Gå til innhold

[Løst] Klone SSD i ubuntu 10.04


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil klone SSD i ubuntu 10.04 , den SSDen som kjører selve ubuntuen.

Noen tips for en enkel måte?

 

Ta SSDen ut av serveren inn i en windowsmaskin og sette den nye SSDen der også? Hvordan blir det å klone den mens den kjører OSet i serveren.

 

I sigg er det link til blogg hvor dette er en G34rigg jeg vil ha 2 identiske SSDer så jeg bare kan slenge den nye SSDen inn i den neste G34-riggen som er 100% lik uten om cpuene som er hakket kvassere.

 

Det er kjørt sånn 2000 koder install for å klokke den , temp osv i 64 kjerner så en reinstall vil ta meg mange timer.

 

Takker for tips.

 

Clonezilla og http://www.easeus.com/disk-copy/home-edition/ ser jeg folk sier er utmerket.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CloneZilla og dd gjør i stor grad det samme, men CloneZilla leder deg mer igjennom prosessen og kan kanskje oppleves som å være sikrere pga. vanskeligere å brenne seg. Bruker du dd holdet det at du bytter om en 'i' med en 'o' (if/of) og du har ødelagt innholdet på disken(e). Er du nøye så er det uansett det enkleste though.

 

For all del ikke klon en disk mens den er i bruk. Disse programmene kloner block for block, og forstår ikke innholdet på disken. Om noe flyttes på vil den ikke merke noe, og du vil potensielt/sannsynligvis få problemer med korrupte filer.

 

Rent praktisk hvordan du løser det med hvor du utfører kloningen får være opp til deg, men jeg pleier å bruke bare en random LiveCD som f. eks Partition Magic for slik, og bruker dd. Kloner rett disk til disk som f. eks:

 

dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

 

Er du redd for å feile kan du f. eks lage et image av nåværende SSD først. Kan vanligvis opptimaliseres med blocksize o.l. Du kan bruke det samme imaget som input file (if) senere. Det er uansett bare ren data (.img inneholder ingen metadata).

 

dd if=/dev/sda of=/sda.img

 

Mer informasjon i denne tråden: Using DD for disk cloning

Noe relevant info om optimalisering o.l. også hvis du er interessert i det, men vil sannsynligvis ikke være et stort problem for SSD. En ting som kan være greit å få med seg hvis du bruker dd er uansett (merk at -USR1 er for Linux, SIGUSR1 brukt i lenken er for mac):

 

pgrep -l '^dd$'
kill -USR1 <pid>

 

Husk også at dette er 100% disk kloning. Du vil få med bootloaders, info om diskene som UUID, labels o.l.

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar, valge sistnevnte men jeg har ett problem.

SSDene er 100,1% like, de er produsert i samme batchuke og pakket av samme dame i korea.

Det er umulig for meg å vite om jeg kloner den fulle til den tomme eller kloner den tomme til den fulle. ...

 

Tips?

Lenke til kommentar

Gjør du dette fra CloneZilla LiveCD er det vel ikke værre enn å hoppe inn i en annen tty ved ctrl+alt+f1, mounte en av diskene med read only (ro) og sjekke innholdet? Du må sannsynligvis unmounte igjen etterpå før du fortsetter i CloneZilla. Det er vel ctrl+alt+f7 eller noe. Bare å prøve fN til du finner riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...