Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Overta Leasingavtale? Smart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner solgte bilen sin og begynte å lease en pga økonomien sin for et par måneder siden. Nå har det seg slik at han kanskje får et utbytte fra firmaet sitt, og ikke har lyst å lease bilen lenger. Han tilbød meg å overta leasingen uten å betale noe innskudd, jeg bare overtar det faste månedsbeløpet på 2400kr dem siste 30 månedene.

Min situasjon for øyeblikket er at jeg jobber fast, har ingen lån bor billig i en hybel og sparer opp mot leilighet. Har tenkte på å kjøpe en bruktbil, men er leasingen er bedre tilbud? Er en 2013 modell, VW Golf 1.2L TSI 105HK.

Er det en bra deal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre å kjøpe en bruktbil etter min mening.

Så har jeg også lest at får du den enkleste skade med leasing bil må du betale dyre dommer.

• Liker 1
Skrevet

Så har jeg også lest at får du den enkleste skade med leasing bil må du betale dyre dommer.

Dummeste jeg har hørt.

Det verserer et mangfold av rykter angående dette og jeg forstår ikke helt hvor dette kommer fra. Nå skal ikek jeg gå inn påden økonomiske biten med leasing for dette har jeg diskutert mer enn nok her inne, men når det kommer til forholdene RUNDT leasing så vet jeg jeg litt om det.

Jeg har leaset de siste tre bilene mine og har aldri vert plaget med skyhøye fakturaer ved innlevering av bilen etter en såkalt leasing takst. Dette er egentlig det samme som om du skulle byttet inn din gamle bil som du haddebetalt ned lånet på. Dem går over bilen og finner evt. feil og mangler som gjør at verdien må settes ned.

Forskjellen er at når man leverer en innbyttebil har forhandler ofte mulighet til å "bake" det lille tapet du har på din innbyttebil inn i et "tilbud" og du merker ikke dette evt. tapet direkte da det til syvende å sist blir bakt inn i ett totaltilbud. Du får derfor ikke en spesifikk faktura på tapet.

Tenk deg hvis bilforhandleren din sa:

Hei, jeg ser du skal bytte inn bilen din og etter en takstering har vi funnet ut at verdien på bilen er 13.000,- under listepris. Vil du vi skal sende deg en faktura på dette beløpet, slik at du kan få en enda bedre pris på din nye bil?

Min første leasingbil var en Touran. Ved innlevering var det to tre heftige steinspruter i panser samt frontrute, to tre ganske dype riper i lakken som måtte lakkeres og nedslitte sommerdekk. Etter en totalvurdering så kom vi frem til at jeg slapp og betale noe som helst. Jeg hadde kjørt 6.000km. mindre enn det jeg hadde leaset den for og bilen var ellers i veldig god stand, så det ble med det.

Min andre bil var en Audi A4 som jeg nylig byttet ut. Siden jeg har kjørt med feil innpress slik at hjulene gikk kant i kant med skjermen så var nettopp kanten av skjermen "sandblåst" og lakken hadde flasset av helt nederst på begge sider. Frontruten hadde en kraftig stensprut, den ene baklykten var knust og fire sommerdekk av dimensjon 255/35-19" var helt nedslitt.

Det hetter seg slik at man skal levere bilen tilbake med brukbart mønster. Hvis ikke blir man trukket for dette, (akkurat som man blir ved et vanlig innbytte. Forskjellen er at ved et vanlig innbytte så får du ingen fysisk faktura, men tapet blir bakt hyggelig inn uten at du merker dte på samme måte.) og i mitt tillfelle med slike dimensjoner ble jo det en annseelig sum, i tillegg til frontrute og lakkskader samt ny baklykt.

Men etter en hyggelig samtale med dem så spurte dem om det var greit hvis dem sendte meg en faktura på 3.000,- for alt og at vi da var "kvitt". Dette var jo nesten penger spart for meg da jeg hadde regnet med å bli trukket rundt 15.000,- minst.

Vi leaser også mange biler på jobben og jeg kjenner flere andre som leaser og det er bare tull at du blir flådd til benet så fort du får en ripe.

Det VIRKER som om du blir flodd fordi du blir servert "sannheten" med en fysisk faktura når perioden er over. Det koster akkurat det samme og lakkere enn leaset bil som en bil man har lånt penger til.

Skrevet

Hvis du ikke kjører mer enn leasingavtalen sier at du kan, så er det vel sikkert et veldig godt tilbud når du slipper innskuddet. 2400kr i 30 måneder er ikke spesielt mye for en ny bil med garanti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...