Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har for øyeblikket en Derbi senda baja 125 sm og lurer på om det er verdt å bytte til r-sykkel? Tenker da på en CBR, GPR eller YZF(4takt) til rundt 30k.

Jeg får solgt min til en venn for rundt 28-29k med GPR-effektanlegg.(2012, 2200km).

 

Og er det mye dyrere med forsikring på disse syklene?

 

Hvilke fordeler har man med r-sykkel i forhold til sm?

 

Grunnen til at jeg har lyst å bytte er pga. toppfarten, den kommer såvidt opp i 100, blir litt tamt.( Ikke at jeg har så store planer om å kjøre noe vanvittig fort)

Så hvis jeg får tak i en sm som er litt sprekere og går fortere så foretrekker jeg det i stedet for r-sykkel, siden sm er mer brukervennlig på grusvei/terreng og mere leken.

 

Kom gjerne med fordeler og ulemper med R vs. SM.

 

 

Mvh

 

MNL :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsikringspremie avhenger fra selskap til selskap. For min egen del ville årspremien for ansvar på en 2012 Senda 125 SM med 20% bonus, samt rabatt for verneutstyr, blitt 5000 hos Gjensidige.

Tilsvarende forsikring for en 2012 YZF R125 ville blitt nesten 8800.

 

YZF-en er 20 kg tyngre men har nok også noe kraftigere motor (11 kW). Jeg finner ikke motoreffekt på Senda Baja, men om denne er representativ kan du anta ca 8,6 kW. Alt i alt neppe så mye forskjell fartsmessig.

 

Fordeler vs ulemper? Eneste jeg egentlig kan tenke på i farten er at det muligens er enklere å få tak i vinterdekk til SM-varianter, hvis det skulle ha noe å si?

Lenke til kommentar

Forsikringspremie avhenger fra selskap til selskap. For min egen del ville årspremien for ansvar på en 2012 Senda 125 SM med 20% bonus, samt rabatt for verneutstyr, blitt 5000 hos Gjensidige.

Tilsvarende forsikring for en 2012 YZF R125 ville blitt nesten 8800.

 

YZF-en er 20 kg tyngre men har nok også noe kraftigere motor (11 kW). Jeg finner ikke motoreffekt på Senda Baja, men om denne er representativ kan du anta ca 8,6 kW. Alt i alt neppe så mye forskjell fartsmessig.

 

Fordeler vs ulemper? Eneste jeg egentlig kan tenke på i farten er at det muligens er enklere å få tak i vinterdekk til SM-varianter, hvis det skulle ha noe å si?

 

På aks. tror jeg ikke YZF-en går noe bedre, men toppfarten er originalt 125km/t på YZF(tror jeg) og kan fort komme opp i 135 med litt tuning.

Endret av magnusenl
Lenke til kommentar

Hvor gammel er du forresten? Om du er 16-17 nå, har du planer om å komme deg over på mellomtung om et år eller to?

En tilsvarende ny og velholdt R-sykkel vil typisk ligge litt høyere i pris (noe som gjerne tilsier at du må "ta til takke med" en litt eldre modell innenfor samme prisramme), omregistrering alene koster nesten 1600 kr, og forsikringen er typisk noe dyrere, igjen avhengig av modell og forsikringsselskap. Satt i perspektiv: om jeg i dag skulle kjøpt meg en 2010 mod YZF-R125 med 15 hester ville denne vært dyrere for meg å delkaskoforsikre enn jeg i dag betaler for fullkasko på min 2007 mod Kawa ER6F (650 ccm med 72 hester). Dette med den samme bonusen og de samme sikkerhetsrabattene, unntatt ABS-bremser som YZF-en ikke har.

 

Kanskje ikke de helt store utgiftene totalt sett, men dersom du likevel skal bytte sykkel om et år eller to...? Du sier også selv at sett bort ifra aks og toppfart ville du foretrukket SM fremfor R. Videre mener du aks er relativt lik uansett sykkel, og selv om det er en viss differanse i toppfart vil du ikke ha noe problem med å bryte fartsgrensen på motorveg uansett sykkel ;)

 

Du bør altså vurdere følgende punkter:

- Hvor lenge planlegger du å bruke sykkelen du har nå/sykkelen du vurderer å bytte til?

- Hvor mye vil det koste deg å bytte sykkel totalt sett over hele dette tidsrommet?

- Hvor forskjellige er syklene å kjøre, og i hvilken grad påvirker dette kjøregleden din?

 

For å vurdere det siste punktet må du selvsagt få prøvekjørt en YZF/CBR/GPR eller hva enn du nå legger din elsk på. Du må også balansere interessene opp mot hverandre. Om det koster deg 15-20 000 kr ekstra å bytte sykkel kun for et år er det vel neppe verdt det, selv om R-sykkelen viser seg å være bedre å kjøre.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hvor gammel er du forresten? Om du er 16-17 nå, har du planer om å komme deg over på mellomtung om et år eller to?

En tilsvarende ny og velholdt R-sykkel vil typisk ligge litt høyere i pris (noe som gjerne tilsier at du må "ta til takke med" en litt eldre modell innenfor samme prisramme), omregistrering alene koster nesten 1600 kr, og forsikringen er typisk noe dyrere, igjen avhengig av modell og forsikringsselskap. Satt i perspektiv: om jeg i dag skulle kjøpt meg en 2010 mod YZF-R125 med 15 hester ville denne vært dyrere for meg å delkaskoforsikre enn jeg i dag betaler for fullkasko på min 2007 mod Kawa ER6F (650 ccm med 72 hester). Dette med den samme bonusen og de samme sikkerhetsrabattene, unntatt ABS-bremser som YZF-en ikke har.

 

Kanskje ikke de helt store utgiftene totalt sett, men dersom du likevel skal bytte sykkel om et år eller to...? Du sier også selv at sett bort ifra aks og toppfart ville du foretrukket SM fremfor R. Videre mener du aks er relativt lik uansett sykkel, og selv om det er en viss differanse i toppfart vil du ikke ha noe problem med å bryte fartsgrensen på motorveg uansett sykkel ;)

 

Du bør altså vurdere følgende punkter:

- Hvor lenge planlegger du å bruke sykkelen du har nå/sykkelen du vurderer å bytte til?

- Hvor mye vil det koste deg å bytte sykkel totalt sett over hele dette tidsrommet?

- Hvor forskjellige er syklene å kjøre, og i hvilken grad påvirker dette kjøregleden din?

 

For å vurdere det siste punktet må du selvsagt få prøvekjørt en YZF/CBR/GPR eller hva enn du nå legger din elsk på. Du må også balansere interessene opp mot hverandre. Om det koster deg 15-20 000 kr ekstra å bytte sykkel kun for et år er det vel neppe verdt det, selv om R-sykkelen viser seg å være bedre å kjøre.

 

Takk for et utfyllende svar :)

 

Jeg er 16 år og er usikker på om jeg skal ta mellomtung når jeg blir 18, tiden vil vise.

Ja, jeg må ta til takke med en som har sett flere år og km. Sykkelen kommer jeg til å ha fram til jeg blir 18 eller lengre.

 

Kostnadsmessig håper jeg på litt over 5k, ikke så mye mer(avhengig hvor dyr sykkelen blir). 15-20k tror ejg var litt optimistisk. Jeg kjøpte min for 25k(røverkjøp) og vil kan selge den for 28-29k, så hvis jeg regner med omreg. så taper jeg ingen ting på å bytte bare sykkel(avhengig av pris). Så hvis jeg kjøper meg en r-sykkel til 30k så taper noen tusen på prisforskjell mellom syklene og forsikringen, som anslagsvis blir en forskjell på ca. 5k. Altså taper jeg 5k på å bytte, over 2 år syns jeg det er verdt det.

 

Jeg skulle gjerne ha prøvd en r-sykkel, men har liten mulighet til det, jeg får se når sesongen kommer.

 

I forhold til aks og tf(toppfart) så vil nok begge deler variere fra sykkel til sykkel.

 

Igjen, tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Kostnadsmessig håper jeg på litt over 5k, ikke så mye mer(avhengig hvor dyr sykkelen blir). 15-20k tror ejg var litt optimistisk.

Satt på spissen selvsagt, men om årlig prisdiff på forsikring er 3800 kr bikker du jo 5000 med grei margin kun på forsikringen (over to år), så kommer prisdiff på selve sykkelen pluss omreg i tillegg.

La oss si du bytter til en YZF som koster 5000 mer enn hva du får for den du har fra før (33-34 000 vs 28-29 000), og at differansen i forsikringspremie er den samme for din del (3800/år). Om du har den i to år vil den totale ekstrakostnaden ved å bytte ende på 5000 + 1600 + 2*3800 = 14 200. I tillegg kommer eventuelle modifikasjoner du ønsker å gjøre på den "nye" sykkelen, som ellers ikke ville vært relevant på den du allerede har.

 

Hva gjelder prøvekjøring er det selvsagt naturlig at du får prøvekjørt en sykkel før du evt. kjøper den.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Absolutt. Å bytte til en dyrere sykkel når du er 16 vil fort kunne loppe deg for mer penger enn du klarer å beregne på forhånd.

Jeg ville nok heller spart pengene til å kjøpe en tung sykkel når du er gammel nok, som kan plombes (eller fortrinnsvis allerede er plombet) ned til mellomklasse.

 

Nå er mellomklassereglene nye for kun noen mnd siden, men om en to års tid finner du sikkert plenty sykler om lag 600 ccm med effektsperre på 47 hk som kan kjøres slik frem til du kvalifiserer til å gå over på fulleffekt.

Sykler plombet ned til 34 hk har forsåvidt bra trøkk de også, jeg kan ikke egentlig si jeg har opplevd noe særlig forskjell etter at jeg fikk sykkelen bygd om fra 34 til 72 hk.

 

(Eksempelvis selges denne med effekt på 34 hk, og kan kjøres fra du er 18. Etter to år kan du fjerne plomben og få effekten opp på de originale 98 hestene)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Tusen takk for tips og anbefalinger :)

Tror jeg kommer til å følge råd fra noen med erfaring. Selv om jeg finregnet på det økonomiske, jeg har bare ansvarsforsikring og kom fram til et pristap på 4k hvis jeg kjøpte en sykkel til 27k.

Mulig jeg kommer til å ta mellomtung om lommeboka og fammen tillater det, da kanskje en større sm, men det tar jeg når den tid kommer..

 

Igjen takk:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...