For å løse problemet har jeg prøvd følgende.

  1. Flashe BIOS til nyere versjon
  2. Resette alt av instillinger
  3. Degradere BIOS

Problemene vedvarer og de kom akutt etter å ha virket utmerket et års tid. Ingen andre symptomer på feil har oppstått og har ikke opplevd andre driftsproblemer eller vansker. Andre innstillinger medfører forandring så det er ingen grunn å tro det er hovedkortet som helhet, eller CPU, som er problemet. Har tidligere drevet moderat overklokking i området 4.2 til 4.4 med nøye overvåking av temperatur og lav/moderat vcore. Har ikke vært i kontakt med Asus vedrørende problemet.

 

Alle forslag og innspill mottaes med takk. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er nå løst. Det viste seg å være en feil i Windows 7 x64. Om dette skyldes en gjennomgående feil i operativsystemet eller lokale tilfeldigheter vites ikke. Problemet ble løst etter jeg kjørte en reperasjon av operativsystemet.

 

edit: Ser ut som jeg får forskjellig visningsnavn avhengig om man logger seg på med innloggingsID eller e-postadresse selv om begge har utgangspunkt i samme konto. Snasent.

Endret av ziggurat
Lenke til kommentar

Åssen kan en feil med Win 7 rote det til i BIOS?

Hva som har skjedd er i dette tilfelle ikke mulig for meg å si, utenom at en tilbakesetting av Windows løste problemet. For å spekulere kan man fint overklokke og foreta andre innstillinger i OS, da med egne programmer. Kanskje det har skjedd et eller annet her. Mest trolig en av disse særdeles uvanlige hendelsene jeg aldri får svar på. Irriterende, for jeg vil vite om dette er noe som kan skje igjen og hva det skyldes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...