Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC-fryser jevnlig under spilling. Usikker på årsak?


Anbefalte innlegg

Specs:

AMD FX 6100 Six-Core Processor (3.3GHz)

AMD Radeon HD7870

Corsair CX 600W (PSU)

8GB RAM

 

Etter å ha oppdatert strømforsyning fra 450W til 600W, og fra NVIDIA GT630 til AMD Radeon HD7870 har jeg opplevd problemer med PCen min.

 

Det første var at PCen min uventet slo seg av under spilling av Battlefield 3, satt på ultra. Da PCen var restartet og jeg fikk sjekket temperaturen, var tempen på 40-50C.

 

Dette er et problem som har gjentatt seg. Prøvde å reinstallere driverne til skjermkortet, samt slette alt som tilhørte de forrige driverne - og PCen har sluttet å restarte seg selv - men problemet nå er at spillet gjerne fryser. Hele PCen fryser. Jeg får ikke gjort noe som helst, ikke CTRL+ALT+DELETE, ALT+TAB eller noe. Blir tvunget til å restarte PCen. Går 20 minutter med spilling før spillet fryser.

 

Før jeg oppgraderte strømforsyning og skjermkort så har jeg aldri opplevd slike feil med PCen. Dette er første gang noe slikt skjer.

 

Jeg lurer på - hva gjør jeg? Hva kan være galt?

Endret av Nutzg0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Det virket som om det hele løste seg, spilte BF3 i over 1,5t uten noen problemer. Men etter 1,5t så låste det seg igjen. Prøvde å la PCen hvile litt, deretter spille igjen. Da gikk det ca 30 minutter, fremdeles samme feil. PCen bare slår seg rett av, strømmen bare kuttes rett av. Hva kan være feilen?

Lenke til kommentar

Høres mer ut som en HDD feil, men da kan du teste MEMTEST, google det og sjekk om prosedyren for å gjøre det (litt stress, men det er hva jeg ville gjort først).

Gir den error, er det ram brikken(e) som er defekt.

Hvis det går smooth, da har nok harddisken din ryket. Har egentlig en stor sommerfugl for at det er HDD altså.

 

Har du en annen HDD du kan installere OS på?

Endret av Slemdorull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En HDD forårsaker ikke at maskinen bryter strømmen tvert, slik jeg forstod TS er tilfellet her. Bluescreens og utallige feilkoder, problemer med pakking/utpakking o.l. er derimot symptomer på HDD-problemer.

Det som derimot er vanligste årsak her er tap av power-good(eller som Chavalito nevner selv, temperatur), enten forårsaket av defekt hovedkort, skjermkort eller psu. Mtp. at både skjermkort og PSU nylig er byttet ligger nok feilen der, og henger meg på Chavalito sitt innlegg angående hva du bør sjekke først.

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en måned siden kollapset pc'n min tvert sammen, frøs alt. Spesielt "windows.explorer", så måtte jeg cold boote. Oppstart av bios gikk tregt, HDD var det siste jeg sjekket, fordi jeg ikke kunne fatte at det var den som var defekt,

 

Bluescreen, treg boot, boot error kan være dårlige sektorer,

,- jeg sitter nå på den nye, uten problemer! Skjønner tankesettet ditt, men hvis harddisken din fryser sånn ca @hver time. er det HDD/SDD.

 

,- Kan være temperaturer også, men det håper jeg du sjekker nå, as we speak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En HDD forårsaker ikke at maskinen bryter strømmen tvert, slik jeg forstod TS er tilfellet her. Bluescreens og utallige feilkoder, problemer med pakking/utpakking o.l. er derimot symptomer på HDD-problemer.

Det som derimot er vanligste årsak her er tap av power-good(eller som Chavalito nevner selv, temperatur), enten forårsaket av defekt hovedkort, skjermkort eller psu. Mtp. at både skjermkort og PSU nylig er byttet ligger nok feilen der, og henger meg på Chavalito sitt innlegg angående hva du bør sjekke først.

 

Jaha?

Kan vel komme med eksempelvis av andre linker, men det får vel holde.

Endret av Slemdorull
Lenke til kommentar

Nice try, men slår PC'en seg av som TS sier, så er det veldig sjelden HDD feil. enten låser den seg, eller man får en restart, men slå seg av? Nei, det tror jeg ikke, har tross alt holdt på med PC'er i over 20 år, og har aldri opplevd at en PC slår seg av spotant pga av HDD feil.

 

Hvis den derimot låser seg mer eller mindre hver time, og han har en Crucial M4 SSD, da er det den berømte firmware buggen han har. Men som sagt, slår PC'en seg av, da er muligheten stor for at det skyldes høy temperatur på CPU eller PSU. Jeg har prøvd å finne en test av den PSU'en TS har, men har ikke funnet noe så langt. Merkelig vil jeg si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Chavalito sier.

For øvrig kan man enkelt sjekke integriteten på windows filene ved å starte CMD som administrator og kjøre kommandoen sfc /scannow. En annen feil jeg ofte har opplevd er at korrupt minne skaper ustabilitet på pcen men har aldri opplevd at det har ført til pcen har slått seg av.

 

Og det kan sjekkes ut ved å laste ned memtest86 programmet installere det på en usb minne pinne evnt brenne ut på en cd ( hvis man er oldskool) og kjøre dette noen timer. Da helst med en RAM brikke av gangen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PCen ble formatert, og det hadde egentlig ingen forskjell.

 

Problemet så ut til å ligge i at *damdamdam* - strømkontakten mellom PSU og hovedkort satt løst/satt ikke ordentlig i. Satte den ordentlig i, og PCen har nå fungert helt supert siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...