Gå til innhold

NetOnNet tapte hos Forbrukerrådet.


Anbefalte innlegg

Idag fikk jeg en koselig epost fra Forbrukerrådet.

 

Problemet mitt var at jeg kjøpte et Sony Ericsson MW600 Bluetooth Stereo Headset i November (tror jeg) 2012 til 279kr, og powerknappen sluttet å fungere bare tre-fire uker etterpå. Ifølge "service" hos NetOnNet, skulle jeg bare sende det inn, så de kunne se på det.

 

Sjokket var imidlertid stort da jeg fikk et krav om å betale 395.- i "servicesjekk-avgift" for å få tilbake mitt defekte headset, uten at de hadde gjort noe annet enn å si at det var jeg som var skyld i at knappen ble ødelagt, pga "ytre påverknad".

 

(Jeg er pianist, og burde klare å håndtere en AV/PÅ-knapp i noen få uker, uten å ødelegge den.)

 

Jeg trodde ikke mine egne øyne og ører, og sendte klage til forbrukerrådet, og klagen fikk medhold.

 

Så moralen er: Aldri kjøp noe på NetOnNet uten å sjekke hva andre på nettet skriver om NetOnNet's "service"-avdeling. Den er mildt sagt ikke-eksisterende. Litt kjipt, om man har kjøpt seg flatskjerm 400kr billigere enn hos en annen leverandør, men det er verdt det, tro meg!

 

Og, det nytter å klage om man blir utsatt for urettferdighet!

 

Til NetOnNet vil jeg gjerne si at de beste kundene, er de som kommer tilbake. Der har de mye å lære!

 

Mvh

Chiron

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du sendte en klage til Forbrukerrådet før du forsøkte å løse saken med butikken? Og hva mener du med "medhold"? Var de enige med deg? For det betyr egentlig ingenting da de kun kommer med anbefalninger, og ikke noen form for "dom". Forhandler kan velge å kjøre saken videre, og til FTU om de har lyst.

 

Det blir uansett litt en gråsone det her, for faktisk så har Netonnet/verkstedet rett til å avkreve deg for de utlegg og for den arbeidstid som er medgått i forbindelse med å avgjøre om saken er en garanti/reklamasjonssak eller ikke. Dette har de imidlertid kun rett til når de har opplyst deg om dette ved innlevering av produktet.

 

Så står jo spørsmålet, om de har informert deg eller ikke. På deres nettsider under "garanti" står

 

"Når det gjelder f. eks. håndteringsfeil eller feilinnstilte produkter debiteres du for undersøkelseskostnadene av våre serviceverksteder. Dette gjelder også de tilfeller da de/vi ikke kan finne noen feil på produktet, eller om du selv har forårsaket skaden".

 

Grunnen til at Netonnet ga seg, tipper jeg var at Forbrukerrådet sikkert mente at de burde opplyst deg om dette ved at du krysset av eller underskrev vilkår samtidig ved innsendelse av produkt, og ikke bare forventet at du leste nettsidene deres.

 

Jeg jobber ikke for Netonnet, men har jobbet for en konkurrent. Allikevel synes jeg ikke Netonnet har fremvist spesielt dårlig kundeservice, med mindre du først forsøkte å løse saken med dem og de nektet, eller de kjører saken videre etter at Forbrukerrådet har sagt sin mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror man kan finne slike eksempler over alt. Jeg kjøpte en handsfree der. Syntes at støyreduksjonen var for dårlig og at det bråket veldig ved lyder som rennende vann, ta ting ut av skuffer osv. Fikk først ny sendt tilbake uten sprørsmål. Da jeg ikke likte den nye heller fikk jeg pengene tilbake. Jeg var alt i alt kjempefornøyd med kundeservicen. Men som Bergendahl skriver: tok du kontakt med butikken og prøvde å løse saken uten å koble inn forbrukerrådet først? Og hva skrev forbrukerrådet? Skjønner dog at du ble sinne av undersøkelsesavgiften, og at de mente det var din skyld- Et produkt skal tross alt tåle litt også

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så du sendte en klage til Forbrukerrådet før du forsøkte å løse saken med butikken? Og hva mener du med "medhold"? Var de enige med deg? For det betyr egentlig ingenting da de kun kommer med anbefalninger, og ikke noen form for "dom". Forhandler kan velge å kjøre saken videre, og til FTU om de har lyst.

 

Det blir uansett litt en gråsone det her, for faktisk så har Netonnet/verkstedet rett til å avkreve deg for de utlegg og for den arbeidstid som er medgått i forbindelse med å avgjøre om saken er en garanti/reklamasjonssak eller ikke. Dette har de imidlertid kun rett til når de har opplyst deg om dette ved innlevering av produktet.

 

Så står jo spørsmålet, om de har informert deg eller ikke. På deres nettsider under "garanti" står

 

"Når det gjelder f. eks. håndteringsfeil eller feilinnstilte produkter debiteres du for undersøkelseskostnadene av våre serviceverksteder. Dette gjelder også de tilfeller da de/vi ikke kan finne noen feil på produktet, eller om du selv har forårsaket skaden".

 

Grunnen til at Netonnet ga seg, tipper jeg var at Forbrukerrådet sikkert mente at de burde opplyst deg om dette ved at du krysset av eller underskrev vilkår samtidig ved innsendelse av produkt, og ikke bare forventet at du leste nettsidene deres.

 

Jeg jobber ikke for Netonnet, men har jobbet for en konkurrent. Allikevel synes jeg ikke Netonnet har fremvist spesielt dårlig kundeservice, med mindre du først forsøkte å løse saken med dem og de nektet, eller de kjører saken videre etter at Forbrukerrådet har sagt sin mening.

 

Kunder er vel no DRITT ikke sant?

 

Vet du hva jeg er lei av? kundebehandlere som behandler kundene som dritt og de finnes hos netonnet og deres konkurrenter Kanskje du er av av de? Med den holdning du viser så kan du ikke oppfattes annet en forbrukerfiendtlig.

 

Jeg har selv måttet kjøre saker for forbukerrådet og vunnet. Det har ikke vært pga "saksbehandlingsfeil" men pga feil hos verksteder som er benyttet. Ofte så forespør de produsent om den enkelte skade og får svar tilbake om at dette ikke er garantiskade. Da avvises det - selv om det er en reklamasjonsgrunn Så må du kjøre en reklamasjonsak - som de selvsagt avviser. Så starter runddansen hvor du som forbruker må skaffe deg kompetanse slik at du kan bevise dine påstander. I slike saker har jeg ofte opplevd at Selger er mere villig til å lytte på deg enn verkstedene som ofte ikke vil innrømme at de faktisk har tatt feil.

 

Det er kanskje en ide om at deler av den bransjen går i seg selv og vurderer om man vil drive under et norsk lovvregime. Hvis så er tilfelle så forventer jeg faktisk at de da legger tilrette hele prosessen fra kjøp - service - reklamasjon/garanti slik at dette blir en så smertifri sak for oss forbukere som mulig og ikke slik det er i dag. Hvor det framstår som en spekulativ virksomhet med mange skranker og tildels usaklige krav gebyr og trusler osv. Her er forbukerrådet altfor slapt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunder er vel no DRITT ikke sant?

 

Vet du hva jeg er lei av? kundebehandlere som behandler kundene som dritt og de finnes hos netonnet og deres konkurrenter Kanskje du er av av de? Med den holdning du viser så kan du ikke oppfattes annet en forbrukerfiendtlig.

Jeg vet ikke helt hva det er du spesifikt angriper eller reagerer på i mitt innlegg. Jeg spør hva trådstarter mener med "medhold" da Forbrukerrådet ikke har noen lovhjemmel til å gi medhold til verken kunde eller selger. Det virker også som trådstarter har gått rett til Forbrukerrådet uten å prøve å løse saken med selger på forhånd, og jeg synes ikke selger har gitt spesielt dårlig service om de ikke har fått mulighet til å løse saken først.

 

Når det så er sagt, så er jeg ikke lenger ansatt som selger. Det har ingen ting med min "kundefiendtlighet" å gjøre da jeg tar kundens side i slike saker. De avdelingene jeg har jobbet for, har ikke akkurat vært nedrent av klager til Forbrukerrådet. Faktisk kan jeg bare huske én sak (i løpet av ti år) der Forbrukerrådet ble koblet inn, men ut fra kunden og vår forklaring, anbefalte de ikke kunden å ta saken videre til Forbrukertvistutvalget. Dette var dog en kunde som truet med både TV 2 Hjelper deg, Forbrukerinspektørene og seg selv (meget truende).

 

Det er kanskje en ide om at deler av den bransjen går i seg selv og vurderer om man vil drive under et norsk lovvregime. Hvis så er tilfelle så forventer jeg faktisk at de da legger tilrette hele prosessen fra kjøp - service - reklamasjon/garanti slik at dette blir en så smertifri sak for oss forbukere som mulig og ikke slik det er i dag. Hvor det framstår som en spekulativ virksomhet med mange skranker og tildels usaklige krav gebyr og trusler osv. Her er forbukerrådet altfor slapt!

Forhandlere som ikke følger norsk forbrukerkjøpslov må gjennomgå sine rutiner og sørge for at disse følges. De ødelegger ikke bare for seg selv, men også for konkurrentene da forbrukere blir skeptiske også til de seriøse forhandlerne. Jeg vet derimot ikke hva du mener med usaklige krav, gebyrer og trusler.

 

Til slutt så har det også en del å si hvordan man oppfører seg som kunde. Jeg har aldri "angrepet", krevet eller vært sint mot kundebehandlere, og har faktisk aldri fått regelrett dårlig service. Aldri har jeg måttet krangle meg til det jeg har rett på, rett og slett fordi jeg legger frem mine "krav" på en høflig måte.

 

Som kundebehandler har jeg opplevd kunder som er totalt motsatt, som med en gang de opplever noe som ikke er 100% i forhold til deres forventninger, slår neven i bordet og kjefter deg huden full før du rekker å si et ord. Disse fikk allikevel av meg det de hadde rett på, men ikke mer. De hyggelige kundene, som tar slike saker på en menneskelig måte, fikk gjerne litt ekstraservice. Det er bare et tips fra min side, ikke noe mer :)

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...