Gå til innhold

Oppgradere laptop (Dell Inspiron 1520)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en gammel Dell Inspiron 1520 med en T7100 prosessor (Core 2 Duo 1,8GHz). Såvidt jeg kan forstå kjører systemet med en FSB på 800MHz, CPUen har en TDP på 35W og er Socket P.

 

Jeg plukket fra hverandre maskinen for en stund tilbake for å rense støv, og merket til min store forundring at CPUen ikke var loddet fast, men satt i en socket. Jeg tenker nå at jeg kanskje skulle ta meg en tur på ebay og fikse en oppgradering. Socket P og TDP tillater en cpu helt opp til T9900, men maskinen ble aldri levert med noe mer enn T9500.

 

Nyeste BIOS til maskinen ble sluppet i juli 2008,

T9500 ble sluppet januar 2008.

T9600 ble sluppet i juli '08,

T9800 desember '08 og

T9900 april 2009

De tre siste har en FSB på 1066.

 

Skal jeg prøve på dette vil jeg ha så rask CPU som mulig (T9900 helst). Da er spørsmålene som følger:

1. Har noen prøvd seg på dette eksempelet før?

2. Er det noen som føler seg kvalifisert til å ha noen formening om høyere FSB på cpu vil gi noen problemer eller tap i ytelse fordi f.eks. cpu må holde seg til 800MHz?

3. ...eller om microcoden eller lignende ikke er up to scratch i forhold til de seinere CPUene og at jeg derfor ikke kan bruke noe som kom ut etter BIOS oppdateringen?

 

Edit. Tar såklart ram i samme slengen, men jeg tenker jeg skal klare det på egenhånd ;)

Endret av KaareKanin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nr 2, Nei, se:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Front-side_bus

 

For å forklare det enkelt, FSB styrer hastigheten mot northbrige som f.eks ram brikkene, så det betyr det går ikke raskere en det svakeste ledd som enten er FSB eller Ram med 800 mhz klokkehastighet.

 

Angående å oppgradere CPU på laptop, det er nok mulig men ville vært forsiktig siden selv om hovedkortet har riktig bios som er kompaktibel med nyere prosessorer betyr det ikke at kjøleløsningen er konstruert til å takle f.eks Prime 95 over tid uten overopphetning, kjølepasta kan også være mere kritisk for laptop en for stasjonære, så ville vært yterst forsiktig i så fall.

 

Nå må man også huske på at en så gammel laptop ikke nødvendig vis er lett å oppgradere Ram og skjermkort senere, så ville heller anbefalt ny laptop i så fall, med mindre du gjør et bruktkupp altså kjøper en CPU til en 1000 lapp selv da er ikke det noe særlig god invistering siden både garantien ryker og ettervært vil det bli vanskeligere å få tak i batteri og reservedeler f.eks hovedkortet på laptopen kan ryke over tid dermed ikke noe god invistering med mindre man jobber i et firma som driver med pc reprasjon.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Nr 2, Nei, se:

 

http://en.wikipedia..../Front-side_bus

 

For å forklare det enkelt, FSB styrer hastigheten mot northbrige som f.eks ram brikkene, så det betyr det går ikke raskere en det svakeste ledd som enten er FSB eller Ram med 800 mhz klokkehastighet.

 

Tankegangen min var vel at hvis FSB var lavere enn hva cpu var beregnet for så ville den ikke oppnå samme hastighet som den var tiltenkt. Jeg regner med at [klokkefrekvens = FSB * multiplier] fortsatt er gjeldene. Justeres multiplieren automatisk for å opprettholde klokkefrekvens da?

 

Angående å oppgradere CPU på laptop, det er nok mulig men ville vært forsiktig siden selv om hovedkortet har riktig bios som er kompaktibel med nyere prosessorer betyr det ikke at kjøleløsningen er konstruert til å takle f.eks Prime 95 over tid uten overopphetning, kjølepasta kan også være mere kritisk for laptop en for stasjonære, så ville vært yterst forsiktig i så fall.

 

Sjekket opp i dette, TDP, altså Thermal Design Power, er lik på alle modellene som er aktuelle (35W). Hvis kjøleløsningen takler en cpu med TDP på 35W skal den vel også takle en annen med TDP på 35W?

 

Nå må man også huske på at en så gammel laptop ikke nødvendig vis er lett å oppgradere Ram og skjermkort senere, så ville heller anbefalt ny laptop i så fall, med mindre du gjør et bruktkupp altså kjøper en CPU til en 1000 lapp selv da er ikke det noe særlig god invistering siden både garantien ryker og ettervært vil det bli vanskeligere å få tak i batteri og reservedeler f.eks hovedkortet på laptopen kan ryke over tid dermed ikke noe god invistering med mindre man jobber i et firma som driver med pc reprasjon.

 

Det eneste som er OK med maskinen er GPUen, så den blir. Men PCen slik den står nå er ikke brukbar til noe annet enn å spille gamle spill, media og forfatte dokumenter på uansett. Garanti er sikkert gått ut for evigheter siden (maskinen er nesten 6 år gammel) og den er for treg for de fleste nettlesere. Så om den går under er det et svært lite tap, det betyr bare at jeg må boote eplet mitt i windows hvis jeg skal spille ;) Lærte meg for lenge siden at man ikke begynner å fikle med maskiner man er avhengig av. Jeg ser bare på det som et litt morsomt eksperiment. Funker det ender jeg opp med en maskin som jeg kan bruke, hvis ikke er det antagelig dyngen neste uansett.

 

Side note: Noen som vet om det går ann å få quadro FW inn på en M8600GT?

Endret av KaareKanin
Lenke til kommentar

Må selv innrømme jeg aldri har byttet CPU på laptop.

 

Men i prinsippet kan det tenkes man må resette bios på en måte for laptop også, uten jeg selv kjenner til det. Er nok heller større sansynlighet for svart skjerm enn at prosessoren nedklokkes annet en (Intel SpeedStep) som er en slags strøm og batteri sparing.

Søk litt på internett, eller kanskje andre har råd.

 

Angående det du snakker om: T9900 er helt klart en raskere prosessor uansett hvordan man vrir og vender på det, nå trenger ikke watt ha stor betydning annet en for strømforsyning i laptopen. (Idle og load kan vel ha en del betydning). Men det du bør være klar over at laptop kan virkelig være vanskelig å oppgradere, gjør man feil enten på kjølepasta kan det bety raskere kritiske tempraturer siden kjøleløsningen på laptop er som regel veldig følsomt for tempraturene.

 

Er man heldig får man kun støyende vifte kontunelig ellers kan det værstefall skje at prosessoren eller hovedkortet fysisk smelter, nå kjenner jeg ikke helt hvordan dagens laptop hovedkort er, men er klar over en del produsenter sparer penger på å droppe teknologi som f.eks overbelastingvern (Tempratur og strømforsyning sikring) fordi den normale brukeren ikke gidder å oppgradere annet en ram og harddisk stort sett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...