Gå til innhold

[Løst] Ubuntu og Windows 8 på UEFI


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har skaffet meg en Asus VivoBook U38N. Dette er en notebook med følgende spesifikasjoner:

  • CPU: AMD A8-4555M APU with Radeon HD Graphics
  • BIOS: American Megatrends Inc.
  • BIOS versjon: U38N.204
  • UEFI m/Secure Boot

Jeg får ikke installert Linux. Har prøvd med openSUSE og Ubuntu.

 

På Ubuntu så får jeg svart skjerm etter at jeg har valgt "Try Ubuntu without installing" på denne skjermen: http://i.stack.imgur.com/rL6Jh.jpg. Med svart skjerm så mener jeg at den er svart. Skjer ingen verdens ting. Har prøvd med Secure Boot både av og på.

 

Med openSUSE så booter den ikke engang siden USB pennen blir formatert med RAW format. FAT32 fungerer heller ikke. Da finner den ingen boot

 

 

Noen som har klart det her? Syns Microsoft sa at UEFI og Secure Boot ikke skulle by på noen problemer.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme utfordringen på en Asus Vivobook S200. Det som funket på denne var å disable secure boot og installere 64-bits Ubuntu. 32-bit fikk jeg aldri til å funke.

 

Har prøvd å deaktivere Secure Boot og kun prøvd med 64-bit Ubuntu, but no go! :(

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Rett etter at jeg hadde satt denne som LØST så begynte laptopen og oppføre seg som beskrevet over igjen. Kun svart skjerm. Svart skjerm skjer uansett om Ubuntu er installert eller ikke. Gav derfor litt opp. Har nå prøvd igjen, prøvder denne gang med nyeste 13.04.

 

Jeg tror problemet har noe med støtten til skjermkortet å gjøre fordi: Maskinen kan starte med skjerm aktiv 1 av 15 ganger(andre ganger sjeldnere). De andre 15 gangene så starter maskinen, hører ubuntu login lyden(trommene), men skjermen forblir svar. Noen ganger kan jeg lukke igjen lokket så den går i suspendmode og starte den igjen så er skjermen aktiv, andre ganger forblir den svart da også.

 

Har leita og leita på nettet, og prøvd noen ting:

- Har prøvd å sette "nomodeset" istedenfor "quite splash" i boot. Da starter ikke X i det hele tatt

- Har prøvd å sette "text" istedenfor "quite splash" i boot. Da starter ikke X i det hele tatt

- Har prøvd å sette "quite no splash" istedenfor "quite splash" i boot. Dette hadde ingen effekt

- Har prøvd å sette "set gfxpaylod=text". Dette hadde ingen effekt

 

Litt irriterende å ikke kunne stole på at skjermen blir skrudd på!!

 

Håper virkelig noen har vært borti det samme eller skjønner hvordan jeg kan fikse dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...