Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW UP!/Skoda Citigo, en del langkjøring 30-35.000km i året!


Anbefalte innlegg

Galskap å gå for en slik da?

 

Har en jobb der jeg kjører mye, og får betalt de vanlige satsene pr. km + en bitteliten tidsgodtgjørelse. Kjører også mye privat, og ender opp med å kjøre oppimot 30-40.000km årlig. Nå har jeg bare hatt endel gamle biler, men begynner å bli så lei av at det ene etter det andre må fikses på en gammel bil, så nå vurderer jeg å kline til med en helt ny fullutstyrt Skoda Citigo eller VW UP!. Har kommet så langt at jeg skal låne en et par dager og prøve litt langkjøring slik at jeg får vurdere om det er holdbart til mitt bruk da jeg ikke trenger så voldsomt med plass men en bil som er driftsikker og komfortabel nok. Har vært vandt med å pendle i en eldre Honda Civic, ikke noe særlig men det gikk helt greit, SÅ HAR IKKE LAGT LISTA SÅ VOLDSOMT HØYT.

Det jeg lurer hovedsaklig på er, jeg liker Skoda sin versjon litt bedre enn UP, men tenker også på annenhåndsverdien dersom jeg selger bilen om noen år før den passerer 90.000km, hvilken av de ville vært lurest å gå for om jeg vil ha mest mulig for den og at den skal være attraktiv den dagen jeg selger den? Og hvor lurt av meg er det å gå for en slik kontra f.eks en brukt Octavia til rundt 150.000,-? som gjerne har passert 100.000KM? Er ung og har ikke så voldsomt med egenkapital å cashe inn, men har merket meg at med min bonus blir en Citigo eller UP mye billigere å forsikre med kasko enn en brukt Octavia. Altså noe av det viktigste for meg er å tape minst mulig på bilen mtp. driftskostnader og verditap. Stikkordet er BILLIG, men cruisekontroll, A/C, oppgradert stereo, elektriske vinduer og slikt er et must.

 

Noen gode råd her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Vanskelig å si hvordan verditapet på Citigo vil være kontra UP! , men er du veldig opptatt av verditap, er fabrikkny bil ikke særlig lurt.

Er heller ikke noe særlig fan så små motorer til langkjøring, og mtp. det er en bybil vil jeg tro den kanskje er giret litt lavt? Det må du nesten sjekke selv når du skal prøvekjøre. Blir vel i det sløveste laget til forbikjøringer osv.

 

Personlig ville jeg heller sett etter en 2-3 år gammel bil, gjerne med gjenværende garanti.

 

Eksempler:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40217137

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37023083

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40154946

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39892304

 

Den siste Poloen hadde nok vært en klar favoritt for min del.

Lenke til kommentar

Hvor kjører du?

 

Er det stort sett snakk om (relativt) flate områder med 80-sone, så er det ikke noe problem. Jeg har kjørt Up! tre-fire timer i strekk noen ganger uten at det er ubehagelig.

 

Hvis mesteparten av kjøringen er på bratte vestlandsveier ville jeg imidlertid valgt noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Slettes ikke dum den siste poloen nei :) men heller den enn en tilsvarende med dieselmotor?

Du kan vurdere 1.2 TDI og , den har et veldig lavt forbruk, men er et par sekund senere 0-100 enn bensin, til tross for høyere dreiemoment. Kjører du derimot mye "vestlandsveier" som Tee-Zee nevner, får du fort igjen for ekstra dreiemoment som du får på diesel.

Eksempel: http://www.finn.no/f...nnkode=40073155

 

Du kan lese mer om Polo og andre biler på Honestjohn.co.uk :

http://www.honestjoh...n/polo-v-2009/?

 

Edit: Et kraftigere motoralternativ er: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39706652

Men da mister du 5 års nybilgaranti (mulig du kan spør VW forhandler om å få utvidet garantien mot et par tusen kroner).

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Akkurat, lavt forbruk/at bilen er billig å kjøre mange mil for dag er viktig, kjører mye vestlandsveier, E39 og fjelloverganger. Så dreiemoment er absolutt et pluss! 0-100 er ikke så veldig viktig, så lenge det ikke går så veldig mye lengre enn 10 sekunder (max 13sek.) Hvor mye bruker de blandet på mila med fornuftig kjøring de dieselene?

Cruisecontrol er must, og helst manuelt gir.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Med fornuftig kjøring kan du nok ligge på rundt 0.35l mila med 1.2 TDI,

Den bruker dog 13,9 sek 0-100, men 1.6 TDI 90hk bruker 11.5 sek, men den har naturligvis litt høyere forbruk igjen (rundt 0.4l mila) .

Lenke til kommentar

Sannsynligvis kommer du til å ende opp med å bruke (bittelitt) mindre drivstoff med en 1,6 TDI enn en 1,2 TDI - uavhengig av oppgitt forbruk.

 

1,2-literen er såpass spinkel at den sliter med å holde høyt gir i motbakker. Dermed må du gire ned, og du vil få et høyere forbruk. 1,6-literen klarer i mye større grad å holde seg flytende på dreiemomentet.

 

Men det vil nok ikke skille så fryktelig mye uansett. På langkjøring med en del bakkete terreng, vil jeg tippe at du havner på rundt 0,40-0,45 med begge bilene ved relativt økonomisk kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...