Gå til innhold

el gitar


b16a

Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har så og si aldri spilt gitar før i det hele tatt bortsett fra litt på skolen, så jeg kan muligens rundt 2 grep.

 

Har fått lyst til å lære meg å spille gitar, spesielt el gitar.

 

Hvordan bør jeg gå frem? bør jeg lære meg å spille akustisk gitar først?

 

noen tips. alt hjelper. takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg er 25 og begynte for ca et år siden. Hadde null erfaring med gitar, bortsett fra et instendig ønske om å lære det. Kjøpte meg en VOX VT20+ forsterker og en Epiphone Les Paul. Gadd ikke styre med akustisk siden jeg ville spille rock/blues. hadde sikkert gitt opp fort hvis jeg hadde begynt med akustisk..

Jeg synes det er best å gå på elektrisk først hvis det er det du vil spille. Uansett kommer jeg til å kjøpe meg akustisk etterhvert da jeg har fått lyst på det også.

 

Nå går jeg en halvtime i uka på kurs og har medlemskap på www.guitarjamz.com

Kan være god hjelp i undervisning siden læreren gir deg oppgaver å jobbe med, og det er alltid kult å kunne vise læreren at du mestrer noe du ikke fikk til forrige uke!

 

Min fremgang etter ca 1 år:

-Kan spille alle vanlige åpne akkorder og en god del barreakkorder

-Litt fingerspill.

-Kan Pentatonic skala, durskala og Bluesskala.

-Kan spille en god del riff.

-Bruker MYE tid på å jamme til backing tracks på youtube ved hjelpe av pentatonic og blues skala.

 

Eneste advarselen jeg har er at du må være forberedt på å legge ned mange timer i det.

Endret av rioi
Lenke til kommentar

Mitt tips er å først kanskje få lånt deg en gitar en stund av noen du kjenner eller noe, slik at du kan finne ut om det virkelig er noe du vil lære deg før du kjøper en selv :)

 

Mange mener det er lettere å starte med akustisk gitar, og det skjønner jeg selvfølgelig pga du ikke er avhengig av å være plugget i noe for å få lyd. Men etter min mening kan du starte med akkurat hva du ønsker selv! :)

 

Nå vet ikke jeg helt hvordan type musikk du for det meste hører på, men kan anbefale deg å starte ut med å prøve å lære en sang du hører mye på for tiden, eller som du virkelig liker, for da vil det bli lettere å lære i forhold til å spille sanger du kanskje ikke liker å spille. :)

 

Det er også lurt å lære seg diverse akkorder, men dette kan bli kjedelig i lengden, og da er det bra med avbrekk som kan være å lære en sang du liker.

 

 

Også ett siste tips!: Det er ikke vits å kjøpe det dyreste du har råd til i starten, gå heller for startpakkene til Squier, eller noe billigere om du ønsker det. Om du bare skal sitte og øve for deg selv uten band osv, er det ikke lydkvalitet som telles mest, men det at du faktisk kan høre det du spiller :) (Spilte selv på en 800kr bass fra Rusta i Sverige uten forsterker det første året jeg spilte bass), kan også tenke meg dette gjelder for folk som starter med gitar som førsteinstrument.

 

 

Håper du finner ut hva du skal gjøre, og kommer til å kose deg med musikken! :)

 

 

 

-Magnus Berger

Lenke til kommentar

En annen måte å gjøre det på, om det der blir for "tungt" eller "kjedelig" (ikke at jeg sier at det er det, men hver sin smak), er å benytte seg av spillet Rocksmith. Det er som Guitar Hero, bare med ekte gitarer (eller bassgitarer). Der spiller du orginale sanger fra orginale band, med autentiske grep og noter.

Lenke til kommentar

En feil jeg ser mange som har lyst til å begynne å spille et instrument gjør, er å kjøpe et billig drittinstrument. Ikke bare er det uinspirerende å spille på, men det er mye vanskeligere å lære seg å spille på et instrument som ikke responderer skikkelig på det man gjør. Legg heller et par tusenlapper ekstra i det, og få et ordentlig instrument. Det trenger selvsagt ikke være en Les Paul Custom, men ligg unna de ekstremt billige nybegynnerinstrumentene.

 

En Fender Squire er et fint sted å starte.

Lenke til kommentar

mye bra tips her. Har en gammal el gitar fra da fattern spilte litt selv, kan jo starte å prøve meg litt på den. Må få kjøpt meg en forsterker ellernoe lignende for å få ut litt lyd. Har.

har lyst til å spille noe metal i og med at det er det jeg hører på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...