Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] 2002 Opel corsa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det med girkassen overrasker meg ikke. Det er stor forskjell på levetid på automater (enten vi nå snakker om tradisjonell automat eller CVT) fra modell til modell. Hovedsakelig har det med hvor god kjøling og hvor god service-intervallet er, men også andre parametre spiller inn. Opel har, som en god del andre bilmerker, rotet endel med dette, så det er høyst variabelt. Jeg ville prøvd å få tak i nøyaktig hvilken årsmodell og girkassetype det er på den, og lagt dette fram for en Opel-mekaniker, evt søk på nettet.

Sett vekk fra automatkassen, så er Corsa en grei bil, absolutt. Du får mye bil for pengene, stort sett, men du får og et høyere verditap, så det går sånn noenlunde opp i opp. Corsa har forøvrig pleid å motorisert fra "altforlite" til "temmeligsprekt", så det trenger ikke være noen sinke du får fatt i :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jesus, syns den var greit dyr.

En kollega kjøpte for 1 måneds tid siden en 2001 Corsa med manuell og som hadde gått rett over 80 000km.

Den ga han 30 000 for :p

Lenke til kommentar

Greit dyr? Kjøper tross alt fra bilforhandler og de er vel kjent for å legge til litt på prisene. Men igjen, for meg å kjøpe en bil privat er ikke aktuelt, da jeg ikke er noe bilkyndig og kan fort gå på en smell.

 

Synes jo at 50000 km er relativt bra, og det og dra vel prisen opp litt?

 

Håper jo og tror at det de selger er noenlunde bra. De sier at de skal ta den gjennom en service, vaske den og skifte det som bør skiftes (oljer).

 

Men angående girkassen: CVT er det en slik halvautomatisk girkasse(Easytronic)? Er det vanlig med disse at de er problematiske?

 

Nå vet jeg ikke hva den de selger har, men hvis det er en helt vanlig(full?) automatisk kasse; burde jeg bekymre meg da for det?

Endret av Silentfighter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Sa jeg at han kjøpte den privat? :)

 

50 000km er bra, men når de på så kort kjørelengde har greid å ryke girkassen, kan enn jo lure på hvordan den er behandlet de kilometerne den har gått.

 

Easytronic til Opel er helt forferdelig å kjøre med, kan ikke varmt anbefale det :p

Lenke til kommentar

Jeg har prøvekjørt en Vectra med Easytronic i 1 døgn, og den var helt fin å kjøre, ikke vesentlig forskjell fra den 5-trinns tiptronic-kassen jeg har på den Vectra-en jeg har nå. Vurderte å handle, da jeg fikk snusen i at akkurat den kombinasjonen kasse/motor/bilmodell er en tragedie, og er dømt til å dø før 100.000KM. En kan visstnok holde liv i den EasyTronicen med å bytte olje på kassen like ofte som en bytter på motoren, og evt også bygge ut kjølingen, men... Nei....

Men dette trenger ikke bety at det samme gjelder for Corsa.

Forøvrig finner du samme problematikken på de fleste (alle?) populære bilmerker som er tilsalgs her i Norge. Noen automater er bra, noen er en skikkelig lommebok-tømmer og kilde til stor frustrasjon.

Håper jeg ikke skremmer deg fra å kjøre/kjøpe automat nå da :omg::green:

Nå har jeg de siste 100.000KM med bil, hovedsakelig kjørt automat. Og ikke planer om jeg vil ha noe annet enn kløtsjløs giring også neste gang. Kjørestilen blir mer bedagelig/mykere, forbruker marginalt høyere, komforten kraftig økt, vinterkjøring er nokså uforandret. Alt sammen selvsagt fullstendig avhengig av din egen innstilling/kjøreadferd :green:

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

Neida, er ikke skremt fra automatkasser jeg, enda :)

 

Ja, 50000 og røket girkasse er vel ikke akkurat noe godt tegn nei; faktisk ikke tatt til betraktning.

 

 

 

Skal ta det dere har sagt til beretning når jeg skal ned til forhandleren i morgen for å ta en titt på bilen.

Skal også høre med han om at det evt. er skikkelig automat det er snakk om, hvis ikke skal jeg nok hoppe over denne, og heller fortsette å lete.

 

Har søkt en del på nettet også rundt easytronic og det er overraskende mange som har hatt problemer med den.

Endret av Silentfighter
Lenke til kommentar

Det viste seg å være easytronic girkasse. Så det var jo litt dumt da.

Men skal likevel prøvekjøre den på mandag, bare for å virkelig se hva det er snakk om.

 

 

Men det at girkassen nesten nå nettopp har blitt byttet, er det noen sjanse for at den hadde kunnet holdt ut i de årene jeg skal ha bilen? Snakker vel om ca.6-7 år, med max 6000 km i året.

 

Prøvde å google litt, men fant ikke noe informasjon om ved hvilke kilometerstander girkassen røk for de som har laget poster på andre forum..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...