Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjertebank, nærsyncope, stress


Yurhoo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kan forklare raskt om problemstillingen min.

Jeg er 21 år og opplever ofte mye hjertebank (ekstraslag). Av og til så intenst at jeg føler jeg er på kanten til å besvime. Jeg er av natur en veldig rolig og balansert person som lever et sunt liv. Røyker ikke, drikker ikke og trener mye. Men de siste to årene har jeg vært som sagt mye plaget av hjertebank og har som følge av dette blitt fortere aggressiv når det blir mye på engang.

 

Jeg jobber i et yrke hvor jeg har et større ansvar, men det i seg selv har aldri vært noe problem. Men hjemme hvor jeg bor, blir jeg støtt og stadig maset på for hver minste ting. Jeg har absolutt null privatliv. Om jeg får sitte på rommet mitt alene i 10 minutter sammenhengende uten at noen kommer inn og lurer på noe, så er jeg heldig.

Det er flere ganger jeg har vært ute i helger og opplevd og hatt 50+ tapte anrop på under en time hvor jeg da ikke har fått svart på telefonen. Har jeg et lite sår på armen kan det bli et stort problem her hjemme som må nøye undersøkes.

Noen ganger så vet jeg nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Å flytte er selvfølgelig en mulighet, men det er ikke muligheter for det akkurat nå. De hjemme er nok livredd for at jeg skal flytte også.

 

Jeg vet utrolig godt at alle bare er redd for meg og vil meg godt, men det blir for mye for meg. Jeg har vært på legevakt opptil flere ganger og tatt EKG da hjertet mitt har gått helt ut av kontroll på dager det har vært utrolig mye stress og mas. De nekter å overveie at det kanskje er pga mye stress og mas.

Det har aldri vært noen særlige funn på EKG som er tatt. Mest sannsynlig fordi jeg har roet med ned den tiden jeg venter på legevakten til EKG har blitt tatt.

 

 

Er det pga høyt stressnivå at jeg opplever dette?

Jeg er tross alt bare 21 år og opplever mye ekstraslag og ujevn rytme (Har ikke atrieflimmer) og er på kanten til å besvime ofte.

 

Noen som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres litt ut som et usunt avhengighetsforhold.

 

Det er viktig at du på en pen måte ber om at ditt privatliv respekteres. Det er du som må sette grensene og sørge for at de blir overholdt. Det virker mer som du har en foreldre / lærer rolle enn ungdom.

Emosjonelt stress kan påvirke hjertet.

 

Overtrening er ikke bra for hjertet det heller. Prøv å begrens dette med å trene snillere / kortere. Hvis du bruker trening for å få fred så kan du jo prøve andre aktiviteter som ikke er så fysisk intense.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg nok fått målt blodtrykket i de situasjonene du snakker om samt hvordan det er i normalsituasjon.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at jeg sitter med hvilepuls over 110. Blodtrykk måles ofte oppmot 190/110 o.l. Under særlig stress kan det være høyere. Jeg merker jeg blir fort sliten av minste ting og har generelt lite lyst til å gjøre noe som helst.

Lenke til kommentar

Hvis du er godt trent høres en hvilepuls på 110 ut som at du har svært mye stress for tiden.

En trent person i din alder med blodtrykk på 190/110 er ikke bra det heller med mindre du måler det rett etter trening.

 

Dette må du få gjort noe med snarest, for om du fortsetter i dette sporet risikerer du en skikkelig smell.

Symptomene du har nå er alvorlige nok til at du burde vurdere sykemelding, full legesjekk og psykologbistand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...