Gå til innhold

Maskiningenjör vs Sjöingenjör för å jobbe på offshore på rigg


JV_M

Anbefalte innlegg

Jepp, som meg f.eks som er utdannet med en bachelor i mekatronikk. Men folk får samme stillinger med fagbrev også, så lenge de har litt erfaring. Fordelen jeg har med ingeniørutdanning er at jeg vil få det mye lettere karrieremessig når jeg evt skal inn i engineering og den slags på kontoret senere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingeniørutdannet. Jobbet 2 år som serviceingeniør for et selskap som leverer boreutstyr og kraner. Reiser i Nordsjøen, Afrika og Asia for det meste. Har ingen rotasjon med mindre jeg følger et større prosjekt som nybygg eller klassing av gammelt utstyr. Da er rotasjonen som regel 2-2 eller 4-4 i utlandet.. Er jo kun i Norge hvor de kan skryte av den lukrative 2-4 rotasjonen.

 

Mitt inntrykk er at som ingeniør kan det være bedre karrieriemessig og søke seg inn i et serviceselskap som leverer tjenester til operatør og drillingselskapene. Der er det mer ingeniørrelaterte stillinger i fremtiden når du har jobbet litt i felten :) Jeg fikk jobb med engang, eller i god tid før studiene var over og jobben er mer ingeniørrelatert enn f.eks som boredekksarbeider på en borerigg.

 

Om jeg vil så kan jeg vel evt. med min erfaring søke på en hel rekke av stillinger på rigg om jeg vil uten særlig problemer om litt. F.eks Subsea Engineer osv osv, om det er ønskelig.

 

Mange veier ut i oljen er det ihvertfall helt sikkert at det er :)

 

Ja det låter också väldigt intressant det du pratar om. Men det finns väl som sagt ingen utbildning som leder direkt till "serviceingenjör" Men hur pass svårt är det att få jobb som serviceingenjör liknande din stillning? Är det ett lyckojobb du fått eller finns det goda möjligheter där? Det känns som att det oftast är det mest erfarna "gubbarna" inom företaget som får dessa typer av tjänster efter många år inom samma företag?

Lenke til kommentar

Ja det låter också väldigt intressant det du pratar om. Men det finns väl som sagt ingen utbildning som leder direkt till "serviceingenjör" Men hur pass svårt är det att få jobb som serviceingenjör liknande din stillning? Är det ett lyckojobb du fått eller finns det goda möjligheter där? Det känns som att det oftast är det mest erfarna "gubbarna" inom företaget som får dessa typer av tjänster efter många år inom samma företag?

 

Jeg fikk jobben når jeg hadde mitt siste år på skolen, søkte uten tidligere arbeidserfaring. Selskapet jeg jobber i er veldig stort og de har vel ansatt sikkert 50 stykker i samme type stillnger det siste året.

 

Vil tro det er gode muligheter på slike stillinger med litt erfaring og rette utdanning. Om man har mye erfaring kan det veie opp for manglende utdanning. De ansatter 2 typer folk. Mekanikk/hydraulikk og PLS/elektro.

 

Veldig mange går videre karrieremessig på kontoret etter en slik jobb, da det er verdifull erfaring i fra felten.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...