Gå til innhold

Canon 300D og tele/vidvinkelkonverter.


Anbefalte innlegg

Heisann.

Er der noen her med et dlsr som har prøvd å å sette en konverter

i front av objektivet? Begynner å seriøst vurdere å handle inn et 300D

og det hadde jo vært flott om vidvinkel/telekonverterene mine til G3

kunne brukes på 300D uten at billedkvaliteten blir vesentlig forverret.

Dette blir jo kun en nødløsning frem til et par ordentlige objektiver

kan handles inn (de penga, de penga), men jeg vil ikke gjøre det om

bildene blir dårlige.

Håper det er en av dere som har prøvd dette, eller sitter inne med

informasjon om det, kunne svare meg.

 

"uten skjorte på føler jeg meg lettkledd, uten kamera naken....."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tror jeg nok ikke går.

Speilreflekskameraer har ikke vidvinkelkonvertere. Telekonvertere finnes det mange av, men du kan nok ikke bruke til som er til G3. G3 har egne konvertere som er laget for å passe på den eksisterende opptikken. 300d bruker standard EOS-linser og kan ikke ta denne konverteren.

Men hvis du kjøper kamereaet med den tilhørende 18-55mm linsa kommer du langt på vei. Denn vil dekke 80-90% av de bildene du ønsker å ta. Så kan du begynne å spare til andre linser, mens du bruker denne linsa. Etter en stund vil du finne ut hva du ønsker deg av linser, og da er det bare å gå ut der å kjøpe. Du har enormt mye å velge i. Selv har jeg satset på høykvalitets Canon linser, framfor de billigste linsene eller linser fra andre produsenter. Begynner du først med speilrefleks, vil du aldri ha for mye penger :)

Lenke til kommentar
Det tror jeg nok ikke går.

Speilreflekskameraer har ikke vidvinkelkonvertere. Telekonvertere finnes det mange av, men du kan nok ikke bruke til som er til G3. G3 har egne konvertere som er laget for å passe på den eksisterende opptikken. 300d bruker standard EOS-linser og kan ikke ta denne konverteren.

Men hvis du kjøper kamereaet med den tilhørende 18-55mm linsa kommer du langt på vei. Denn vil dekke 80-90% av de bildene du ønsker å ta. Så kan du begynne å spare til andre linser, mens du bruker denne linsa. Etter en stund vil du finne ut hva du ønsker deg av linser, og da er det bare å gå ut der å kjøpe. Du har enormt mye å velge i. Selv har jeg satset på høykvalitets Canon linser, framfor de billigste linsene eller linser fra andre produsenter. Begynner du først med speilrefleks, vil du aldri ha for mye penger :)

 

Begynner man med foto får man aldri nok penger stemmer ivertfall

for meg :lol:

 

Etter å ha brukt mitt G3 m/alt av tilleggsutstyr i 4 mnd, føler jeg

meg såpass trygg på å bruke et kamera manuelt at et dslr begynner

å bli et MÅ HA! Har fått solgt noen bilder tatt med mitt G3, og det gir

jo ikke akkurat mindre tenning på foto.....

Jeg har jo Speedlite 420EX, Canon 250D nærlinse, closeup-filtre og

sirkulær polariser + UV-filter mm som kan brukes sammen med 300D.

 

Det begynner å se ut til at jeg må gi meg selv en fiiiin julegave i år :smile:

Lenke til kommentar
Det finnes telekonvertere som passer til 300D. Disse gjør at linsen tar inn mindre lys, så man må velge en høyere eksponering. Tror også du mister litt kvalitet, men dette er en rimelig nødløsning inntil man får råd til en skikkelig telelinse. G3 konverteren passer vel ikke.....

 

Siden mine konvertere til G3 ikke vil passe, er det kun en ting å gjøre:

Spare litt til og kjøpe en skikkelig vidvinkel og tele i tillegg til den

linsa som man får kjøpt med 300D.

Det krever jo en 7-10.000,- bare i objektiver, men det synes jeg absolutt

jeg må spandere på et dslr :) (må vel ha en 550EX også etterhvert.....)

 

Men de som tror at jeg dermed selger mitt G3, ikke en sjanse i havet!!

Det er mange ting med G3 som man ikke har muligheten til med 300D,

og den største forkjellen må være LCD-skjermen. Det er mange ganger

man kun har muligheten til å bruke skjermen flippet ut: Så som de

gangene man står bak mennesker og må heve kameraet over hodet,

eller ved macrofotografering :yes: Kun et slangemenneske vil klare

å bruke et søkevindu på samme måte som skjermen på G3.

Lenke til kommentar

Du kan få noen problemer med å få deg en "skikkelig vidvinkel", siden 300D har en "cropfactor" på 1.6. F.eks. Sigmas 15-30mm objektiv vil tilsvare 24-48mm på et analogt kamera. På den annen side vinner du jo litt i andre enden. En 300mm tele vil tilsvare 480mm..

 

Av telekonvertere får du 1.4x og 2x. Du mister en blender på den minste og to blendere på den største. F.eks. hvis største blender er 2.8 vil den med konverter bli 4 eller 5.6. Hvor stort kvalitetstap du får kommer an på kvaliteten på konverteren og kvaliteten på objektivet.

 

Som en erstatning for LCD skjermen kan en jo kjøpe en vinkelsøker. Den vil selvfølgelig ikke hjelpe stort når du vil fotografere over menneskemengder, men ved de lave makro fotograferingene er den fin. Bakdelen er jo prisen.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...